Pierwszy pociąg metra wyjechał do Kijowa
Pociąg z serii 81 – oznaczony numerem 7 – wyruszył dziś w nocy w podróż do Kijowa. Drogę do stolicy Ukrainy pokona na lawetach samochodowych. Łącznie Warszawa przekaże do Kijowa 60 wagonów dla tamtejszego metra
– Wagony serii 81 woziły pasażerów od samego początku funkcjonowania metra w stolicy. 60 takich wagonów przekazujemy Kijowowi, którego mer – Witalij Kliczko – sygnalizował nam, że tamtejsze metro może stanąć z powodu braku części zamiennych – mówi Rafał Trzaskowski. – Wagony te są sprawne technicznie. Co prawda niektóre z nich przejechały aż 2,5 mln kilometrów, ale na pewno będą się dobrze sprawować w Kijowie. No i pomogą merowi i całemu miastu w zabezpieczeniu potrzeb transportowych jego mieszkańców – dodaje prezydent Warszawy.
Pierwszy pociąg z serii 81 – oznaczony numerem 7 – wyjechał ze Stacji Techniczno-Postojowej na Kabatach do Kijowa dziś przed północą. Wcześniej każdy z wagonów składu został odpowiednio przygotowany do transportu samochodem ciężarowym, a następnie wciągnięty – przy użyciu specjalistycznego sprzętu – na specjalne lawety.
Warszawiacy pożegnali pociąg numer 7
W ostatnich tygodniach przed podróżą z wagonów zdemontowane zostały takie urządzenia, jak m.in. elementy SOP (systemu ograniczenia prędkości), rejestratory zdarzeń, aparatura do radiołączności i inne części wyposażenia, które nie są wykorzystywane w kijowskim metrze. Na czas przejazdu zostały zdjęte również lusterka i odbieraki prądu, aby nie uległy uszkodzeniu.
Skład numer 7 pożegnał się z warszawiakami już 29 marca, gdy odbył się jego ostatni przejazd linią M1.
Miliony kilometrów na liczniku
Strona ukraińska otrzyma wagony bezpłatnie. Łącznie to 60 wagonów o wartości ponad 40 milionów złotych. Wszystkie posiadają aktualne świadectwa sprawności technicznej.
– Dobra wiadomość jest taka, że najstarszy pociąg – składający się z najstarszych wagonów, numer 2 – zostanie w Warszawie. Na pamiątkę. Natomiast reszta będzie służyła naszym przyjaciołom w Kijowie. A jest w tym pewien paradoks, dlatego że te wagony zostały wyprodukowane pod Moskwą i w Petersburgu, a dzisiaj będą służyły Kijowowi – wyjaśnia prezydent Trzaskowski.
Świąteczny pociąg i obiekt do ćwiczeń
Ostatnie naprawy tego typu wagonów odbywały się w latach 2017-2022. Poszczególne pociągi tej serii mają przejechane od ponad miliona do prawie 2,5 milionów km. Skład numer 7, który w ostatni kurs – do Kijowa – wyruszył jako pierwszy, złożony jest z wagonów wyprodukowanych w 1994 i 1997 roku i pokonał aż 2,4 mln km w tunelach warszawskiej kolei podziemnej.
W sezonach zimowych wysłużone wagony serii 81 zmieniały się w pociągi świąteczne – w ostatnich latach były to składy o numerach 10 i 13. Wielokrotnie brały też udział w ćwiczeniach strażaków i jednostek antyterrorystycznych – zarówno na stacjach, jak też w tunelach warszawskiego metra. Ostatnio 17 kwietnia – podczas antyterrorystycznych działań „Wolf-Ram-23”.
fot.S.Pulcyn/ UMW