mobile

Tramwajem z Woli do Wilanowa

 

Budowa linii tramwajowej łączącej ze sobą cztery dzielnice: Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów to największa inwestycja w historii nie tylko Tramwajów Warszawskich, ale i powojennej Warszawy. Jej realizacja planowana jest w latach 2019-21. Trasę przyszłej linii tramwajowej, która ma liczyć 18 kilometrów, możemy poznać dzięki serii animacji przygotowanej przez spółkę Tramwaje Warszawskie. Inwestycja wraz z dostawami niezbędnego taboru do obsługi nowego połączenia wynosi 1,2 mld złotych.

Anna Tomasik
TAGI
Tramwajem z Woli do Wilanowa

Nie jest tajemnicą, że władze Mokotowa chcą, aby trasa tramwaju do Wilanowa prowadziła dwoma tunelami, a sieć była bez trakcji. Konsultacje społeczne odnośnie planowanej budowy linii tramwajowej na Wilanów, składającej się łącznie z sześciu odcinków torowiska, przyniosły aż 600 uwag. Nie wszystkie pomysły samorządowców spotkały się z aplauzem mieszkańców.

„Kasprzaka-Ordona”, „Kasprzaka-Krzyżanowskiego-Dworzec Zachodni”, „Bitwy Warszawskiej 1920 roku-Grójecka”, „Banacha-Pole Mokotowskie”, „Rakowiecka-Sielce oraz Sobieskiego-Stegny”, „Węzeł Puławska-Rakowiecka-Goworka”, „Sobieskiego-al.Rzeczypospolitej-Branickiego” i „Pętla na Muranowie” to tytuły filmów animowanych, w których Tramwaje Warszawskie zaprezentowały szczegółową trasę tramwaju z Woli do Wilanowa.

Animacje, przedstawiające symulację ruchu z wprowadzonymi prawdziwymi, choć stało czasowymi programami sygnalizacji świetlnej, pokazują, gdzie dokładnie mają zostać położone tory, gdzie usytuowane będą przystanki i jak zawracać będą składy. Na całej trasie obowiązywać ma priorytet dla tramwaju.

Odcinek między ul. Kasprzaka a Dworcem Zachodnim

Przy ul. Płockiej powstanie rozjazd tramwajowy z ul. Kasprzaka w kierunku ul. Krzyżanowskiego. Trasa swój bieg rozpoczynać będzie u zbiegu ulic Kasprzaka i Ordona. Tramwaje wjeżdżać będą w tunel pod aleją Prymasa Tysiąclecia w kierunku stacji Warszawa Zachodnia, gdzie połączą się z torowiskiem zbudowanym w rejonie starych zbiorników Gazowni Warszawskiej. Pierwszy odcinek bowiem wiedzie z Woli do Dw. Zachodniego, z rozgałęzieniami prowadzącymi właśnie przez Krzyżanowskiego i Ordona.

Dwa torowiska będą odchodzić od również planowanej do realizacji nowej trasy tramwajowej wzdłuż Kasprzaka od Skierniewickiej do Wolskiej, a następnie łączyć się w rejonie Dworca Zachodniego. Tramwaj ma przystanek przed skrętem w ul. Prądzyńskiego, a potem wjeżdża do długiego tunelu i przejeżdża pod całym kompleksem torów kolejowych. Pod peronami Dworca Zachodniego powstanie pierwszy w stolicy podziemny przystanek tramwajowy, umożliwiający wygodną przesiadkę do pociągów.

Odcinek przez ul. Ordona i przez Ochotę

Na wysokości ul. Ordona powstanie nowy tor dla tramwajów skręcających w stronę Dworca Zachodniego i Ochoty. Przystanek usytuowany będzie przed skrzyżowaniem z ul. Jana Kazimierza. Między budynkami przy ul. Ordona 3 i 5 tramwaje skręcają do tunelu pod al. Prymasa Tysiąclecia i Dworcem Zachodnim. Pod Parkiem Zachodnim na Ochocie i po środku ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. będą przebiegać tory łączące Dworzec Zachodni z ulicą Grójecką. Wzdłuż zwężonej do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. zaplanowano trawiaste torowisko i drogi rowerowe. Tramwaj ma przystanek na wysokości ul. Szczęśliwickiej, a potem przy ul. Grójeckiej i ul. Banacha.

Odcinek przez Pole Mokotowskie

Kolejny odcinek zaczyna się przy pętli na ul. Banacha. Na jego budowę spółka TW nie starała się o dofinansowanie unijne. Biegnie przez Pole Mokotowskie między ulicami Banacha i Rakowiecką, wzdłuż Rostafińskich, łącząc się z istniejącym torowiskiem u zbiegu ulic Rakowieckiej i Św. Boboli. Zaplanowano tu nowe wjazdy i wyjazdy tak, żeby tory nie przecinały już jednej z jezdni przed skrzyżowaniem z ul.Pawińskiego. Przystanek zaplanowano przed al. Żwirki i Wigury.

Osobny tor do skręcania w prawo do al. Niepodległości przewidziano dla tramwajów nadjeżdżających ze Służewca i od strony ul. Wołoskiej. Wszystkie przystanki zlokalizowano za skrzyżowaniem ul. św.Andrzeja Boboli i Rakowieckiej.

Skrzyżowanie z Puławską

Odcinek trasy o długości 9,1 km połączy stację metra Pole Mokotowskie i Puławską z Wilanowem oraz z kilkoma odnogami. Nowy odcinek wspomnianej trasy zaczyna się w rejonie stacji metra Pole Mokotowskie, gdzie będzie się łączyć z istniejącą trasą tramwajową w ciągu al. Niepodległości i Rakowieckiej. Dalej torowisko będzie przebiegać ulicą Rakowiecką do ulicy Puławskiej. Wszystkie przystanki będą przeniesione na zewnątrz całego węzła komunikacyjnego.

Przez Dolny Mokotów i Stegny

Nowe tory zostaną poprowadzone ulicą Goworka do Spacerowej. Przy skrzyżowaniu z ulicą Belwederską zaplanowano rozjazd. W efekcie tramwaje na Wilanów pojadą ulicą Sobieskiego. Wzdłuż ulicy Gagarina powstanie odnoga z torami odstawczymi przy niezwykle ruchliwej i często zakorkowanej ulicy Czerniakowskiej. Nieoficjalnie mówi się też, że w przyszłości tramwajem z Czerniakowskiej będziemy mogli dotrzeć aż na Siekierki.

Jezdnie ul. Gagarina zostaną zwężone do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, pomiędzy nimi będą tory. Tramwaje będą zatrzymywać się na wysokości Szpital Czerniakowskiego przy ul. Stępińskiej i ul. Sieleckiej. Na obecnej pętli autobusowej na Stegnach przewidziano dwa stanowiska dla tramwajów.

Odcinek do Miasteczka Wilanów

Ulicą Sobieskiego, a dalej al. Rzeczypospolitej tramwaj dojedzie do Wilanowa. Natomiast jadąc wzdłuż ulicy Branickiego tramwaje dotrą do torów odstawczych z możliwością zawracania przy ulicy Przyczółkowej. Na końcu torów w al. Rzeczypospolitej widzimy przyszły przejazd pod południową obwodnicą Warszawy do ul. Wiedeńskiej. Docelowo tramwaje też pojadą w tym kierunku do pętli przy ul. Pałacowej przed Powsinem.

Pętla na Muranowie

Ostatni etap to dodatkowe zakończenie trasy na Muranowie i budowa 0,5 km toru. Planowana jest też linia z Wilanowa do centrum, gdzie obecnie nie ma żadnej pętli. Składy jadące ze Śródmieścia miną ulicę Stawki, okrążą wieżowiec North Gate, i wykorzystując istniejące już tory skręcą w Międzyparkową, a następnie w Bonifraterską i dotrą nowym torem do Muranowskiej. Tor będzie służył do powrotu na ul. Andersa w kierunku centrum, bądź jazdy na wprost przez ul. Stawki.

 

Animacje – jak podkreślają TW – nie odzwierciedlają końcowej koncepcji trasy, gdyż na etapie konsultacji wiele elementów uległo zmianie: kładki na ul. Sobieskiego zastąpią przejścia naziemne, a na skrzyżowaniu Puławskiej i Goworka mają powstać wydzielone tory.

Budowę poszczególnych odcinków trasy tramwajowej z Woli do Wilanowa przewidziano na lata 2019-21. W pierwszej kolejności realizowany będzie fragment trasy od skrzyżowania ul. Puławskiej z ul. Goworka, potem tory na obrzeżu Pola Mokotowskiego do Dworca Zachodniego i przejazd w tunelu pod torami PKP do ul. Kasprzaka. Nieco później powstaną torowiska na Branickiego w Wilanowie i na Ordona na Woli.

Linia tramwajowa na odcinkach od Dw. Zachodniego do Grójeckiej oraz od stacji metra Pole Mokotowskie do Wilanowa, na Stegny i do Sielc realizowana będzie z wykorzystaniem środków unijnych.

 

Anna Tomasik

Foto: Tramwaje Warszawskie

 

 

 

 

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda