ZDM zapowiada instalację świateł na przejściu dla pieszych przy ul. Rembielińskiej i likwidację progów oraz 'cielętników'
Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na budowę sygnalizacji świetlnej na przejściu przez jezdnię i tory tramwajowe na wysokości ul. Rembielińskiej 8. Dzięki temu, piesi będą mogli bezpiecznie dostać się m.in. na pobliski bazarek czy do przychodni
Przejście dla pieszych przy ul. Rembielińskiej 8 na Bródnie składa się z dwóch części. Do pokonania jest tu nie tylko szeroka na siedem metrów jezdnia, ale i tory tramwajowe o szerokości czterech metrów. Do tej pory nie było tu sygnalizacji świetlnej. ZDM zauważa, że trzeba było w tym miejscu szczególnie uważać, by mieć pewność, że kierowcy ustąpią pierwszeństwa i uda się dostrzec zbliżający się tramwaj. Szczególnie to drugie przejście wydawało się niebezpieczne. Oba przeszły kontrolę w 2017 r.
SUROWA NOTA W AUDYCIE
Bezpieczeństwo pieszych na zebrze przy ul. Rembielińskiej 8 analizowano w ramach audytu nieosygnalizowanych przejść w Warszawie. Przejście przez tory tramwajowe oceniono na zero w sześciopunktowej skali (od zera do pięciu). Audytorzy podkreślili, że jest ono bardzo niebezpieczne ze względu na duże natężenie ruchu tramwajów i dużą liczbę pieszych, w tym dzieci, które idą tędy do szkoły, oraz osób starszych, które przechodzą przez jezdnię i tory w kierunku bazarku czy przychodni. Do tego dochodzą ograniczone warunki widoczności – szczególnie osobom niskim trudno jest dostrzec zbliżające się tramwaje (zasłania je ogrodzenie).
W dokumencie zwrócono również uwagę na „duże prędkości przejeżdżających w obu kierunkach tramwajów, częstokroć niemalże jednocześnie w obie strony lub jeden za drugim”. – Powodem tego jest lokalizacja przejścia na odcinku poza rejonem przystanków. Pomimo tego, że motorniczowie często sygnalizują przejazd przed przejechaniem przejścia, to pozostałe wymienione czynniki sprawiają, że jest to niewystarczająco skuteczna metoda zapobiegania potrącenia pieszych – napisano w opinii podsumowującej audyt w tym miejscu.
Warto pamiętać, że pieszy wchodzący na torowisko powinien zachować szczególną ostrożność. W przypadku pojazdów szynowych długość drogi hamowania jest znacznie większa niż samochodów osobowych, czy nawet autobusów.
PROGI I „CIELĘTNIKI” DO LIKWIDACJI
Progi zwalniające na ul. Rembielińskiej zostały zamontowane jako doraźny element poprawiający bezpieczeństwo pieszych. Audyt wskazał jednak, że takie rozwiązanie jest dobre, ale nie w pełni wystarczające. Jednak w związku z planowaną budową sygnalizacji świetlnej, progi będą mogły zostać zdemontowane.
Przed przejściem przez torowisko tramwajowe również zamontowane zostały elementy spowalniające ruch – w tym przypadku pieszych. Barierki, potocznie zwane „cielętnikami”, co prawda spełniają swoją rolę, ale równocześnie stanowią barierę architektoniczną np. dla osób niewidomych i niedowidzących. Po wybudowaniu sygnalizacji świetlnej nie będą już do niczego potrzebne i tym samym zostaną zdemontowane.
Zmiany na Rembielińskiej obejmą przede wszystkim rejon przejścia dla pieszych. Zarząd planuje jednak również małe usprawnienie dla rowerzystów, którzy zyskają tu przejazd.
Standardowo sygnalizacja będzie wyposażona w automatyczną detekcję pieszych i rowerzystów.
Na oferty zainteresowanych przetargiem firm Zarząd Dróg Miejskich czeka do 8 stycznia 2024 r. Prace powinny się zakończyć wiosną przyszłego roku.
fot.ZDM