Krucza przejdzie metamorfozę
Ul. Krucza całkowicie się zmieni. W ramach Nowego Centrum Warszawy powstanie na niej szeroki pieszy pasaż wśród zieleni, a ruch kołowy zostanie uspokojony i skierowany na jednopasmowe jezdnie po bokach pasażu. Właśnie ruszył przetarg na zaprojektowanie nowego wyglądu tej drogi w Śródmieściu.
Pierwszym krokiem w kierunku planowanej metamorfozy ul. Kruczej na odcinku między Al. Jerozolimskimi a ul. Piękną była kompleksowa analiza ruchu. Pomiary wykonane w dwóch szczytach komunikacyjnych na wszystkich skrzyżowaniach na tym fragmencie wykazały, że nadanie drodze śródmiejskiego charakteru nie wpłynie na płynność ruchu. Tym samym nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ul. Krucza stała się deptakiem pośrodku z jezdniami ulokowanymi po jego bokach.
Jak dokładnie będzie wyglądać odświeżona ulica? Odpowiedź na to pytanie da projekt wykonawczy. Właśnie ruszył przetarg na przygotowanie takiego dokumentu. Termin składania ofert mija 9 sierpnia. Projektant będzie miał 16 miesięcy na wykonanie zadania. Przebudowa powinna zacząć się w 2023 r.
Przetarg składa się z czterech części. Poza projektantem Kruczej wskazany zostanie również projektant lub projektanci, którzy przygotują projekty wykonawcze ul. S. Okrzei (na całej długości), Chodeckiej (na odcinku między ulicami Balkonową a Matki Teresy z Kalkuty), al. Solidarności (droga dla rowerów między al. Jana Pawła II a ul. Leszno).
Od głównej osi do przyjaznej ulicy
Ul. Krucza w obecnym kształcie powstała w latach 50. Nadano jej wówczas rolę głównej osi socrealistycznej dzielnicy centralnej, dlatego posiada aż 30-40 m szerokości, mimo że nie ma wielkiego znaczenia komunikacyjnego. Jezdnia z czterema, a miejscami nawet pięcioma pasami zajmuje znaczną część tej przestrzeni, a kierowcy wykorzystują ją do skośnego parkowania w zatokach i na chodnikach. Taka szerokość miejsca do poruszania się aut staje się dziś zbędna w obliczu zakończonej przebudowy placu Pięciu Rogów, która w jego najbliższym sąsiedztwie ruch całkowicie zmieni, a w nieco dalszym – zmniejszy.
Dlatego ul. Krucza przejdzie metamorfozę i zyska śródmiejski charakter. Środek jezdni zajmie szeroki na kilkanaście metrów pieszy pasaż, zacieniony wysokimi szpalerami drzew. Ruch samochodów zostanie uspokojony, auta pojadą jednopasmowymi jezdniami po obu stronach pasażu. Skrzyżowania z ulicami poprzecznymi nie będą przejezdne, w zamian na odcinku od Pańskiej do Alej Jerozolimskich pojawią się zawrotki. Tym samym ul. Krucza stanie się przestrzenią przyjazną dla wszystkich oraz miejscem sprzyjającym rozwojowi usług i gastronomii. Powstaną brakujące przejścia dla pieszych, infrastruktura rowerowa i zieleń.
Nowe Centrum Warszawy
Zmiana oblicza ul. Kruczej jest jednym z elementów Nowego Centrum Warszawy. To realizowany przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego plan przemiany centralnej części miasta, aby nabrała charakteru wygodnej, dostępnej i zielonej przestrzeni miejskiej.
W 2020 r. w ramach tego programu przebudowano al. Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka. W zeszłym roku zaczęła się skończona dwa miesiące temu przebudowa ronda Dmowskiego i ul. Marszałkowskiej. Powstały cztery nowe naziemne przejścia dla pieszych i infrastruktura rowerowa, ponadto w tym rejonie przybyła ponad setka drzew oraz tysiące krzewów i bylin.
Zakończono też przebudowę pl. Pięciu Rogów. Na skrzyżowaniu ulic Chmielnej, Zgoda, Brackiej i Szpitalnej pojawiły się 22 drzewa, ławki i fontanna. Wprowadzono też nową stałą organizację ruchu.
Zmian w ramach Nowego Centrum Warszawy będzie więcej. Trwa budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w pobliżu Pałacu Kultury, a docelowo, w ciągu kilku najbliższych lat, w koordynacji z PKP PLK, które będą remontować tunel średnicowy, przebudowane zostaną Al. Jerozolimskie. Wcześniej nowego charakteru nabierze ul. Marszałkowska od pl. Konstytucji do pl. Bankowego, a także okolice pl. Trzech Krzyży.
fot UMwarszawa