Będą kładki przez tory, tylko kiedy?
Niedawno poruszaliśmy temat rozbudowy torów kolejowych na terenie dzielnic Ochota i Włochy. W poniedziałek, 5 czerwca w siedzibie Urzędu Dzielnicy Włochy przy al. Krakowskiej 257 odbyło się spotkanie informacyjne dla mieszkańców w sprawie dobudowy torów aglomeracyjnych na odcinku Warszawa Al. Jerozolimskie – Piaseczno
Temat budowy przez PKP torów aglomeracyjnych na odcinku od Al. Jerozolimskich do Piaseczna od dawna budzi zainteresowanie. Dotyczy to szczególnie dzielnic Ochota i Włochy, ale również Woli i Bemowa. Zainteresowanie było duże. Sala konferencyjna była wypełniona (około 90 osób) głównie przez mieszkańców dzielnicy Włochy.
Wszyscy znamy historię likwidacji kładki dla pieszych łączącej Ochotę z Włochami na wysokości ul. Sąchockiej i Parku M.Kotańskiego. Trwają też zabiegi o wybudowanie kładki łączącej osiedle Raków ze Szczęśliwicami na wysokości Instalatorów – Maszynowa. To są kwestie, które mocno interesują mieszkańców. Przypomnijmy, że z inicjatywy wieloletniego, byłego Zastępcy Burmistrza Dzielnicy Włochy Jerzego Kowaliszyna oraz Radnego Dzielnicy Ochota Cezarego Króla powstała petycja w sprawie odtworzenia kładki na wysokości ul. Sąchockiej i Parku M.Kotańskiego. Petycję można podpisać pod linkiem:
Wszystkie te życzenia mieszkańców są uzależnione od rozbudowy trakcji. Firma BBF sp. z o.o. z Poznania na zlecenie PKP PLK opracowywała projekt pod nazwą "Dokumentacja przedprojektowa dla projektu: Dobudowa torów aglomeracyjnych na odcinku Warszawa Al. Jerozolimskie – Piaseczno wraz z połączeniem do Konstancina – Jeziornej".W spotkaniu w Urzędzie Dzielnicy Włochy wzięli udział projektanci wiodących branż, koordynatorzy projektu oraz kierownictwo projektu ze strony PKP PLK.
Jakie plany ma kolej?
Mamy do przekazania dobre informacje. W planach jest budowa kładki na wysokości Instalatorów – Maszynowa oraz kładki łączącej ul. Sąchocką z Parkiem M. Kotańskiego. Przebudowana zostanie kładka na wysokości ul. Mołdawskiej, łącząca Ochotę i Włochy, wybudowana zostanie nowa kładka piesza łącząca ul. Iłżecką (Włochy) z Woronicza (Mokotów). Dodatkowo we Włochach planuje się uruchomienie kładki pieszo – rowerowej jako przedłużenie ul. Potrzebnej. Mają powstać przejścia pod torami przy stacjach kolejowych Służewiec i Okęcie.
Zgodnie z przedstawionym projektem ma powstać nowa stacja kolei pod nazwą Instalatorów (na wysokości planowanej kładki), przebudowane zostaną tory na stacji PKP Rakowiec, PKP Żwirki i Wigury. Planuje się również przebudowę peronów na stacjach Al. Jerozolimskie, Służewiec, Okęcie.
Ogólny zakres prac obejmuje m.in. dobudowę dwóch torów wzdłuż linii kolejowej nr 8, przebudowę stacji Okęcie, umożliwiającą poprowadzenie przez tory stacyjne dodatkowych torów szlakowych, rozbudowę infrastruktury kolejowej w rejonie Odolan.
Wygląda to wszystko obiecująco. Pamiętajmy jednak, że jesteśmy dopiero na etapie prac projektowych. A właściwie nawet przedprojektowych.
Zastrzeżenia mieszkańców
Podczas spotkania najwięcej kontrowersji i pytań dotyczyło rozwiązań komunikacyjnych i natężenia ruchu kolejowego w okolicach ulicy Potrzebnej, ulicy Parowcowej we Włochach. Mieszkańcy obawiają się wzrostu natężenia ruchu kolejowego w tej okolicy, pytali o ekrany akustyczne. Mają wątpliwości, czy zaproponowane rozwiązania komunikacyjne nie przyczynią się do zwiększenia korków w tej okolicy. Zgodnie z ustaleniami będą swoje uwagi zgłaszać pisemnie do projektanta. Uwagi można zgłaszać na maila: bbf_lk8_piaseczno_sw@bbf.pl
Podsumowując - znamy już plany na przyszłość, ale nie wiemy kiedy nastąpi realizacja rozbudowy torów. Na to pytanie projektanci nie potrafili odpowiedzieć.
fot.UDOchota