Nowa linia kolejowa ma być jak metro
PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że w 2025 roku planowany jest przetarg na dokumentację projektową kolejowej linii średnicowej w Warszawie
Prezes PKP PLK, Ireneusz Merchel, poinformował o planach związanych z kolejową linią średnicową w Warszawie. Zakłada się, że w 2025 roku ogłoszony zostanie przetarg na dokumentację projektową drugiej linii średnicowej. Przygotowanie tej dokumentacji potrwałoby około trzech lat, po czym rozpoczęłaby się realizacja projektu.
Merchel przypomniał również, że obecnie trwają prace nad dokumentacją dla studium wykonalności węzła kolejowego aglomeracji warszawskiej. Po zakończeniu tych prac, planowanych na około rok-półtora, wynikną z analizy potrzeby budowy drugiej linii średnicowej. Prezes PKP PLK jest przekonany, że wyniki analizy potwierdzą potrzebę tej linii, co skutkowałoby zleceniem wykonania dokumentacji projektowej.
Głównym wariantem rozważanym przez Merchela jest przejście nowej linii średnicowej pod Wisłą, przedłużając szlak od dworca Warszawa Wileńska.
Obecnie PKP PLK przygotowuje się do modernizacji istniejącej linii średnicowej, a także pracuje nad modernizacją dworca Warszawa Zachodnia. Wartość tej inwestycji to około dwa miliardy złotych, a prace mają zakończyć się w połowie 2024 roku. W tym samym roku planowany jest przetarg na wybór wykonawcy modernizacji dworca Warszawa Wschodnia.
Po zakończeniu modernizacji dworca Warszawa Wschodnia, zostaną wybrani wykonawcy, którzy przeprowadzą przebudowę linii średnicowej między Warszawą Wschodnią a Warszawą Centralną.
Merchel potwierdził wcześniejsze plany dotyczące zakończenia remontu istniejącej linii średnicowej w 2029 roku.
Wraz z zapowiedzią budowy tymczasowego peronu na stacji Warszawa Gdańska, kolejarze zapowiadają, że druga linia średnicowa ma przypominać metro. Projekt zakłada również powstanie nowych przystanków, takich jak Warszawa Rondo ONZ, Warszawa Ratusz Arsenał, Warszawa Stare Miasto, Warszawa Wileńska i Warszawa Radzymińska.
fot. SKM