Budowa metra na Bródnie – czas na trzecią szynę
Na wschodnim odcinku budowanej linii M2 rozpoczęły się przygotowania do montażu szyny prądowej. To ważny etap prac, bo właśnie z trzeciej szyny zasilane są kursujące w metrze pociągi.
Na linii M2 właśnie zakończyły się utrudnienia spowodowane pracami przy podłączaniu systemów oddanej już wcześniej linii z nowobudowanym odcinkiem. Wykonawca budowy układał i testował między innymi instalacje urządzeń sterowania ruchem. Teraz czas na kolejny ważny etap robót – tym razem bez utrudnień w ruchu.
9 km trzeciej szyny
Odcinek wschodni liczy prawie 4 kilometry długości i obejmuje trzy stacje: Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Same tunele zajmują niecałe 3 kilometry, reszta to stacje i tory odstawcze. Jednak szyny prądowej w sumie zostanie zainstalowane ponad 9 kilometrów, bo ponad kilometr liczy łączna długość dodatkowych torów, na których pociągi będą manewrować, lub po prostu „nocować” po oddaniu odcinka.
Gotowe są już mocowania pod trzecią szynę, a wsporniki i szyny prądowe są rozlokowywane w tunelach i przygotowywane do montażu. Gotowa szyna będzie zasilać pociągi prądem stałym o napięciu 750 V. Jednak to tylko część prac, które równolegle toczą się na tym odcinku.
Prace wykończeniowe
Na wszystkich trzech stacjach trwają intensywne prace wykończeniowe. Układane są kamienne panele na ścianach części pasażerskiej, instalowane windy, instalowane urządzenia sterowania ruchem. Dużo zmian widać również na powierzchni, gdzie wykonawca wykonał już większość tzw. zasypek i rozpoczął prace przy zagospodarowywaniu terenu na powierzchni. Na stacji Kondratowicza widać już np. podbudowę nowej ulicy.
Fot. ZTM