mobile

Czy Warszawa jest gotowa na rozpoczynający się rok szkolny?

Zbliża się rozpoczęcie roku szkolnego. Postanowiliśmy zadać przedstawicielom stołecznych dzielnic trzy kluczowe pytania dotyczące tego wydarzenia. Sprawdzamy jakie inwestycje władze przeprowadziły w ostatnim czasie i jak przygotowane są szkoły na 3 września.

Marcin Kalicki
Czy Warszawa jest gotowa na rozpoczynający się rok szkolny?

1. Jakie środki dzielnica przeznaczyła w tym roku na oświatę i co zostało oraz zostanie zrealizowane dzięki tym środkom?

2. Czy wszystkie placówki w dzielnicy są już gotowe na "pierwszy dzwonek"?

3. Czy są szkoły, w których będzie niezbędna wielozmianowość?

BIELANY

Na pytania odpowiedział burmistrz dzielnicy - Tomasz Mencina.

1. W tym roku przeznaczyliśmy na oświatę niemal 305 mln zł, w tym na inwestycje i remonty ponad 61 mln zł, a kolejne ponad 2,7 mln zł do wyposażenie i doposażenie placówek. Dbamy oto, aby dzieci i młodzież uczyły się w dobrych, nowoczesnych warunkach, dlatego plan remontów i gruntownych modernizacji w szkołach i przedszkolach realizujemy systematycznie od 2015 r. Mamy dobrze rozbudowaną siec szkół i przedszkoli na Bielanach, ale wiele budynków nie było remontowanych od dawna. Niektóre nawet od 20 lat. W ostatnim czasie wręcz metamorfozę przeszło wiele budynków szkolnych i przedszkolnych, powstały nowe boiska i place zabaw. Do końca tego roku wyremontujemy niemal wszystkie palcówki oświatowe na Bielanach – 51 z 59. Wszystkie placówki zostały też odpowiednio doposażone.

W tym roku m.in. wybudujemy 3 przedszkola modułowe przy ul. M. Dąbrowskiej 5a, Przy Agorze 12 i Conrada 10a. Ta metoda pozwala nie tylko przyspieszyć sam czas budowy, ale także znacznie skraca uciążliwości z tym związane. Większość prac trwa w fabryce, a na miejsce przywożone są gotowe moduły. 22 sierpnia zakończył się montaż modułów w przedszkolu przy ul. M. Dąbrowskiej. W 9 dni został postawiony cały budynek. Teraz pozostały tylko prace wykończeniowe. Wkrótce rozpocznie się montaż modułów w kolejnych placówkach. Budujemy też dwa przedszkola metodą tradycyjną - przy ul. Kochanowskiego 9A i Bogusławskiego 8A. Zakończyliśmy budowę żłobka przy ul. Tołstoja 2, teraz trwa jego wyposażenie, a w sąsiadującej szkole - ZS 49 kończymy budowę boiska. Wkrótce zakończymy też ostatni etap kompleksowego remontu w LIX LO (dawne ZSS nr 50) przy ul. Lindego 20. Zamontujemy też kolejne 4 hale pneumatyczne nad boiskami (3 w szkołach podstawowych nr 80, 263 i 293 oraz w LO XXXIX) – trwają obecnie prace przygotowujące niezbędną infrastrukturę jak doprowadzenie energii elektrycznej czy ogrzewania.

2. Tak, wszelkie prace remontowe, które mogłyby być uciążliwe dla uczniów zakończymy przed rozpoczęciem roku szkolnego.

3. Efektem wprowadzonej w ekspresowym tempie reformy przez Ministerstwo Edukacji Narodowej jest to, że w tym roku w tych samych budynkach szkół musimy pomieścić dwa roczniki uczniów więcej niż jeszcze 2 lata temu. Remonty i adaptacje placówek do nowej siatki szkół przeprowadziliśmy w ubiegłym roku, jednak w tak krótkim czasie nie było możliwości ich rozbudowania. Najgorzej jest w szkołach podstawowych. Mimo najlepszych starań, aby reforma negatywnie nie odbiła się na uczniach, niestety w roku szkolnym 2018/2019 nauka w systemie zmianowym będzie odbywała się w 8 placówkach – czyli w połowie szkół podstawowych funkcjonujących na Bielanach. Najpóźniej lekcje będą kończyły się ok. godziny 19.30 w SP nr 289, o godz. 17.50 w SP nr 209, i 17.30 w SP nr 77.

ŚRÓDMIEŚCIE

Na pytania odpowiedział Jakub Leduchowski, rzecznik prasowy dzielnicy Śródmieście.

1. W 2018 r. na remonty placówek oświatowych przeznaczyliśmy łącznie 17 734 000 zł. Realizowane prace obejmują zarówno drobne naprawy, jak i kompleksowe modernizacje obiektów. Remont elewacji i dachu wraz z robotami wewnętrznymi w Przedszkolu nr 4 przy ul. Elektoralnej 15/17, remont kuchni w Przedszkolu nr 9 przy ul. Dzielnej 5a, remont instalacji centralnego ogrzewania w Przedszkolach nr 19 przy ul. Śniadeckich 12 i nr 20 przy ul. Sempołowskiej 2a, remont dachu w V LO przy ul. Nowolipie 8, remont elewacji w CLVII LO przy ul. Świętokrzyskiej 18a, czy wreszcie wymiana podłóg, roboty malarskie oraz remont auli w zabytkowym budynku II LO im. Stefana Batorego przy ul. Myśliwieckiej 6, to tylko przykłady licznych prac realizowanych dzięki powyższym środkom.

Jednym z priorytetów obecnych władz Śródmieścia jest krzewienie wśród młodzieży zamiłowania do sportu, a poprzez to promowanie zdrowego trybu życia. Właśnie dlatego remontami obejmujemy nie tylko budynki, w których odbywają się zajęcia lekcyjne, ale również obiekty sportowe. Dzięki dodatkowym funduszom pozyskanym przez śródmiejski Zarząd Dzielnicy jesienią do użytku zostanie oddana m.in. warta niemal 10 mln zł sala sportowa przy LXII LO Mistrzostwa Sportowego im. Generała Broni Władysława Andersa, a wyremontowane boisko przy Szkole Podstawowej 75 (przy ul. Niecałej 14) zaoferuje niespotykane dotąd bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania.

Co przed nami? Kolejne duże inwestycje realizowane z myślą o naszych mieszkańcach! Wskutek starań śródmiejskiego Zarządu Dzielnicy w przeciągu najbliższych tygodni rozpoczniemy budowę sali gimnastycznej przy IX LO przy ul. Hożej 88, kosztującą przeszło 15 mln zł, a także przebudowę obiektu przy ul. Twardej 8/12, do którego planowane jest przeniesienie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Słabosłyszących nr 15 im. Ottona Lipkowskiego, funkcjonującego obecnie przy ul. Zakroczymskiej 6. Budynek po modernizacji zapewni należyte warunki nauki i opieki dla uczniów dotkniętych niedosłuchem oraz afazją. Tuż obok niego powstanie nowoczesny ośrodek kultury „Twórcza Twarda”, stanowiący odpowiedź na potrzeby naszej lokalnej społeczności. „Twórcza Twarda” pomieści na widowni ponad trzysta osób, a dzięki swojej wielofunkcyjności zaoferuje mieszkańcom jeszcze bogatszą i bardziej zróżnicowaną niż dotychczas i ofertę kulturalną.

2. Przygotowania do rozpoczynającego się wkrótce roku szkolnego przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem. Po rozpoczęciu roku szkolnego 2018/2019 prowadzone będą jedynie prace zewnętrzne tj. remonty elewacji, ogrodzeń, placów zabaw oraz boisk, które nie zaburzą prawidłowego funkcjonowania śródmiejskich placówek oświatowych.

3. W przypadku szkół funkcjonujących na obszarze Dzielnicy Śródmieście nie występuje potrzeba stosowania systemu wielozmianowego.

MOKOTÓW

Na pytania odpowiedział Krzysztof Skolimowski, zastępca burmistrza dzielnicy Mokotów.

1. W wielu jednostkach oświatowych w okresie wakacyjnym trwały prace remontowe. Część z nich jest realizowana w ramach wieloletnich zadań inwestycyjnych, część w ramach zatwierdzonego uchwałą Zarządu Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy planu remontów w placówkach oświatowo - wychowawczych na rok 2018. Niektóre zadania inwestycyjne, ze względu na proces technologiczny, procedurę przetargową, przekraczają dwa miesiące wakacji.

2. W przypadku jednego przedszkola, jednej szkoły podstawowej oraz dwóch szkół ponadgimnazjalnych zaplanowane remonty nie zostaną zakończone przed 31 sierpnia 2018 r. Dyrektorzy jednostek dołożą wszelkich starań we współpracy z wykonawcami, by realizowane prace remontowe nie miały wpływu na edukację dzieci i młodzieży.

3. Jeśli chodzi o wielozmianowość to z analizy danych zawartych w arkuszach organizacji mokotowskich szkół wynika, że w 9 szkołach podstawowych może zajść potrzeba rozpoczynania zajęć w późniejszych godzinach. Sytuacja ta wynika m.in. z faktu, iż od roku szkolnego 2018/2019 w szkołach będą funkcjonowały oddziały od I do VIII. Przed rozpoczęciem roku szkolnego i dopasowaniem planu zajęć do potrzeb organizacyjnych szkoły nie da się jednoznacznie stwierdzić, do której godziny będą trwały lekcje. Jednakże z analizy planów lekcji wynika, że w roku szkolnym 2017/2018 w niektórych szkołach podstawowych na Mokotowie obowiązkowe zajęcia edukacyjne kończyły się najpóźniej ok. 17:20. Ponadto na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej opublikowany został projekt rozporządzenia w sprawie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, który zakłada m.in, że przerwy pomiędzy zajęciami nie mogą być krótsze niż 10 minut. To również może mieć wpływ na wydłużenie czasu przebywania uczniów w szkole.

URSYNÓW

Na pytania odpowiedział Robert Kempa, burmistrz dzielnicy Ursynów.

1. Ostatnie lata to rekordowe wydatki na ursynowską oświatę. Niewątpliwie ubiegły rok można uznać za sukces, wymieniając choćby rozbudowę i modernizację wielu placówek oświatowych na Ursynowie, a zwłaszcza Szkół Podstawowych przy ul. Tanecznej, przy ul. ZWM oraz przy ul. Teligi. Bardzo ważne było także rozstrzygnięcie konkursu na projekt kompleksu oświatowego przy ul. Zaruby. W tym roku dysponujemy rekordowym w historii Dzielnicy Ursynów budżetem na oświatę – pod koniec sierpnia będzie to ponad 292 mln zł. Myślę, że do końca roku będzie to kwota ponad 300 mln zł. Z tej kwoty realizujemy „ambitne” inwestycje oświatowe, na które zaplanowano 28,5 mln, a na remonty przeznaczymy ponad 9,5 mln zł. Realizowane już prace i plany na ten rok to oczywiście nie koniec inwestycji w ursynowską oświatę. Pozyskaliśmy dodatkowe środki w wysokości 10,6 mln na lata 2018-2020. Pieniądze umożliwią rozbudowę Szkoły Podstawowej nr 330 przy ul. Mandarynki, Szkoły Podstawowej nr 322 przy ul. Dembowskiego oraz Szkoły Podstawowej nr 81 przy ul. Puszczyka.

2. Jak co roku czas wakacji to dla ursynowskich urzędników i pracowników ursynowskiej oświaty pracowity okres. W czasie wakacji, pod nieobecność uczniów trzeba bowiem poprawić warunki nauki i przeprowadzić niezbędne prace. Większość prac remontowych i modernizacyjnych w ursynowskich placówkach oświatowych zakończy się przed rozpoczęciem roku szkolnego, a w części zgodnie z planem potrwają dłużej, nie wpływając jednak na realizację zadań dydaktycznych i przy możliwie minimalnej uciążliwości dla uczniów, rodziców i nauczycieli. Pierwotny zakres prac został wykonany w sierpniu, ale w wielu placówkach zwiększyliśmy ich zakres i prace będą kontynuowane w pierwszych tygodniach roku szkolnego. Mieliśmy do wyboru – wydać pieniądze lub nie przeznaczyć dodatkowych środków na inwestycje dla dzieci, przykładowo – w przypadku remontu bloku sportowego w Szkole Podstawowej nr 319 przy ul. Wokalnej 1 oraz wymianie instalacji elektrycznej w Szkole Podstawowej nr 303 przy ul. Koncertowej 8. W Szkole Podstawowej nr 343 przy ul. Kopcińskiego 7 efekt inwestycji to naprawa pokrycia dachowego oraz remont podłóg w salach zajęć. Prace remontowe w wakacje to nowe korytarze, szatnia i pomieszczenia administracyjne w Przedszkolu nr 286 przy ul. Mandarynki 1. W Szkole Podstawowej nr 336 przy ul. Małcużyńskiego 4 efekt naszych starań to remont sanitariatów oraz wymiana kanalizacji sanitarnej. Remont sal i korytarzy oraz schodów zewnętrznych, to zakres prac w Szkole Podstawowej nr 16, ul. Wilczy Dół 4. W przypadku Szkoły Podstawowej nr 96 przy Sarabandy kończą się prace obejmujące remont terenu wokół szkoły.

