mobile

Bezpieczne Nowe Centrum Warszawy – sygnalizacja przy Senatorskiej

Przyjazne centrum stolicy to zarówno estetyka, funkcjonalność i zieleń jak i poczucie bezpieczeństwa. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na budowę świateł na przejściu dla pieszych przez ulicę Marszałkowską w rejonie ulicy Senatorskiej, na skraju placu Bankowego.

Informacja prasowa
Bezpieczne Nowe Centrum Warszawy – sygnalizacja przy Senatorskiej

Jedyne takie przejście

To jedyne przejście dla pieszych bez sygnalizacji na blisko 3-kilometrowym odcinku od placu Konstytucji do placu Bankowego. Kompleksowy audyt bezpieczeństwa przejść dla pieszych wyraźnie wskazał tutaj na potrzebę głębszych zmian. Wykwalifikowani audytorzy na przestrzeni lat drobiazgowo sprawdzali każdą nieosygnalizowaną „zebrę” na głównych warszawskich ulicach pod kątem kilkudziesięciu kryteriów. W sześciostopniowej skali (od 0 do 5) jedno z przejść przez Marszałkowską dostało ocenę „1”, a drugie ocenę „2”. Przejście bez sygnalizacji przez 3 szerokie pasy pozbawione sygnalizacji nie jest bezpieczne - niechroniony pieszy ma do pokonania długą drogę, samochody mogą rozwijać znaczne prędkości, nie ma fizycznego zabezpieczenia przed wyprzedzaniem w rejonie przejść. Takich miejsc jest w Warszawie już bardzo mało, ponieważ od kilku lat są sukcesywnie poprawiane. A teraz przyszedł czas na ulicę Marszałkowską.

Sygnalizacja już wkrótce

Oferty w ogłoszonym dziś przetargu(otwiera się w nowej karcie) można składać do 11 października. Wybrany wykonawca będzie miał 45 dni na wykonanie zadania (licząc od momentu podpisania umowy). A jeśli wybór wykonawcy przebiegnie sprawnie, światła powstaną jeszcze w tym roku.

Inwestycja zakłada budowę sygnalizacji na przejściu przez obie jezdnie oraz przez torowisko tramwajowe. Standardem jest oczywiście detekcja automatyczna pieszych i pojazdów. Charakterystyczne żółte przyciski są jedynie uzupełnieniem – m.in. zawierają dodatkowe informacje przydatne dla osób niewidomych i niedowidzących. Nowe i modernizowane sygnalizacje co do zasady mają zaprogramowany priorytet dla komunikacji zbiorowej, przejazd tramwajów nie powinien więc być utrudniony mimo dodatkowych świateł.

Projekt przewiduje zmiany w geometrii, czyli w kształcie jezdni i chodników, w rejonie przejścia. Poszerzony zostanie chodnik w północno-zachodnim narożniku, od strony ulicy Elektoralnej i placu Bankowego. Różnica wysokości pod budynkiem byłego Hotelu Saskiego sprawia, że większość chodnika znajduje się na podwyższeniu, do którego prowadzą schody. Dla osób o ograniczonej mobilności do dyspozycji jest jedynie wąski pas chodnika przy samej krawędzi jezdni. Zostanie on poszerzony.

Wschodnia nitka Marszałkowskiej w rejonie przejścia zachowa 3-pasmowy przekrój. Po stronie zachodniej przejście będzie przez 2 pasy. Nowa geometria będzie dostosowana do planów wynikających z koncepcji „Zielonej Marszałkowskiej”. Po zachodniej stronie ulicy pomiędzy placem Bankowym a ulicą Królewską ma powstać dwukierunkowa droga dla rowerów oraz szpaler drzew. Parkowanie zostanie przeniesione z chodnika na jezdnię. Projektowanie tych zmian właśnie trwa, a ich realizacja będzie najprawdopodobniej możliwa w 2022 i 2023 roku. A przebudowane skrzyżowanie przy Senatorskiej i Elektoralnej będzie posiadało odpowiednią rezerwę terenu. Przejazd rowerowy wzdłuż przejścia powstanie już teraz – jednak pełną funkcjonalność zyska po pojawieniu się zapowiadanej drogi dla rowerów na tym odcinku ulicy Marszałkowskiej oraz na placu Bankowym.

Nowe Centrum Warszawy

Nowego Centrum Warszawy to realizowany przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego plan przemiany centralnej części miasta w bezpieczną, wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń. W ubiegłym roku przebudowano al. Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka. Obecnie trwają prace na tzw. placu Pięciu Rogów, rondzie Dmowskiego i ul. Marszałkowskiej. Powstają tu nowe przejścia dla pieszych i infrastruktura rowerowa, a do końca roku przybędzie też ponad setka nowych drzew.

Zmieni się także ul. Chmielna i Krucza. Trwa konkurs dla ulic Zgoda i Złotej. Metamorfoza czeka też Al. Jerozolimskie (po planowanym przez kolejarzy od 2024 r. remoncie linii średnicowej).

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda