Warszawa w oczekiwaniu na zimę
Nawet 411 pługów i posypywarek gotowych do akcji, całodobowa analiza danych pogodowych i kontrola stanu nawierzchni dróg. Dla służb oczyszczania miasta sezon zimowy już trwa.
Chociaż w kalendarzu jeszcze jesień, to dla służb oczyszczania miasta, które pracują na zlecenie Zarządu Oczyszczania Miasta (ZOM), sezon zimowy już trwa. Od połowy października tego roku do połowy kwietnia przyszłego roku są w pełnej gotowości, aby wyruszyć do akcji.
Decyzje dla bezpieczeństwa
Za 1500 km dróg, czyli wszystkie ulice, którymi kursują autobusy komunikacji miejskiej, odpowiada Zarząd Oczyszczania Miasta. W przypadku długotrwałych i intensywnych opadów śniegu do odśnieżania i posypywania ulic ZOM wyśle nawet 306 pługów i posypywarek. Przy mniej ekstremalnych warunkach do akcji wyjeżdżać będzie 167 posypywarek, a jeśli akcją trzeba będzie objąć same mosty, wiadukty i strome ulice, czyli miejsca w których najszybciej robi się ślisko, to wyjadą 42 posypywarki.
– Priorytetem jest dla nas sprawne działanie dopasowane do warunków atmosferycznych i stanu dróg, dzięki czemu możemy ograniczać niekorzystny wpływ pogody na bezpieczeństwo mieszkańców i funkcjonowanie miasta. Każda zima to wyzwanie dla służb oczyszczania miasta, nie tylko w Warszawie, ale i w całej Polsce – mówi Tadeusz Jaszczołt, dyrektor Zarządu Oczyszczania Miasta.
1700 km ulic gminnych, którymi nie kursują autobusy, odśnieżanych jest na zlecenie urzędów dzielnic.
Całodobowy monitoring
Centrum Dowodzenia w Zarządzie Oczyszczania Miasta całodobowo analizuje szereg danych na podstawie których wysyła posypywarki do działań. Przy decyzjach uwzględniane są informacje o aktualnych warunkach pogodowych ze stacji meteorologicznych rozlokowanych w kilkunastu miejscach na terenie całego miasta oraz prognozy pogody. Równocześnie kontrolerzy w terenie sprawdzają, jaki jest rzeczywisty stan jezdni. Ta kompleksowa analiza pozwala podejmować decyzje dopasowane do aktualnych potrzeb.
Działania na chodnikach i przystankach
ZOM zleca zimą także odśnieżanie części terenów dla pieszych, czyli 4300 przystanków komunikacji miejskiej, chodników, które nie przylegają do nieruchomości, kładek i dojść do metra. To w sumie 3,4 mln mkw. terenów, które są posypywane piaskiem. Przy zimowej pogodzie w pierwszej kolejności ekipy porządkowe pojawiają się w najbardziej uczęszczanych miejscach, czyli na węzłach przesiadkowych, w okolicach stacji metra, na kładkach i schodach. Gdy nie pada śnieg i nie pojawia się lód, tereny dla pieszych są sprzątane z bieżących zanieczyszczeń.
W przypadku chodników przylegających do nieruchomości, za ich odśnieżanie odpowiada właściciel tej nieruchomości. Odśnieżanie blisko 1,9 mln mkw. chodników wzdłuż ulic gminnych organizują natomiast urzędy dzielnic.
Więcej informacji o zimowym utrzymaniu miasta
Oprócz Zarządu Oczyszczania Miasta i urzędów dzielnic, za odśnieżanie terenów w Warszawie odpowiadają także m.in.:
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - drogi ekspresowe, most Południowy im. Anny Jagiellonki, most gen. Stefana Grota-Roweckiego,
- Zarząd Zieleni m.st. Warszawy – alejki i chodniki w parkach i wokół nich,
- administratorzy i zarządcy osiedli – chodniki i drogi osiedlowe.
Fot. Zarząd Oczyszczania Miasta