Nowe wyświetlacze na przystankach tramwajowych: nowoczesna technologia dla lepszej mobilności
Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na montaż kolejnych elektronicznych wyświetlaczy z rozkładami jazdy. W Warszawie jest już 210 przystanków z takimi tablicami. Wkrótce będzie ich o kilkaset więcej
Nowe wyświetlacze na przystankach
Umowa na nowe wyświetlacze została podzielona na dwie części. Część podstawowa obejmuje dostawę i montaż 88 wyświetlaczy. Ale tramwajarze mogą też skorzystać w ciągu pół roku z opcji na dostawę i montaż kolejnych 13 tablic.
Umowa obejmuje także utrzymanie, obsługę serwisową i naprawy gwarancyjne. Przewidziano również możliwość zmiany napisów z nazwami przystanków, czyszczenie i mycie tablic oraz usuwanie usterek i awarii. Gwarancja będzie obowiązywała przez 7 lat.
Montaż pierwszych 88 tablic rozpocznie się po 12 miesiącach od podpisania umowy, docelowo wyświetlacze zostaną zamontowane w ciągu 15 miesięcy od podpisania umowy. Tablice zamontuje firma Dysten, a łączna kwota za zamówienie podstawowe i opcję wyniesie 7 mln 893 tys. zł netto.
Lista planowanych przystanków, na których będą zainstalowane tablice.
Ile nowych wyświetlaczy pojawi się łącznie w Warszawie?
Do nowych wyświetlaczy, które zostaną zamontowane przy istniejących torach w stolicy, dojdzie kolejnych 60 na powstającej trasie do Wilanowa, wzdłuż Gagarina i na Kasprzaka. Oznacza to, że w stolicy w ciągu kilkunastu miesięcy będzie o 161 wyświetlaczy więcej.
Jak działają tablice?
Tablice z informacją dla pasażerów są podłączone do sieci i wyświetlają odjazdy tramwajów w czasie rzeczywistym. W ten sam sposób będzie działało sto nowych wyświetlaczy. Tramwajarze korzystają z systemu, który wykorzystuje informacje z satelitarnych nadajników umieszczonych w pojazdach. System przetwarza dane, dzięki czemu można przewidzieć, za ile minut tramwaj podjedzie na przystanek.
E-papierowe rozkłady jazdy
To nie jedyny rodzaj nowoczesnych tablic z informacją pasażerską na przystankach tramwajowych w Warszawie. W kilku miejscach w stolicy trwają też testy e-papierowych rozkładów jazdy. To pierwsze takie rozkłady w Polsce – z dynamiczną informacją, podłączone do zaawansowanego systemu prognozującego, kiedy przyjedzie tramwaj.
Pierwsze dwa e-papierowe rozkłady uruchomione zostały na przystankach tramwajowych przy Muzeum Powstania Warszawskiego. Kolejne znalazły się w przy placu Zawiszy, stacji Metro Marymont i na przystanku Dworzec Gdański. Każdy z nich składa się z dwóch części – na pierwszej znajduje się rozkład jazdy linii tramwajowych z godziną i minutą odjazdu kolejnego pojazdu. Przypomina zwykłą wydrukowaną kartkę, jaką widać na przystankach. Na drugiej części znajduje się dynamiczna informacja – za ile minut rzeczywiście przyjedzie kolejny tramwaj.
fot.UMW