mobile
REKLAMA

Stolica inwestuje w rozwój Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem

Warszawski Zintegrowany System Zarządzania Ruchem, który obecnie obejmuje ponad 400 skrzyżowań, wchodzi w nową, sześcioletnią fazę rozwoju. Właśnie rozstrzygnięto przetarg na operatora, który ma nie tylko utrzymać dotychczasową, cenioną także za granicą, infrastrukturę, ale przede wszystkim ją rozbudować i unowocześnić. Celem nowej, dużej umowy jest przeniesienie sterowania ruchem na wyższy poziom dzięki zaawansowanym algorytmom, integracji z nowymi systemami danych oraz testowaniu innowacyjnych rozwiązań, takich jak "cyfrowy bliźniak" oparty na sztucznej inteligencji

oprac. Alicja Jaryczewska
Stolica inwestuje w rozwój Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem

Podstawą nowej strategii zarządzania ruchem jest rozszerzenie funkcjonalności ZSZR. System, który obecnie kontroluje 450 skrzyżowań na głównych arteriach, przejdzie od sterowania pojedynczymi skrzyżowaniami do zarządzania całymi korytarzami komunikacyjnymi.

– Nasze rozwiązania i doświadczenie związane ze Zintegrowanym Systemem Zarządzania Ruchem ciekawią inne jednostki. Także te zza granicy. W poniedziałek i wtorek, 6-7 października w Warszawie miała miejsce 17. edycja Polskiego Kongresu ITS – Inteligentnych Systemów Transportowych. W kongresie udział brali również przedstawiciele prowincji Gaziantep w Turcji oraz tureckiego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury. Podczas wydarzenia zaprezentowali plan zrównoważonej i inteligentnej mobilności dla Gaziantep. Korzystając z wizyty w Warszawie, goście z Turcji chcieli także przyjrzeć się naszemu ZSZR. Oczywiście daliśmy im taką możliwość. Nie tylko dowiedzieli się więcej na temat jego funkcjonowania, ale mogli także zobaczyć jego działanie na żywo w naszym centrum sterowania – przekazuje zarząd dróg miejskich.

Algorytm ZSZR, dotychczas dostosowujący cykle świateł do natężenia ruchu, zyska możliwość samodzielnego reagowania na zdarzenia na drogach i proponowania optymalnych rozwiązań objazdowych. System będzie zasilany danymi z systemu Automatycznych Pomiarów Ruchu (APR), co zwiększy jego skuteczność.

Nowa umowa przewiduje również:

  • Priorytet dla Komunikacji Miejskiej – zarówno automatyczne, jak i manualne interwencje operatorów będą kierowane przede wszystkim na usprawnienie przejazdu autobusów i tramwajów.
  • Całodobowe Centrum Sterowania – z obsadą gotową do „ręcznej” interwencji w nagłych sytuacjach.
  • Dynamiczną obsługę okolic Stadionu Narodowego podczas imprez masowych oraz aktualizację strategii objazdów w razie awarii tunelu Wisłostrady.

Od 2026 roku operator przejmie utrzymanie znacznie większego obszaru, obejmującego 480 skrzyżowań na głównych korytarzach wjazdowych do Warszawy. W zakres konserwacji włączone zostaną również tunele Wisłostrady i pod rondem Zesłańców Syberyjskich, 127 punktów systemu APR, a także znaki zmiennej treści i totemy rowerowe.

Kluczowym elementem umowy jest modernizacja infrastruktury. Operator ma obowiązek w trakcie trwania umowy wymienić przestarzałe urządzenia na około 50 skrzyżowaniach, a także zmodernizować systemy bezpieczeństwa w tunelu Wisłostrady. Zostanie również przygotowany projekt stałego wprowadzenia dwóch pasów ruchu w tunelu pod rondem Zesłańców Syberyjskich.

Ponadto, system będzie rozbudowywany o około 20 nowych skrzyżowań rocznie, w tym o cały kluczowy korytarz al. Niepodległości.

Nowa umowa stawia na rozwój oprogramowania i cyfrowe innowacje. Operator ma za zadanie opracować i przetestować nowatorskie funkcje, których przydatność zostanie oceniona w praktyce.

– Jedną z możliwych do wprowadzenia funkcji jest „cyfrowy bliźniak”. To platforma do przewidywania i projektowania zmian w ruchu. Niczym „wirtualna Warszawa”, na której można testować zmiany sygnalizacji. Co więcej – jest to samoucząca się platforma. Im więcej zdarzeń przeanalizuje, tym lepsze projekcje będzie przygotowywać. Wiąże się to z kolejną możliwą do wprowadzenia funkcją – analityką z wykorzystaniem sztucznej inteligencji – dodaje ZDM.

Docelowo planowana jest dalsza integracja ZSZR z innymi systemami miejskimi, np. pomiarami jakości powietrza. Taka integracja mogłaby w przyszłości umożliwić automatyczne kontrolowanie dostępu dla pojazdów w obszarach o wysokim zanieczyszczeniu.

 

fot. ZDM 

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda