mobile

Postępy w budowie Metra na Pradze

Prace przy budowie północno-wschodniego odcinka II linii metra nie zwalniają. Pomiędzy częścią planowanych stacji wydrążone zostały już tunele. Początek kursowania pociągów na trasie pomiędzy Dworcem Wileńskim a stacją Trocka planowany jest na 2019 rok.

Róża Paszkowska/fot. Mikołaj Sosiński
Postępy w budowie Metra na Pradze

Na Pradze Północ i Targówku mają powstać trzy stacje II linii metra. Pierwsza z nich – stacja Szwedzka – powstanie pod ul. Strzelecką, w pobliżu skrzyżowania z ul. Szwedzką. Dokładnie zbudowana będzie w obszarze pomiędzy ul. Szwedzką a Zajezdnią Autobusową Stalowa MZA. Następny przystanek – Targówek – znajdować się będzie pod skrzyżowaniem ulic Pratulińskiej i Ossowskiego. Pod sąsiadującymi ze stacją terenami zielonymi zbudowany zostanie obiekt podziemny – komora rozjazdów. Kolejna stacja – Trocka – zlokalizowana będzie pod skrzyżowaniem ulic Trockiej i Pratulińskiej. Długość praskiego odcinka II linii metra wynosić będzie ponad 3 kilometry. Koszt inwestycji szacowany jest na 1,067 miliarda złotych. Budowa finansowana jest w dużej mierze ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Czas podróży metrem ze stacji Trocka do stacji Świętokrzyska wynosić ma około 14 minut.
Kontrakt z wykonawcą, włoską firmą Astaldi, podpisany został w marcu 2016 roku. Zgodnie z nim odcinek II linii metra pomiędzy stacją Dworzec Wileński a stacją Trocka ma być gotowy w ciągu 38 miesięcy od rozpoczęcia prac, czyli w maju 2019 roku. Tunele metra powstają etapami. Drążone są przez dwie tarcze – TBM Maria oraz TBM Anna. Ze względów technologicznych maszyny wiercące sąsiadujące ze sobą tunele nie mogą pracować równolegle. Konieczne jest zachowanie pewnego odstępu między nimi. Dlatego też rozruch pierwszej z nich miał miejsce w maju 2017 roku, drugiej natomiast dopiero w czerwcu. Jako pierwsze powstały dwa tunele pomiędzy stacjami Trocka i Targówek. Każdy z nich ma ponad 400 metrów długości. Ich budowa zajęła około miesiąca. Prędkość powstawanie tuneli to około 10 metrów na dobę. Kolejnym etapem budowy II linii metra na Pradze i Targówku było wydrążenie tuneli pomiędzy stacjami Targówek i Szwedzka. Prawy korytarz, o długości 658 metrów powstał jako pierwszy. Tarcza TBM Maria na początku września była już na stacji Szwedzka. Po przeglądzie ruszyła w stronę Dworca Wileńskiego. Lewy tunel pomiędzy Targówkiem a Szwedzką drążony był przez tarczę TBM Anna. Jego długość wynosi 646 metrów. Obecnie tarcza poddawana jest pracom serwisowym, po których zakończeniu kontynuować będzie wiercenie tunelu w stronę Dworca Wileńskiego. Ten etap prac zapowiada się najdłużej. Maszyny mają do pokonania znacznie większy dystans niż do tej pory.
Budowa północno-wschodniego odcinka II linii metra cieszy się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców Warszawy. Na dni otwarte na budowie stacji metra Trocka przybyło sporo zainteresowanych. Podczas majowego weekendu można było przyjrzeć się pracy maszyn drążących tunele. Organizatorzy imprezy wytyczyli dla zwiedzających ścieżkę wzdłuż otworu technologicznego, przez który można było zobaczyć tarczę TBM Anna, przygotowaną do drążenia tunelu. Druga z maszyn, tarcza TBM Maria, wiercąca już tunel, widoczna była na ekranie monitora. Chętni mogli również złożyć swój podpis na betonowym elemencie obudowy tunelu.
Prace na północno-wschodnim odcinku przebiegały do tej pory bez większych zakłóceń. Wszystko wskazuje na to, że pod koniec roku tarcze drążące tunele dotrą do stacji Dworzec Wileński. Zakładany termin zakończenia budowy zostanie dotrzymany, a więc w 2019 roku, po przeprowadzeniu wszystkich niezbędnych kontroli i odbiorów, pojedziemy na Targówek metrem. Pojawił się jednak problem z terminowym przywróceniem ruchu na powierzchni. Ulica Ossowskiego miała zostać oddana po około roku od rozpoczęcia budowy na tym obszarze. Tymczasem jest ona nadal rozkopana i nieprzejezdna. Co więcej, nic nie wskazuje na to, aby miało się to wkrótce zmienić. Firma Astaldi, odpowiedzialna za budowę praskiego odcinka metra, zapewnia, że jest już technicznie gotowa do odtworzenia ul. Ossowskiego. Problem pojawił się natomiast po stronie miasta. Otóż już po podpisaniu kontraktu z wykonawcą metra, zaplanowano generalny remont „obwodnicy” Targówka – ciągu ulic Handlowej, Ossowskiego, Barkocińskiej i Myszkowskiej. Nowe plany stoją jednak niejako w sprzeczności z zapisami kontraktu, zawartego wcześniej z wykonawcą metra. Firma Astaldi miała bowiem przywrócić pierwotny wygląd ul. Ossowskiego. Obecnie toczą się rozmowy mające na celu uzgodnienie nowego kształtu tej ulicy, dostosowanego do przebudowy wspomnianej „obwodnicy”. Inwestycja warta szacunkowo około 10 milionów złotych ruszyć miała jesienią 2017 roku, ale wiadomo już, że będzie opóźniona. Prace rozpoczną się najwcześniej wiosną 2018 roku. Prawdopodobnie zatem aż do tego czasu mieszkańcy nie pojadą ul. Ossowskiego.
Dużo więcej problemów pojawia się natomiast przy budowie zachodniego odcinka II linii metra. Planowany czas realizacji tej części to wiosna 2020 roku. Tarcze drążące tunele, po dotarciu do stacji Dworzec Wileński, zostaną wydobyte i przewiezione na budowę zachodniego odcinka metra. W lutym lub marcu 2018 roku rozpoczną wiercenie na stacji Księcia Janusza przy ul. Górczewskiej. Już podczas budowy stacji okazało się, że teren ten jest nie tylko trudniejszy geologicznie niż praska strona, ale też dostarcza więcej niespodziewanych znalezisk, związanych między innymi z działaniami wojennymi w czasie Powstania Warszawskiego. Wolski odcinek II linii metra stwarza również więcej problemów ze względu na intensywniejszy ruch samochodowy i duże utrudnienia komunikacyjne związane z inwestycją. Dodatkowo trwa tu modernizacja linii PKP, generująca kolejne utrudnienia.
A jakie są dalsze plany odnośnie rozbudowy warszawskiego metra? Wiadomo, że z Targówka pojedziemy II linią metra na Bródno. Planowane stacje to Zacisze, Kondratowicza oraz Bródno. Po stronie zachodniej powstaną natomiast stacje Wola Park, Powstańców Śląskich, Lazurowa, Chrzanów, Połczyńska oraz stacja techniczno-postojowa Mory. Planowany termin zakończenia inwestycji to 2022 rok. Do tego czasu mieszkańców Warszawy czekają liczne utrudnienia komunikacyjne i zmiany w organizacji ruchu. Obecnie na Pradze i Targówku zamknięte są skrzyżowania, przy których zlokalizowane będą stacje metra: skrzyżowanie Trockiej i Pratulińskiej oraz Ossowskiego i Pratulińskiej. Utrudnienia pojawiają się również na krótkich odcinkach innych arterii. Na Woli nieprzejezdna jest ul. Górczewska, zwężeniu uległa natomiast ul. Wolska. Szczegółowe informacje na temat utrudnień w organizacji ruchu samochodowego oraz na temat zmian w kursowaniu pojazdów komunikacji miejskiej dostępne są na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego.

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda