mobile
REKLAMA

Modne zajęcia sportowe – trzymaj formę i baw się dobrze!

Acro joga, jumping fitness, piloxing… – treningi sportowe nie muszą być monotonne. Kluby fitness mają coraz szerszą ofertę zajęć, wśród których każdy znajdzie coś dla siebie. W czym jeszcze możemy wybierać?

Róża Paszkowska
TAGI
Modne zajęcia sportowe – trzymaj formę i baw się dobrze!

Oto najmodniejsze zajęcia, dzięki którym nie tylko poprawimy kondycję czy zrzucimy nadprogramowe kilogramy, lecz także dostaniemy zastrzyk pozytywnej energii i – co nie mniej ważne – będziemy dobrze się bawić.

Aerial joga i acro joga – wyjątkowe odmiany jogi

Joga cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem od lat. Aby urozmaicić standardowe treningi, warto wypróbować poszczególne jej odmiany, takie jak np. aerial joga i acro joga. Zajęcia te wykorzystują pozycje typowe dla jogi, ale dodają do nich elementy akrobatyki czy pilatesu.
Aerial joga to ćwiczenia wykonywane w powietrzu. Z chustą, zwaną również hamakiem, zawieszoną na suficie. – Dzięki temu możliwe jest rozluźnienie mięśni, które podczas tradycyjnej jogi, czytaj: na macie, muszą w naturalny sposób pracować – tłumaczy Zuzanna Wojda z klubu jogi i fitnessu Fitology. I od razu dodaje: – Pozycje odwrócone na przykład nie wymagają wielkiej siły mięśniowej, a doskonale wydłużają kręgosłup. Wykonywane są już na pierwszych zajęciach, podczas gdy joga tradycyjna to praktyka dla osób bardziej wprawionych.

Przybieranie asan jogi w powietrzu to też doskonały sposób na wzmocnienie mięśni brzucha i grzbietu, jak podkreśla Zuzanna Wojda. Poza tym ćwiczenia pozwalają kształtować mięśnie rąk oraz nóg. I – co równie ważne – akrobacje na chustach, wykonywane pod okiem instruktora, są bezpieczne i przyjemne. Dają też poczucie lekkości – ze względu na wytrzymałość chusty w zajęciach mogą brać udział osoby ważące do 80 kilogramów. Przeciwskazania? Zuzanna Wojda z Fitology zastrzega: – Lista nie jest najkrótsza. Są to między innymi: jaskra, ciąża, menstruacja, choroby serca, przebyty zawał czy np. operacja przeprowadzona w ostatnich trzech miesiącach, za wysokie lub za niskie ciśnienie, skłonność do omdleń, zawroty głowy, osteoporoza, zespół cieśni nadgarstka, zapalenie zatok przynosowych, dyskopatia, przepuklina rozworu przełykowego, zapalenie stawów, botoks w ostatnich sześciu dobach, choroby układu nerwowego…
A czym aerial joga różni się od acro jogi? To wyjątkowa odmiana jogi, która wykorzystuje elementy akrobatyki, ale pozwala na ćwiczenie w parach. Nie tylko doskonale rozciąga i pozwala wzmocnić najważniejsze mięśnie ciała, lecz także jest sposobem na wspólne spędzenie czasu.

Jumping fitness – sport i zabawa w jednym

Trening na trampolinach to hit ostatnich lat. Głównie dlatego, że pozwala połączyć przyjemne z pożytecznym. Podczas wykonywania ćwiczeń spalamy tkankę tłuszczową, modelujemy sylwetkę i poprawiamy kondycję. A przy tym – mamy gwarancję dobrej zabawy. Zapas pozytywnej energii gwarantowany.

Body balance i gyrokinesis – relaks i świadomość ciała

Body balance – spotykane w wielu klubach fitness – to połączenie pilatesu, jogi i tai chi. Podczas wykonywania ćwiczeń – demonstrowanych wcześniej przez instruktora – przy spokojnej muzyce można nie tylko wzmocnić wszystkie grupy mięśni, lecz również poprawić koordynację ruchową. Poza tym body balance pozytywnie wpływa na koncentrację. Relaksuje i pomaga się odstresować.

Podobne właściwości mają zajęcia gyrokinesis, które łączą pilates, jogę i taniec. Urszula Wojtkowiak, trenerka gyrokinesis, wyjaśnia: – Tak jak joga, gyrokinesis skupia się na zwiększaniu naturalnej elastyczności kręgosłupa, wzmacnianiu i rozciąganiu mięśni oraz dotlenieniu organizmu z wykorzystaniem różnych technik oddechu. Różnica polega na tym, że „gyro” stawia na płynną formę ruchu, poprzez spirale i skręty angażuje wszystkie partie mięśni, a dzięki łagodnym przejściom z jednej sekwencji w drugą uczy równowagi i poszerza zakresy ruchowe. – Gyrokinesis w szybkim tempie, bez ryzyka zakwasów, pozwala wyrzeźbić piękną sylwetkę – dodaje.

Korzyści płynące z regularnych ćwiczeń są nie do przecenienia. – Regularny trening wzmacnia mięśnie głębokie, w tym te między poszczególnymi kręgami kręgosłupa. To też metoda, która w szczególny sposób stymuluje układ nerwowy i system powięzi w ciele. Pozwala poruszać się z większą płynnością. W rezultacie, oprócz dobrego poczucia, zyskujemy większą świadomość prawidłowej postawy na co dzień – wylicza Urszula Wojtkowiak.

I choć gyrokinesis początkowo nazywano jogą dla tancerzy, to – według trenerki – ćwiczenia nadają się dla wszystkich. A przeciwskazania są nieliczne: – Ćwiczą atleci, sportowcy, tancerze, jak i osoby starsze czy kobiety w ciąży. Cenią sobie łagodny, a zarazem skuteczny sposób na uelastycznienie stawów i przyjemną, płynną formę sekwencji. – Praktyka ta jest szczególnie korzystna dla osób, które mają siedzący tryb pracy, bo niweluje napięcia pleców, tworzy przestrzenie międzykręgowe kręgosłupa, wzmacnia i rozciąga jednocześnie wszystkie grupy mięśniowe – kwituje.

Piloxing i aeroboxing – twórcze połączenie dyscyplin

Niezwykłe połączenie dyscyplin charakteryzuje też piloxing – to mieszanka pilatesu (na stojąco), tańca i boksu, która zaowocowała powstaniem wyjątkowego treningu interwałowego. Co go charakteryzuje?
Ćwiczy się na bosaka. Ruchy są taneczne, zapewniają poczucie kobiecości i łączą się z aktywnościami charakterystycznymi dla kickboxingu. Celem treningu jest przyspieszenie metabolizmu i spalenie tkanki tłuszczowej – nic dziwnego, że piloxing cieszy się dużym zainteresowaniem kobiet.
Elementy sztuk walki pojawiają się też w kolejnych modnych zajęciach – aeroboxingu. Ćwiczenia są bardzo dynamiczne. Towarzyszy im energetyczna muzyka. Podczas zajęć spala się kalorie, trenuje szybkość i wytrzymałość. Wzmocnieniu ulegają mięśnie całego ciała – zarówno rąk i nóg, jak i tułowia.

Float fit – propozycja dla miłośników sportów wodnych

To jeszcze inny sportowy hit. Czym różni się od wcześniejszych? Float fit odbywa się na basenie. Ćwiczenia wykonuje się na specjalnej desce z pianki, która unosi się na powierzchni wody – zachowanie równowagi na dryfującej desce wymaga wprawy, dlatego pierwsze zajęcia rozpoczynają się od nauki balansu. Dalsze etapy to już różnorodne ćwiczenia na wiele partii mięśni. To, co na twardym gruncie nie sprawia nam żadnego problemu, może stanowić nie lada wyzwanie na chwiejącej się desce! Miłośnikom sportów wodnych te zajęcia z pewnością przypadną go gustu.

KOMENTARZE

aktualności

REKLAMA
więcej z działu aktualności
REKLAMA

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda