Rewolucja na linii otwockiej: podpisano umowę na budowę czterech torów do Otwocka
Rozpoczyna się modernizacja ostatniego kluczowego odcinka trasy kolejowej Warszawa Wschodnia – Lublin. Podpisano umowę na prace na fragmencie Warszawa Wawer – Otwock, co oznacza, że linia otwocka zyska dwa dodatkowe tory. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej, ma zostać ukończona do 2028 roku, skracając podróż ze stolicy do Lublina do około 90 minut

Głównym celem modernizacji jest dobudowa dwóch torów na odcinku Warszawa Wawer – Otwock. To rozwiązanie pozwoli na rozdzielenie ruchu pociągów aglomeracyjnych od dalekobieżnego, co radykalnie zwiększy przepustowość linii. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie większej liczby połączeń, a podróże będą bardziej punktualne i sprawniejsze.
Wykonawcą projektu jest firma Trakcja S.A. Prace rozpoczną się jeszcze w tym roku od budowy tymczasowych peronów, rozjazdów i przejazdów, które są niezbędne do realizacji kolejnych etapów inwestycji.
W ramach projektu zmodernizowanych zostanie osiem przystanków: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz stacja Warszawa Falenica. Wszystkie zyskają nowoczesny system informacji pasażerskiej i zostaną dostosowane do potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi. Historyczny wygląd przystanków, np. charakterystycznych „skrzydlatych” wiat w Falenicy, zostanie zachowany w porozumieniu z konserwatorem zabytków.
– Inwestycja zwiększy także bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. Powstanie 20 nowych przejść podziemnych oraz cztery bezkolizyjne skrzyżowania, w tym tunele drogowe w Radości, Falenicy i Józefowie oraz wiadukt na granicy Warszawy i Józefowa. Cztery przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zlikwidowane. Dodatkowo wyremontowane zostaną istniejące mosty na rzece Świder, a dwa nowe powstaną dla linii nr 506. Wzdłuż torów pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią – przekazuje urząd dzielnicy Wawer.
Prace przygotowawcze, w tym rozbiórki budynków i przebudowa kanalizacji, rozpoczęły się już na początku 2025 roku. Ta inwestycja stanowi ostatni etap modernizacji trasy Warszawa Wschodnia – Lublin. Po zakończeniu wszystkich prac w 2028 roku, podróż między Warszawą a Lublinem ma stać się szybsza, bardziej przewidywalna i komfortowa, co ma zachęcić do korzystania z kolei jako ekologicznego środka transportu.