mobile
REKLAMA

Krótka historia Ursusa

W bieżącym roku Ursus obchodzi 40-lecie przyłączenia do Warszawy. 1. sierpnia 1977 roku, na mocy rozporządzenia ministra administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska, Marii Milczarek, miasto z niedźwiedziem w herbie stało się częścią stolicy. Z okazji rocznicy, zachęcamy do zapoznania się z historią tego miejsca.

Bartosz Mierzwiński
TAGI
Krótka historia Ursusa

W XIV wieku na terenie dzisiejszej dzielnicy Ursus, założone zostały wioski: Czechowice, Skorosze oraz Szamoty, nieco później Gołąbki. Miejscowości te musiały czekać na swój gwałtowny rozwój ponad sześćset lat. W roku 1916 pobliski Pruszków przekształcił się z gminy w miasto, w związku z czym nową siedzibą gminy stały się Skorosze. W 1893 roku Ludwik Rossman, Karol Strassburger, Kazimierz Schonfeld, Alfred Fijałkowski i Stanisław Roztocki utworzyli na terenie Warszawy Towarzystwo Udziałowe Specjalnej Armatury i Motorów. Na fali popularności książki Quo vadis Henryka Sienkiewicza, zmienili nazwę fabryki na "Ursus". Następnie zakupili ziemię od Rocha Skrzeszewskiego na terenie dzisiejszej dzielnicy, i w 1923 roku oddali do użytku fabrykę Zakładów Mechanicznych "Ursus". Pierwsze samochody były gotowe w 1928 roku, jednak wysokie koszty utrzymania sprawiły, że już po dwóch latach produkcja się załamała i fabrykę przejął skarb państwa, który włączył ją do Państwowych Zakładów Inżynierii. Produkowano w niej wówczas czołgi, silniki lotnicze oraz motocykle "Sokół". W trakcie II Wojny Światowej Niemcy przejęli fabrykę i sami produkowali tam uzbrojenie. Po Wojnie na losy miejscowości znów miała wielki wpływ fabryka, która w 1947 roku rozpoczęła produkcję ciągników rolniczych.

24. czerwca 1976 roku miała miejsca transmisja na żywo przemówienia premiera Piotra Jaroszewicza, który ogłosił podwyżkę cen żywności. Były one drastyczne, dochodziły nawet do 70%. Dzień później, 25. czerwca, w Zakładach Mechanicznych Ursus rozpoczęły się strajki, w wyniku których na kilkanaście godzin zablokowane zostały linie kolejowe, co z kolei doprowadziło do brutalnej pacyfikacji strajkujących. Te wydarzenia miały ciekawe konsekwencje. W rok po proteście, jeden z luminarzy ówczesnego życia politycznego, I sekretarz Komitetu Warszawskiego

PZPR – Alojzy Karkoszka stwierdził, że silna organizacja partyjna Warszawy utrzyma w ryzach warchołów z Ursusa. Rozpoczęto proces włączenia Ursusa do stolicy, aby móc łatwiej kontrolować robotników. Miejscowość z fabryką ciągników stała się częścią Dzielnicy Ochota. Nadzieje komunistycznego polityka okazały się jednak płonne. W 1980 roku Ursus stał się jednym z głównych ognisk buntu przeciw komunistycznej władzy. Dopiero 1. stycznia 1993 roku, decyzją rządu Hanny Suchockiej, Ursus został wyłączony z Ochoty i stał się ósmą gminą – dzielnicą Warszawy.

Bartosz Mierzwińśki

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda