mobile
REKLAMA

Odnowiony elf wrócił na stołeczne tory

Nowoczesny, wygodniejszy i bardziej niezawodny. W czwartek, 18 grudnia, na linię S2 łączącą Lotnisko Chopina z Sulejówkiem Miłosną wyjechał pierwszy pociąg Szybkiej Kolei Miejskiej po generalnym remoncie sfinansowanym ze środków Krajowego Planu Odbudowy. To początek szerokiego programu modernizacji stołecznego taboru kolejowego.

oprac. IS
Odnowiony elf wrócił na stołeczne tory

Odnowiony elf wrócił na stołeczne tory. Pierwszy pociąg SKM po generalnym remoncie, sfinansowanym ze środków Krajowego Planu Odbudowy, w czwartek 18 grudnia wyjechał w trasę na linii S2, łączącej Lotnisko Chopina z Sulejówkiem Miłosną.

To symboliczny początek dużego programu modernizacji taboru Szybkiej Kolei Miejskiej. Jak informuje Karol Adamaszek
rzecznik prasowy Szybkiej Kolei Miejskiej do marca 2028 roku naprawy główne przejdzie wszystkich 13 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu elf (27 WE), które stanowią ponad jedną czwartą floty miejskiego przewoźnika. Remonty są niezbędne, by pociągi mogły nadal kursować po stołecznych liniach – ale przy okazji zyskują one zupełnie nową jakość.

Pierwszy odnowiony skład wrócił do Warszawy po kompleksowych pracach wykonanych m.in. w Poznaniu. Kolejny elf ma pojawić się na torach metropolii już za kilka tygodni, a następne będą dołączać sukcesywnie.

Więcej komfortu i nowoczesnych rozwiązań

Zakres modernizacji był szeroki – obejmował demontaż i montaż nowych zespołów oraz podzespołów, co znacząco poprawia niezawodność pociągów. To zmiany szczególnie istotne dla personelu technicznego i drużyn pociągowych, ale także dla pasażerów.

Z punktu widzenia naszych pasażerów i pasażerek ważne są m.in. specjalne szyby ograniczające nadmierne nagrzewanie, dodatkowe poręcze i uchwyty zwiększające komfort podróży czy gniazda USB z szybkim ładowaniem. Fotele zostały pokryte ekoskórą, która zastąpiła już mocno zużyte i niewygodne poszycie materiałowe – podkreśla Maria Wasiak, prezes zarządu warszawskiej SKM.

Odnowione elfy wyróżniają się także charakterystycznym kremowo-żółtym malowaniem w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego, znanym już z najnowszych pociągów Impuls II.

Remonty dzięki środkom z KPO

Na modernizację taboru SKM pozyskała 276 mln zł z niskooprocentowanej pożyczki Banku Gospodarstwa Krajowego, finansowanej ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Warunki finansowania są korzystniejsze niż na rynku komercyjnym – pożyczka nie obejmuje marży ani prowizji, a odsetki są niskie.

Kolej miejska na dużą skalę

Szybka Kolej Miejska to jedyny miejski przewoźnik kolejowy w Polsce. Na podstawie umowy obowiązującej do 2039 roku realizuje na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego 281 kursów dziennie na 232 kilometrach linii, obsługuje 60 przystanków i oferuje niemal 25 tys. miejsc w pociągach w porannym szczycie.

 

fot. SKM

KOMENTARZE

aktualności

REKLAMA
więcej z działu aktualności
REKLAMA

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda