mobile

Czytaj etykiety!

W dzisiejszych czasach na półkach w hipermarketach mamy do wyboru kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt rodzajów jednego produktu. Jednak podczas zakupów mało kto ma czas na wczytywanie się w długą listę składu danego artykułu. Pamiętajmy - im dłuższa lista, tym gorzej!

Aleksandra Falkowska
Czytaj etykiety!

Najlepszym rozwiązaniem jest niewątpliwie wybór żywności jak najmniej przetworzonej. Zamiast kupowania gotowego jogurty smakowego, w którym zawsze jest zbyt mało owoców – warto wybrać zwykły jogurt naturalny i dodać do niego świeże owoce. Nasz posiłek z pewnością będzie zdrowszy, nie będzie zawierać konserwantów i substancji słodzących. W sezonie owoce takie jak truskawki czy maliny nie są zbyt drogie. Warto wtedy zrobić zapasy i schować je do zamrażalnika. Niewielkim kosztem uzyskamy zdrowszą wersję smakowego jogurtu.

Na co zwracać uwagę przy czytaniu etykiet na produktach? Po pierwsze na długość listy. Zazwyczaj im krótsza, tym lepiej. Po drugie – co z tym E? Tym symbolem (E100 – E1999) oznacza się wszelkie dodatki do żywności takie jak: barwniki, konserwanty, środki słodzące, emulgatory czy środki spulchniające. Część z nich jest nieszkodliwa dla ludzi, więc spokojnie można je spożywać. Należy zwrócić uwagę na oznaczony symbolem E951 aspartam. Ten szkodliwy słodzik (słodszy o 200 razy od białego cukru!) mieści się w składzie wielu produktów spożywczych, ze względu m.in. na niską kaloryczność i wyrazistość w smaku. Czego jeszcze lepiej unikać? Sole, cukry i słodziki nie należą do zbyt zdrowych – zawsze wybierajmy te produkty, które zawierają ich najmniej. Wiąże się z tym kolejna prosta reguła. Składniki są podawane w kolejności malejącej – wybierajmy te, w których cukry i słodziki są na dalekiej pozycji.

Data spożycia to również istotna kwestia. Warto tutaj zwrócić uwagę dwa warianty treści: „Najlepiej spożyć przed” i „Należy spożyć do”. Pierwszy sugeruje nam, do jakiego terminu najlepiej spożyć dany produkt spożywczy – nic złego się nie stanie, jeśli zjemy makaron po takiej dacie spożycia. Drugi informuje o dacie, po której lepiej nie spożywać produktów, ze względu na zagrożenie zatruciem pokarmowym – są to najczęściej jogurty czy mięso.

Zachęcamy do czytania etykiet i uświadamiania innych. Warto również skorzystać ze specjalnym mobilnych aplikacji, które ułatwią nam rozszyfrowanie tajemniczych składników żywności.

KOMENTARZE

aktualności

REKLAMA
więcej z działu aktualności
REKLAMA

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie Kobieta Dziecko

więcej z działu Zdrowie Kobieta Dziecko