Motocykle na buspasy
Pierwsze zmiany na buspasach dotyczące wpuszczenia motocyklistów miasto przeprowadzi w drugi weekend czerwca na ulicy Radzymińskiej. W lutym tego roku prezydent Rafał Trzaskowski zapowiedział zmiany. Przez ostatnie miesiące trwało projektowanie i opiniowanie zmian w organizacji ruchu.
Dopuszczenie motocyklistów do jazdy po buspasach to zmiana w organizacji ruchu, którą miasto poprzedziło badaniami, analizą i specjalnym programem pilotażowym. Niezbędne były również opinie Policji czy Tramwajów Warszawskich.
Należało wziąć pod uwagę przede wszystkim koordynacje sygnalizacji świetlnej – aby ruch po zmianach odbywał się bezpiecznie i bez przeszkód.
- W ocenie zasadności tego pomysłu kierowaliśmy się przede wszystkim bezpieczeństwem. Przez dwa sezony sprawdziliśmy w praktyce, jak dopuszczenie ruchu motocykli wpłynęło na bezpieczeństwo i funkcjonowanie buspasów. Wnioski są pozytywne – motocykliści z odpowiednim poszanowaniem potraktowali przywilej jazdy po wydzielonych pasach, a ze strony kierowców autobusów komunikacji miejskiej nie mieliśmy uwag krytycznych – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Pilotaż projektu trwał od maja 2018 r. do października 2019 roku. W tamtym czasie motocykliści mogli poruszać się po buspasie na ul. Radzymińskiej i al. Solidarności (na odcinku od ul. Krynoliny do Rzeszotarskiej) oraz na Trasie Łazienkowskiej (od Alej Jerozolimskich po al. Stanów Zjednoczonych/Ostrobramską). Pilotaż prowadzony był równocześnie z kampanią informacyjną „Motocykle na buspasach”.
Pozytywne wyniki pozwoliły podjąć decyzję o działaniach na szerszą skalę oraz utrzymaniu organizacji ruchu wprowadzonej na potrzeby pilotażu. W najbliższym czasie miasto st. Warszawa rozpocznie wytyczanie nowego buspasa na kolejnym fragmencie ul. Radzymińskiej na odcinku Trocka – Młodzieńcza. Oznacza to, że autobusy komunikacji miejskiej oraz motocykliści będą mogli szybko, wygodnie i bezpiecznie przejechać przez całą długość ul. Radzymińskiej.
W kolejnym etapie miasto chce wdrożyć nową organizację ruchu na pozostałych ulicach (z buspasami). Trwają ostatnie ustalenie co do ul. Puławskiej (za Doliną Służewiecką do ul. Niedźwiedzia w obu kierunkach), Bitwy Warszawskiej (na odc. Grójecka – Al. Jerozolimskie) oraz Modlińskiej (na odc. Kuklińskiego – Elektronowa).
Zgodnie z prośbami pracowano również nad możliwością dopuszczenia ruchu po buspasach karetek pogotowia nie jadących na sygnale. Musieliano uwzględnić zmiany w przygotowywanych projektach organizacji ruchu.
Źródło: UM Warszawa