mobile
REKLAMA

Postępy w budowie podziemnej trasy tramwajowej

Widać już pierwsze efekty budowy podziemnej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Inwestycja ma ułatwić przesiadki oraz usprawnić komunikację między Dworcem Zachodnim, centrum miasta i południowymi dzielnicami Warszawy. Dzięki nowemu połączeniu pasażerowie zyskają bezpośredni dojazd tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, gdzie powstanie nowoczesny, podziemny węzeł przesiadkowy umożliwiający szybkie przejście na perony kolejowe i autobusowe.

Julia Mendyk
Postępy w budowie podziemnej trasy tramwajowej

- Przebudowywana stacja Warszawa Zachodnia staje się ważnym węzłem komunikacyjnym stolicy. My dokładamy swoją cegiełkę w postaci tramwaju – powstaje tu wygodna przesiadka – przekazuje nam Rzecznik Tramwajów Warszawskich, Witold Urbanowicz.

Trasa podziemnej linii tramwajowej

Nowa trasa tramwajowa rozpocznie się przy Dworcu Warszawa Zachodnia, gdzie tuż obok wejścia do budynku powstanie podziemny przystanek połączony z dworcem wygodnym przejściem. Stamtąd tramwaj wyruszy tunelem o długości około pół kilometra, biegnącym pod parkiem Pięciu Sióstr. Na powierzchnię wyjedzie między jezdniami ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., w rejonie Zespołu Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 oraz hotelu Ibis. Pierwszy przystanek naziemny zaplanowano przy ulicy Szczęśliwickiej. Dalej tory poprowadzą między pasami ruchu aż do ulicy Grójeckiej, gdzie powstanie węzeł rozjazdowy umożliwiający tramwajom jazdę w stronę Centrum, Okęcia lub pętli Banacha.

- Trasa do Dworca Zachodniego jest elementem obwodowej trasy tramwajowej, która docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem – informuje Witold Urbanowicz

Wygodne przesiadki

Nowe połączenie ma znacząco poprawić komfort podróży. Jak przekazuje nam rzecznik Tramwajów Warszawskich, powstająca trasa usprawni komunikację Dworca Zachodniego z centrum oraz południowymi dzielnicami stolicy. Tramwaj dowiezie pasażerów bezpośrednio w okolice peronów kolejowych, umożliwiając wygodne przesiadki.

- Perony tramwajowe będą połączone z przejściem podziemnym, prowadzącym na perony kolejowe, za pomocą schodów zwykłych, ruchomych i wind – dodaje Urbanowicz

Dzięki temu pasażerowie będą mogli szybko i bez problemu przesiąść się na pociąg, a windy i schody umożliwią im również wyjście na powierzchnię miasta, prosto na plac pomiędzy kompleksami West Station, dworcem kolejowym i dworcem autobusowym.

Jak informują na swojej stronie Tramwaje Warszawskie, czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika nieco ponad kwadrans.

Na jakim etapie jest teraz budowa?

Inwestycja, z uwagi na ogromny zakres, jest podzielona na etapy – pisze nam Urbanowicz

Docelowo do stacji kolejowej dojadą tramwaje z Wilanowa. W przyszłości będzie można przedłużyć trasę z dworca zachodniego na Wolę. W planie jest budowa połączenia do ulicy Kasprzaka – piszą Tramwaje Warszawskie

Prace przy budowie trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego wyraźnie postępują. Rzecznik Tramwajów Warszawskich, Witold Urbanowicz, przekazał nam, że gotowa jest już konstrukcja podziemnego przystanku przy Dworcu Zachodnim. W przyszłym roku, po przebiciu tunelu od strony Ochoty, rozpoczną się prace wykończeniowe na poziomie peronów tramwajowych.

Jak dodał Urbanowicz, trwa budowa torowiska pomiędzy ulicami Grójecką a Szczęśliwicką, a w tunelu pod parkiem Pięciu Sióstr wykonano już większość płyty dennej. To oznacza, że inwestycja w tym rejonie wchodzi w kolejną, zaawansowaną fazę.

Znaczące postępy widać również na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r., gdzie powstaje nowy węzeł rozjazdowy.

Przed połową października tramwaje wróciły już na Grójecką i al. Krakowską do pętli P+R Al. Krakowska. Podtrzymujemy, że do końca roku tramwaje wrócą także do pętli Banacha - poinformował rzecznik.

Uruchomienie trasy podziemnej zaplanowane na 2026 rok

Budowa trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego ma się zakończyć, a ruch tramwajowy ruszyć w drugiej połowie 2026 roku. Przed tym jednak inwestycja przejdzie dokładne testy i odbiory techniczne, które potwierdzą gotowość trasy do użytku.

Spodziewamy się, że z nowego tramwajowego połączenia na Dworzec Zachodni będzie korzystać ponad milion pasażerów rocznie – przekazuje nam Witold Urbanowicz

 

fot. Tramwaje Warszawskie

 

 

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda