Północna jezdnia alei Stanów Zjednoczonych do przebudowy
Od czwartku zmiany w organizacji ruchu w al. Stanów Zjednoczonych. Wynikają one z rozpoczynających się prac przy przebudowie północnej jezdni ulicy
Na Saskiej Kępie trwa przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ul. Paryską i Bajońską. Budowane są również ekrany akustyczne w ciągu al. Stanów Zjednoczonych, które powstają od ul. Bajońskiej do Międzynarodowej.
Na początku rozebrano wiadukt północy i wybudowano nowy obiekt. Następnie rozpoczęły się kolejne prace w tym przebudowa sieci gazowej, wodociągowej, energetycznej i telekomunikacyjnej, budowa kanalizacji deszczowej czy przebudowa oświetlenia i budowa ekranów akustycznych.
Trwała i cicha nawierzchnia
Jak wskazuje Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta w trakcie prac okazało się, że głębsze warstwy obu jezdni alei Stanów Zjednoczonych są w złym stanie technicznym i wymagają całkowitej wymiany. W związku z tym konieczne było przygotowanie nowej dokumentacji, zakładającej odbudowę całej konstrukcji jezdni. Pierwotny projekt zakładał wymianę górnych warstw nawierzchni na głębokości ok. 15 cm, natomiast wymiana całej konstrukcji wymaga prowadzenia prac na głębokości ok. 1 m.
- Rozszerzenie zakresu robót pozwoli uniknąć w przyszłości ponownego zamykania drogi, a nowa podbudowa zapewni większą trwałość i odporność na odkształcenia tzw. cichej nawierzchni, która znajdzie się na jezdniach. Oznacza to jednak dłuższe wyłączenie z ruchu północnej jezdni - podkreśla Agata Choińska-Ostrowska rzeczniczka prasowa Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta.
Inwestycja może już wkroczyć w kolejny etap. Dotychczas ruch samochodowy odbywał się w obydwu kierunkach nitką południową, natomiast autobusy pomiędzy ulicą Międzynarodową a Saską kursowały jezdnią północną. Teraz zostanie ona zamknięta.
Autobusy południową jezdnią
Jezdnia Trasy Łazienkowskiej w stronę Śródmieścia, pomiędzy Kanałem Wystawowym a budowanym wiaduktem nad ulicą Paryską zostanie całkowicie zamknięta. Autobusy komunikacji miejskiej pojadą w kierunku Wisły południową nitką trasy. Będzie tu taka organizacja ruchu, jak dotychczas, czyli jeden pas do centrum i dwa w przeciwnym kierunku, z czego jeden przeznaczony dla autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego, taksówek, pojazdów MTON i motocykli.
Przystanki dla autobusów jadących w kierunku mostu zostaną przeniesione na południową nitkę trasy. Tymczasowe platformy będą na pasie zieleni dzielącym jezdnie.
Ulica Międzynarodowa zachowa połączenie z aleją Stanów Zjednoczonych. Drogowcy planują wprowadzić zmiany w środę, 9 października, około godziny 23:00. Autobusy pojadą południową jezdnią w czwartek, 10 października, od rana.
Co dalej?
W pierwszej kolejności stara nawierzchnia jezdni północnej zostanie sfrezowana, a następnie rozpoczną się prace przy wymianie jej konstrukcji. Roboty obejmą również budowę dojazdów do nowego wiaduktu od strony mostu Łazienkowskiego oraz od strony ulicy Saskiej. Po ich wybudowaniu i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie dla wiaduktu, możliwe będzie przełożenie ruchu na wiadukt północny i rozpoczęcie prac rozbiórkowych wiaduktu południowego.
Jednocześnie trwają prace nad przygotowaniem projektu zamiennego dla jezdni południowej. Na obecnym etapie termin zakończenia inwestycji nie ulega zmianie – umowa zawarta jest do czerwca 2025 r. Opracowanie pełnego projektu, obejmującego obydwie jezdnie, pozwoli określić ostateczny termin zakończenia budowy.
O inwestycji
Wiadukty nad ulicami Paryską i Bajońską powstały jako część Trasy Łazienkowskiej i są użytkowane od 1974 roku. Z powodu złego stanu technicznego wymagały przebudowy. Na odcinku alei Stanów Zjednoczonych od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej wybudowane zostaną ekrany akustyczne a nawierzchnia jezdni zostanie wymieniona na cichą. Nowe oświetlenie i zmiany w oznakowaniu sprawią, że droga stanie się bezpieczniejsza. Wzdłuż alei Stanów Zjednoczonych posadzone zostaną drzewa, krzewy oraz liczne byliny i pnącza.
fot. SZRM