mobile

Tramwaj na Zieloną Białołękę dostał zielone światło

Po trzech latach oczekiwania, w końcu tramwaj na wschodnią Białołękę otrzymał decyzję środowiskową, lecz budowa trasy nie zacznie się zbyt prędko. Jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na dokumentację projektową

Jakub Bielawski
Tramwaj na Zieloną Białołękę dostał zielone światło

Przygotowania do budowy nowej linii

Przygotowania do realizacji trasy tramwajowej na Zieloną Białołękę trwają od kilku lat. W ramach tej ważnej inwestycji, na stacji metra Kondratowicza, która będzie obsługiwała tramwaje, przeprowadzono różnorodne prace infrastrukturalne. Jednym z kluczowych elementów było wybudowanie dodatkowego tunelu, który został wyposażony w ruchome chodniki i wyjścia.

– Weryfikujemy założenia koncepcji trasy tramwajowej, w tym wiaduktu nad Trasą Toruńską. Ostateczne uzgodnienia posłużą jednostkom miasta do wydania wytycznych kierunkowych dla całej inwestycji. Wraz z warunkami wynikającymi z decyzji środowiskowej zostaną uwzględnione w materiałach przetargowych na opracowanie dokumentacji – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

Wydano decyzję środowiskową

Procedura uzyskania decyzji środowiskowej w przypadku inwestycji takiej jak budowa trasy tramwajowej może być czasochłonna i skomplikowana. W przypadku Tramwajów Warszawskich wniosek o jej wydanie został złożony w lipcu 2020 roku, a raport środowiskowy przedstawiono do opiniowania w lipcu 2021 roku. Następnie rozpoczęło się oczekiwanie na uzgodnienia ze strony Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ).

Po kilku rundach wymiany informacji i doprecyzowania projektu, wreszcie 24 lipca wydana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. To z pewnością ważny krok na drodze do realizacji inwestycji, choć proces ten wydłużył się z powodu oczekiwania na uzgodnienia od RDOŚ. Teraz Tramwaje Warszawskie mogą kontynuować procedurę związaną z realizacją trasy tramwajowej, mając na uwadze wydane warunki ochrony środowiska.

– Teraz prace mogą wreszcie iść naprzód i dlatego harmonogram zakłada, że przetarg na dokumentację budowlaną ogłosimy w tym roku. Dalsze terminy są uzależnione od dostępności środków finansowanych i mogą jeszcze podlegać modyfikacjom, związanym z zapewnieniem finansowania. Planujemy uzyskać dofinansowanie z UE – mówi Dutkiewicz.

Tramwaj połączy wschodnią Białołękę z Targówkiem i Pragą-Północ

Nowy odcinek trasy tramwajowej rozpocznie się na skrzyżowaniu Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Następnie torowisko będzie prowadzić wzdłuż ulic Matki Teresy z Kalkuty, św. Wincentego, Głębockiej oraz Trasy Olszynki Grochowskiej aż do szkoły przy ulicy Zaułek. Całkowita długość tej trasy wyniesie około 6,5 kilometra. W planach inwestycyjnych przewidziano także dodatkową pętlę na zbiegu ulic Matki Teresy z Kalkuty, Św. Wincentego i Gilarskiej. Będzie ona służyć jako punkt końcowy dla linii dowozowej z Białołęki do stacji metra.

Dzięki nowemu odcinkowi tramwajowemu, pasażerowie będą mieli szybki i wygodny dostęp do metra na stacji Kondratowicza, gdzie będą mogli dotrzeć w zaledwie 15 minut, a także do Dworca Wileńskiego w czasie około 30 minut. Częstotliwość kursowania tramwajów przewidywana jest na poziomie 2-3 minut, co zapewni sprawną komunikację i wygodne podróżowanie.

fot.TW

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda