Bliżej przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych wokół ronda Dmowskiego
Warszawscy radni zagwarantowali w budżecie ponad 14,7 mln zł na prace przy rondzie Dmowskiego. Oznacza to, że będziemy mogli ogłosić przetarg na prace w terenie bezpośrednio po ukończeniu projektu wykonawczego.
Nowe przejścia dla pieszych, przejazdy rowerowe, sygnalizacja i wydłużone przystanki tramwajowe powinny być gotowe w tym roku.
- Dziękuję radnym za zapewnienie finansowania dla tego projektu. Przejścia dla pieszych wokół ronda Dmowskiego to jeden z elementów zapowiadanego przez nas Nowego Centrum Warszawy. Chcemy, aby prace zakończyły się jeszcze w tym roku, dzięki czemu mieszkańców czeka jakościowa zmiana na lepsze – osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy, opiekunowie z maluchami w wózkach będą mogli wygodnie i bezpiecznie przedostać się na drugą stronę jezdni, a pasażerowie nie będą już musieli schodzić do podziemi, by wydostać się z przystanku tramwajowego. Rondo Dmowskiego stanie się miejscem dostępnym – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Zmiany w centrum Warszawy to jeden z elementów zapowiadanego przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego Nowego Centrum Warszawy.
Istniejące przejście podziemne nie zniknie, bo mieszczą się w nim liczne sklepy i punkty usługowe, prowadzi też do wejścia do stacji Metro Centrum. Ale wszyscy, którzy poruszają się w innym kierunku, zyskają możliwość przejścia w poziomie terenu.
Nie tylko rondo Dmowskiego
Poza przebudową ronda Dmowskiego, w ramach Nowego Centrum Warszawy, w tym momencie przebudowywany jest plac Pięciu Rogów i wspomniana zachodnia część ul. Marszałkowskiej, między rondem a ul. Świętokrzyską. Rozpisano też przetarg na zaprojektowanie przebudowy ul. Marszałkowskiej na odcinkach na południe (do pl. Konstytucji) i na północ (Królewska – pl. Bankowy) od ronda Dmowskiego. W zeszłym roku kompleksową zmianę przeszedł centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka. Ruszył też konkurs na koncepcję zagospodarowania ul. Chmielnej.
Dla pieszych i rowerzystów
W ramach zmian wokół ronda wytyczymy cztery przejścia dla pieszych o szerokości ok. 8 metrów z azylami między jezdniami:
- przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym), a z drugiej strony rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej.
- przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej. Tu także powstanie przejazd rowerowy prowadzący w ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym);
- przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej, z kolejnym przejazdem rowerowym wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym);
- przez Aleje Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.
Przejazdy połączą osobne dziś odcinki trasy rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej. Na północ od ronda rozpoczyna się właśnie wytyczanie brakującego odcinka aż do ul. Świętokrzyskiej. Z kolei w układzie wschód-zachód przebudowa skrzyżowania Marszałkowskiej z Nowogrodzką pozwoli na przejazd rowerem w każdym kierunku. W ten sposób ul. Nowogrodzka stanie się dla rowerzystów wygodną alternatywą dla Al. Jerozolimskich.
Dla pasażerów
Wszystkie przejścia dla pieszych poprowadzą na przedłużone przystanki tramwajowe, które będą miały po ok. 66 m, czyli tyle, ile potrzebują dwa tramwaje. Wejście na nie ułatwią pasażerom łagodne rampy. Przy przejściach będzie sygnalizacja świetlna podłączona do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, a czas „zielonego" będzie na tyle długi, aby piesi mogli przejść przez obydwie jezdnie bez zatrzymywania się. Nowe sygnalizacje nie pogorszą ruchu tramwajów, bo utrzymany zostanie priorytet dla nich.
Pozostałe zmiany dotyczą m.in. niewielkiej korekty pasów ruchu wokół ronda, przesunięcia przystanków autobusowych w Al. Jerozolimskich bliżej ronda czy postawienia kilkudziesięciu stojaków rowerowych.
Zmiany wokół ronda Dmowskiego nie są zwykłym wytyczeniem przejść dla pieszych. To tak naprawdę duża i skomplikowana przebudowa tego miejsca, która rozwiąże szereg problemów, jakie mieli warszawiacy w centrum stolicy. Sprawi m.in., że przystanki tramwajowe staną się dostępne dla osób mających trudności w poruszaniu się, radykalnie ułatwi przesiadkę z pociągu (ze stacji PKP Śródmieście) na tramwaj, pozwoli łatwo przekroczyć jezdnię w ciągu ul. Widok czy ul. Nowogrodzkiej, wreszcie pozwoli na bezpieczny przejazd przez centrum Warszawy rowerem.
Źródło: UM Warszawa