mobile

Warszawa stawia na elektromobilność

Miejskie Zakłady Autobusowe zapowiedziały ponad czterokrotne zwiększenie liczby autobusów elektrycznych. Trwa poszukiwane firmy, która dostarczy 20 szybkich ładowarek pantografowych dla elektrobusów.

Redakcja / fot. Muri
Warszawa stawia na elektromobilność

Zarząd Transportu Miejskiego wspiera rozwój niskoemisyjnej mobilości w Warszawie oraz w całej aglomeracji. Inwestycje w tej sferze mają na celu doprowadzenie do szerszego wykorzystania ekologicznych pojazdów w komunikacji zbiorowej w stolicy.


Aktualnie po warszawskich ulicach jeździ 31 autobusów elektrycnych. Liczba ta wkrótce zwiększy się ponad czterokrotnie, ponieważ trwa procedura przetargowa na zakup 130 18-metrowych elektrobusów. Baterie tych pojazdów będą ładowane nie tylo w zajezdniach, ale także na pętlach, przy użyciu szybkich ładowarek o mocy 400 W. Każdy z autobusów będzie mógł podłączyć się do nich przy pomocy pantografu, odbierającego energię elektryczną. Ładowarki, które kupi MZA, będą również wyposażone w złącza plug-in, umożliwiające awaryjne ładowanie prądem o mocy 120 kW.


Miejskie Zakłady Autobusowe planują montaż urządzeń w dziewięciu lokalizacjach. Po dwie ładowarki pojawią się na pętlach: Szczęśliwice, Esperanto, Browarna, Nowodwory i Młynów oraz w dwóch miejscach na Chomiczówce. Cztery zostaną natomiast zamontowane na pętli Wilanów. Pierwsze z tych urządzeń mają pojawić się po 11 miesiącach od podpisania umowy, a ostatnie - w ciągu 2 lat od zawarcia kontraktu.


Zamawiający przewidział także opcję na dostawę 7 dodatkowych ładowarek - po dwa takie urządzenia zamontowane mogą zostać na pl. Piłsudskiego i pętli Natolin Północny, a po jednym na pl. Trzech Krzyży, Lotnisku Chopina oraz pętli Bielańska.


Elektrobusy  nie  zanieczyszczają powietrza i są cichsze niż te z konwencjonalnym napędem. W przyszłym roku zaplanowano pojawienie się 160 autobusów elektrycznych, natomiast do 2027 r. MZA zapowiedziało wprowadzenie aż 800 nowych pojazdów. Będą to autobusy nisko- i zeroemisyjne: hybrydowe, gazowe i elektryczne. ZTM, rozpisując przetargi na przewozy autobusowe, w których startują podmioty prywatne, premiuje oferty zakładające wykorzystanie pojazdów o napędzie alternatywnym. Warszawa rozwija także inne formy elektromobilności – inwestując w rozbudowę metra i linii tramwajowych oraz zakup taboru szynowego o napędzie elektrycznym.

 

źródło: ZTM Warszawa, fot. Wikipedia

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda