mobile

Jak bezpieczniej korzystać z przejazdów na aplikację?

Więcej patroli policji finansowanych z miejskiego budżetu, wymuszenie fizycznej identyfikacji kierowców oraz oznakowania samochodów i współdziałanie służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo – to działania podejmowane przez Warszawę, aby uporządkować sytuację na rynku przewozu osób

Informacja prasowa
Jak bezpieczniej korzystać z przejazdów na aplikację?

Miasto finansuje dodatkowe kontrole policji

Warszawa podejmuje szereg działań, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa w taksówkach na aplikację, oczywiście w ramach kompetencji, które ma urząd miasta. W ostatnich latach rośnie liczba ponadnormatywnych patroli policji, które zajmują się kontrolowaniem przewozu osób taksówkami na aplikację. Efekty nie napawają optymizmem, po każdej fali takich kontroli policja zatrzymuje osoby, które nielegalnie przebywają w Polsce, nie mają prawa jazdy lub w inny sposób są na bakier z prawem. Dlatego liczba tych patroli zwiększyła się w każdym miesiącu z 30 w roku 2021, 40 w 2022 r. do 60 w 2023 r. W sumie na ten cel Warszawa przeznaczyła do tej pory 1,5 mln złotych. 

Mniej osób bez licencji, więcej z fałszywym prawem jazdy

Współpraca urzędu miasta ze służbami mundurowymi przynosi pozytywne skutki, ale również ukazuje niepokojący trend.

  • Porównując wyniki działań kontrolnych 2021 r.- 2022 r. odnotowujemy spadek stwierdzonych nieprawidłowości do skontrolowanych kierowców o 6.2 proc. (w 2021 r. 380 nieprawidłowości na 1065 kontroli a w 2022 r. 460 nieprawidłowości na 1560 kontroli).
  • Nastąpił wyraźny spadek odsetek naruszeń ustawy o transporcie drogowym w zakresie wykonywania transportu drogowego osób bez licencji do stwierdzonych nieprawidłowości aż o 29 proc(w 2021 r. było to 225 przypadków, a w 2022 r. 138 przypadków).
  • Niepokojącym jest jednak wzrost naruszeń ustawy o kierujących pojazdami oraz stwierdzonych przestępstw tj.: posługiwanie się fałszywym prawem jazdy. W 2021 r. kierowanie bez uprawnień stwierdzono w 85 przypadkach, a w 2022 r. w 97 przypadkach, co oznacza wzrost o około 14 proc. Więcej osób posługiwało się również fałszywym prawem jazdy: w 2021 r. odnotowano 49 przestępstw, a w 2022 r. - 55 przestępstw, co oznacza wzrost o około 12 proc.

Liczba stwierdzonych nieprawidłowości stopniowo spada, ale do ustabilizowania się sytuacji i pełnej kontroli nad tym, komu powierzamy swoje życie i zdrowie wsiadając do taksówki na aplikację, jeszcze daleko.

Stop anonimowym kierowcom

Urząd m.st. Warszawy szczegółowo weryfikuje kryteria przy wydawaniu uprawnień taksówkowych (nie jest to licencja TAXI). Szczególny nacisk został położony na identyfikację kierowcy taksówki. Brak poczucia anonimowości ma duże znaczenie w zapobieganiu przestępstwom. Aby usprawnić ten proces zakupiono specjalne urządzenie do weryfikowania dokumentów, które wychwytuje fałszywki.

Kolejki po legalne uprawnienia

Skutkiem ubocznym podjętych działań są kolejki w miejskim Biurze Administracji i Spaw Obywatelskich na ul. Kruczkowskiego. Jest to sytuacja przejściowa, która wynika z masowego zgłaszania się nowych kierowców, w znacznej mierze działających do tej pory nielegalnie. Firmy pośredniczące przy przewozie osób tolerowały dotychczas fakt świadczenia przewozów przez kierowców działających nielegalnie - na podstawie licencji udzielonych tzw. partnerom. Fala bulwersujących przestępstw, w tym gwałtów, skłoniła firmy do współpracy i zalegalizowania usług transportowych. Jest to także efekt współdziałania Urzędu m.st. Warszawy z Policją i Strażą Graniczną, podczas których ujawniono wiele nieprawidłowości w świadczonych przewozach. Warszawa stworzyła pole do komunikacji pomiędzy firmami przewozowymi a służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo mieszkanek i mieszkańców stolicy. Ta współpraca powinna zaowocować poprawą sytuacji, jednak zarejestrowanie i opracowanie systemu identyfikowania kierowców jest elementem podstawowym. Wskutek działań stołecznego ratusza same firmy również zaczęły weryfikować osoby świadczące usługi przewozu pod kątem spełnienia wymagań formalno-prawnych (ustawowych i przepisów określonych w uchwałach Rady m.st. Warszawy).

fot.UMW

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda