FLIRTy na torach za ponad 2 miliardy złotych
O tym jak się FLIRTuje na Mazowszu możemy dowiedzieć się od Kolei Mazowieckich, które zakończyły właśnie największy w Polsce przetarg tego typu. Aby uczcić ten sukces, zorganizowano specjalny przejazd z Warszawy do Tłuszcza
Koleje Mazowieckie zafundowały sobie FLIRT
Koleje Mazowieckie zakończyły największe w Polsce zamówienie na nowe pociągi elektryczne. Nowe pociągi zaczęły kursować na pięciu liniach kolejowych w regionie warszawskim. Są to pojazdy zamówione przez Mazowieckie Zakłady Kolejowe, które mają poprawić komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Pociągi jeżdżą na trasach: Warszawa – Działdowo, Sochaczew – Warszawa – Celestynów, Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki, Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa – Nasielsk oraz Warszawa – Tłuszcz.
– To nowoczesne i wygodne pociągi. Współpraca i realizacja kontraktu, mimo że przypadła na trudny okres pandemii oraz wojny w Ukrainie przebiegała bardzo sprawnie i bez opóźnień – podkreśla marszałek Adam Struzik.
Zamówienie kosztowało ponad 2 miliardy złotych, z czego większość pochodziła z funduszy unijnych. Z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 otrzymano prawie 717 milionów złotych, a z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020 – 96 milionów złotych.
61 nowych pociągów elektrycznych
W 2017 roku Koleje Mazowieckie zdecydowały się na zakup 61 nowoczesnych pociągów elektrycznych od firmy Stadler Polska, więc na chwilę obecną mają w swojej flocie aż 71 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wszystkie pociągi powstały w fabryce Stadler Polska w Siedlcach. Umowa, podpisana w styczniu 2018 r., obejmuje także 18-letnią gwarancję i serwis.
– Nikt przed nami nie ogłosił tak dużego i kosztownego zamówienia. Udało się je sprawnie zrealizować i pasażerowie KM mogą już jeździć nowoczesnymi FLIRTAMI. Jak widać, samorząd województwa mazowieckiego dba o stały rozwój spółki – zauważa Wicemarszałek Rafał Rajkowski.
Trudna sytuacja nie pokrzyżowała planów
Pomimo trudnych warunków, firma zrealizowała zamówienie na dostawę pociągów. Zamówienie zostało złożone pod koniec 2019 roku, tuż przed wybuchem pandemii Covid, która spowodowała wiele problemów logistycznych i ekonomicznych. Dodatkowo, w 2022 roku doszło do konfliktu zbrojnego na Ukrainie, który wpłynął na bezpieczeństwo i stabilność regionu.
Spółka musiała zmierzyć się z niedoborem materiałów i komponentów, wzrostem cen i kosztów pracy, a także utrudnieniami w transporcie. Mimo to, udało się jej dostarczyć tabory na czas i z zachowaniem wysokich standardów jakości.
– Podczas realizacji tego projektu doświadczyliśmy wielu problemów wynikających najpierw z pandemii, następnie spotęgowanych wybuchem wojny w Ukrainie. Jednak zaangażowanie naszego zespołu oraz dobra współpraca z samorządem województwa mazowieckiego pozwoliły dostarczyć Kolejom Mazowieckim wszystkie zamówione pojazdy w terminie kontraktowym. Bardzo dziękuję naszemu Klientowi za zaufanie i dobrą współpracę. Jestem dumny, że nasze nowoczesne i komfortowe pojazdy FLIRT przyczyniają się do poprawy jakości podróżowania koleją w regionie -podkreśla Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.
Spółka od lat związana z Mazowszem
Stadler to firma z tradycjami na Mazowszu, gdzie od 2006 roku produkuje nowoczesne pociągi FLIRT dla polskich i zagranicznych odbiorców. Jej zakład w Siedlcach zatrudnia ponad 1100 osób i jest jednym z liderów branży kolejowej w Polsce.
Spółka współpracuje także z lokalnymi dostawcami i partnerami, a także prowadzi usługi serwisowe dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i PKP Intercity. W 2022 roku Stadler otworzył w Sochaczewie nową bazę serwisową dla Kolei Mazowieckich, w której dba o utrzymanie i naprawę swoich pojazdów. Inwestycja kosztowała 22 mln zł i jest dowodem zaangażowania firmy w rozwój transportu publicznego na Mazowszu.
– Od lat prowadzimy utrzymanie pojazdów FLIRT dostarczonych Kolejom Mazowieckim w ramach zamówienia z 2006 r., a teraz także najnowszych pojazdów trzeciej generacji. Efektem są najwyższe wskaźniki niezawodności floty pojazdów FLIRT należących do KM, przekładające się na komfort pasażerów i wyniki przewozowe przewoźnika. Cieszymy się, że nasza współpraca z Kolejami Mazowieckimi układa się tak dobrze – mówi Marcin Polit, dyrektor zarządzający Stadler Service Polska.
fot.Tomasz Targoński/KM