3. W związku z tzw. reformą oświaty trzeba było dostosować szkoły do potrzeb zarówno małych dzieci, jak i młodzieży. Na Ursynowie mamy dużo dzieci w wieku szkolnym, co oczywiście cieszy, ale jednocześnie stawia przed nami wyzwanie, jak zapewnić wszystkim dzieciom możliwie najlepsze warunki do pracy w szkole i do odpoczynku poza jej murami.

Niestety ponosimy skutki tzw. reformy oświaty, bo przybyły dwa dodatkowe roczniki uczniów (w tym roku szkolnym w szkołach podstawowych mamy już 8 roczników, a było 6). W związku z tym jest więcej uczniów i więcej klas. Staramy się temu sprostać poprzez budowę i rozbudowę szkół, poprzez remonty, których celem jest dostosowanie infrastruktury szkół do potrzeb większej liczby dzieci, a także poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury sportowej.

Na Ursynowie mamy 16 publicznych szkół podstawowych i niemal we wszystkich zajęcia rozpoczynają się o 8 rano, a tylko w niektórych nieco później. Najtrudniejsza sytuacja jest na Kabatach, gdzie dzisiaj wskaźnik zmianowości jest najwyższy - w SP nr 16 przy ul. Wilczy Dół na Kabatach wynosi on 1,74. W pozostałych ursynowskich szkołach wskaźnik wynosi nieco powyżej 1, a są i takie szkoły, gdzie jest on niższy, niż 1 – SP nr 100 przy ul. Tanecznej, bądź równy 1 – SP nr 313 przy ul. Cybisa, SP nr 384 przy ul. Kajakowej. Nie można więc mówić o zjawisku wielozmianowości na Ursynowie, bo takie zjawisko nie występuje. Mamy nadzieję, że warunki poprawią się jeszcze po otwarciu w przyszłości nowej szkoły przy ul. Zaruby, na Kabatach. Są szkoły, w których udało się uzyskać znaczną poprawę (spadek) wskaźnika zmianowości np. w SP nr 81 przy ul. Puszczyka, gdzie obecnie wynosi on 0,8, w SP nr 100 przy ul. Tanecznej – 0,80, w SP nr 318 przy ul. Teligi – 1,02, SP nr 310 przy ul. Hawajskiej – 1,2 czy SP przy Kajakowej - 1. To w dużej części zasługa rozbudowy istniejących szkół, dobudowania nowych skrzydeł. W tych szkołach, które zostały rozbudowane (przy ul. Tanecznej, Hawajskiej, Teligi) warunki znacznie się poprawiły, ale również modernizacja i remonty istniejącej infrastruktury zwiększają komfort przebywania uczniów w placówkach oświatowych. Warto wskazać, że dzisiaj wszystkie publiczne szkoły na Ursynowie mają boiska, ostatnio otwarte zostało boisko przy SP nr 81 przy ul. Puszczyka i sale gimnastyczne, nowoczesne pracownie i wykwalifikowaną kadrę. Ten wysoki standard udało się uzyskać praktycznie bez wsparcia finansowego ze strony Ministerstwa Edukacji, a tylko dzięki wsparciu finansowemu ze strony Miasta Stołecznego Warszawy. Warto wspomnieć o dużej determinacji w racjonalnym wykorzystywaniu tych środków przez Dzielnicę Ursynów i wsparciu Nauczycieli oraz Rodziców uczniów ursynowskich szkół.

Z przedstawicielami warszawskiego samorządu rozmawiał redaktor Marcin Kalicki.

Fot na górze: Przedszkole modułowe przy ul.Conrada, wiz. Climatic

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda