Zmiany w ruchu na Alejach Jerozolimskich – budowa tunelu tramwajowego wkracza w kolejny etap
Budowa stropu tunelu tramwajowego pod zamkniętą jezdnią Alej Jerozolimskich została zakończona. W nocy z 6 na 7 czerwca wykonawca inwestycji przełoży ruch na drugą nitkę, zachowując dotychczasową liczbę pasów, ale zwiększając ich szerokość dla większego komfortu kierowców

Budowa stropu tunelu tramwajowego pod zamkniętą jezdnią Alej Jerozolimskich została zakończona, a jego powierzchnia zasypana. Obecnie trwa odtwarzanie nawierzchni, a wkrótce ruch zostanie przełożony na drugą nitkę, co umożliwi kontynuację prac przy kolejnej części tunelu, prowadzącej w stronę Dworca Zachodniego.
W nocy z 6 na 7 czerwca kierowcy wrócą na nitkę zazwyczaj prowadzącą do centrum, a zamknięta zostanie ta w kierunku Włoch. Na otwartej jezdni wytyczone zostaną trzy pasy w każdym kierunku, przy czym ich szerokość zostanie zwiększona – ogólnodostępne pasy będą miały trzy metry, a buspasy będą jeszcze szersze, co poprawi komfort jazdy.
Zmienią się również warunki przejazdu w rejonie ronda Zesłańców Syberyjskich. Kierowcy zmierzający do centrum wjadą na fragment przy budowanym tunelu jednym pasem, obok którego znajdzie się buspas. Z kolei jadący w stronę Włoch zostaną przekierowani na drugą nitkę przy wjeździe na Dworzec Zachodni, a na właściwą trasę wrócą dopiero przed wiaduktem.
Dla pasażerów komunikacji miejskiej przewidziano tymczasowe przystanki przed zwężonym odcinkiem Alej Jerozolimskich, natomiast autobusy PKS nadal będą dojeżdżać na Dworzec Zachodni, ale dojście do peronów ulegnie zmianie – zamknięty zostanie chodnik przy dworcu, a pasażerowie będą przechodzić przez parking.
Na poziomie -1 stacji Warszawa Zachodnia gotowa jest konstrukcja pierwszego podziemnego przystanku tramwajowego w Warszawie. Trwają prace wykończeniowe i instalacyjne, a w drugiej połowie czerwca planowane są odbiory techniczne tej części inwestycji. Po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, całe przejście prowadzące od Alej Jerozolimskich do peronów kolejowych zostanie udostępnione pasażerom.
Jak informują Tramwaje Warszwskietymczasem w Parku Pięciu Sióstr wykonawca kontynuuje budowę stropu tunelu, stosując metodę podstropową („od góry do dołu”). Prace pod gotowymi fragmentami stropu rozpoczną się na przełomie czerwca i lipca.
Nowa linia tramwajowa, prowadząca do Dworca Zachodniego, jest częścią większej trasy, łączącej Wolę i Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. powstaje około 1,6 km torowiska, w tym tunel pod Parkiem Pięciu Sióstr. Podziemny przystanek zostanie połączony windami i schodami ruchomymi z przejściem podziemnym prowadzącym na perony kolejowe, co ułatwi przesiadki.
Dzięki nowej trasie pasażerowie dotrą tramwajem do Grójeckiej w 5 minut, do placu Narutowicza w 10 minut, a do stacji metra Politechnika w 15 minut. Szacuje się, że z nowej linii skorzysta ponad 1,2 mln pasażerów rocznie.