Do CH Ursynów po nową drogę
Zakorkowana ulica Płaskowickiej to od lat zmora kierowców poruszających się po Ursynowie. Najbardziej problematyczny jest odcinek pomiędzy ulicami Puławską a Roentgena. Rozwiązaniem problemu może zająć się Centrum Handlowe Ursynów, które zadeklarowało chęć poszerzenia korkującej się arterii.
Firma Unibail Rodamco Westfield, właściciel Centrum Handlowego Ursynów, planuje rozbudowę galerii. W ramach modernizacji zlikwidowane mają zostać parkingi naziemne, które zastąpi parking podziemny. Zbudowane zostanie także dodatkowe dwupiętrowe skrzydło, w którym mieścić się będzie między innymi kino. Aby zapewnić płynność ruchu w otoczeniu powiększonej galerii handlowej, firma zadeklarowała chęć sfinansowania modernizacji ulicy Płaskowickiej.
Umowa partycypacyjna pomiędzy Centrum Handlowym Ursynów a Zarządem Miejskich Inwestycji Drogowych podpisana została już w grudniu 2017 roku. Zgodnie z umową, prywatny inwestor planuje poszerzenie arterii na odcinku pomiędzy ulicami Gandhi a Puławską. Obecnie w każdą stronę jest tylko po jednym pasie ruchu – ulica rozszerza się dopiero przy skrzyżowaniu z Puławską. Według projektu, po przebudowie ulica Płaskowickiej będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę na wspomnianym wyżej odcinku. Zmodernizowane ma zostać także rondo na wysokości ulicy Roentgena. Pasy ruchu na rondzie zostaną od siebie oddzielone – będzie to tak zwane rondo turbinowe.
Kolejną zmianą będzie stworzenie osobnych wjazdów do galerii handlowej. Będą to tunele z dojazdem z dodatkowych pasów ruchu. Także nowe przystanki autobusowe, umieszczone w zatokach, mają przełożyć się na poprawę przepustowości ulicy. Kolejne zmiany planowane są w obrębie skrzyżowania ulic Płaskowickiej i Puławskiej. Do skrętu w prawo powstanie dodatkowy, osobny pas. Więcej pasów będzie także do skrętu w stronę Piaseczna. Projekt modernizacji ruchu dostosowany ma zostać jednocześnie do powstającej Południowej Obwodnicy Warszawy.
Prywatny inwestor ma zająć się także infrastrukturą rowerową. Po obu stronach ulicy Płaskowickiej powstaną ścieżki rowerowe – jedna z nich ma być szeroka, przeznaczona dla użytkowników rekreacyjnych, a więc dedykowana przede wszystkim dla rodzin. Ścieżki połączone będą z innymi trasami rowerowymi – wzdłuż Puławskiej oraz z parkiem nad tunelem POW. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 65 milionów złotych. Realizacja może rozpocząć się już w 2019 lub 2020 roku. Termin rozpoczęcia prac zależy jest od czasu uchwalenia planu miejscowego. Według harmonogramu będzie to możliwe dopiero w pierwszej połowie 2019 roku, co oznaczałoby możliwość rozpoczęcia przebudowy dopiero w kolejnym, 2020 roku. Czas realizacji inwestycji szacowany jest na trzy lata. Poszerzoną ulicą Płaskowickiej moglibyśmy pojechać zatem najwcześniej w 2023 roku.