Veturilo na Ochocie
Dzisiaj ponownie powracamy do tematu Veturilo. Ostatnio informowaliśmy, że Zarząd Dróg Miejskich w dniu 26 czerwca 2022 r. zawarł umowę z firmą NEXTBIKE GZM Sp. z o.o. polegającą na uruchomieniu, zarządzaniu i kompleksowej eksploatacji systemu samoobsługowej wypożyczalni rowerów publicznych, działającego pod nazwą Warszawski Rower Publiczny Veturilo (WRP) na lata 2023-2028.
Do ogłoszonego w marcu przetargu zgłosiła się jedna firma – Nextbike GZM, która spełniła wymogi postawione w przedmiotowym postępowaniu przetargowym. System, który będzie funkcjonował od marca 2023 w ramach zamówienia podstawowego, będzie składał się z 300 stacji rowerowych, rozlokowanych na terenie m.st. Warszawy wraz z pompkami rowerowymi, a także będzie wyposażony w 2 700 rowerów standardowych, 300 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz 30 tandemów. Każdy z punktów wypożyczeń (stacji) będzie składać się ze zwykłych stojaków o kształcie tzw. „odwróconego U”, które pozwalają na stabilne oparcie ramy roweru.
Stojaki będą standardowe, bez elektrozamka, który obecnie trzyma rower w stacji. Zamiast tego, każdy rower będzie posiadał unieruchamiającą go blokadę na koło oraz odbiornik GPS. Sama stacja też będzie wyposażona w GPS, co pozwoli określić „obszar stacji”, w którym należy zwrócić rower. Za dodatkową opłatą osoby korzystające z systemu będą mogły to zrobić także w określonym obszarze zwrotu, oczywiście z zachowaniem pewnych zasad i przy poszanowaniu przepisów ruchu drogowego oraz Regulaminem WRP Veturilo. To dodatkowa możliwość przewidziana jako uzupełnienie modelu opartego na stacjach.
Jednocześnie ZDM informuje, że ze względu na ograniczony budżet przeznaczony na realizację wyżej opisanego projektu, uniemożliwiający zwiększenie liczby stacji Veturilo, ZDM w opracowywanej dokumentacji przewidział możliwość skorzystania z prawa opcji w ramach zawartej umowy z nowym Operatorem WRP Veturilo. Będzie ono umożliwiało rozszerzanie systemu Veturilo o dodatkowe stacje i rowery w ramach środków budżetowych zainteresowanych jednostek miejskich w trakcie realizacji kontraktu. Uruchomienie i włączenie do systemu dodatkowych stacji będzie możliwe po zabezpieczeniu przez jednostkę - czytaj dzielnicę, środków finansowych w Wieloletniej Prognozie Finansowej oraz dopełnieniu obowiązków formalno-prawnych.
A jak to wygląda na Ochocie? Oczywiście, chciałoby się więcej, ale nie tylko ZDM boryka się ograniczeniami budżetowymi. – Zniknąć ma kilka stacji: przy Bohaterów Września, jedna z dwóch stacji na Polu Mokotowskim, Raszyńska róg Filtrowej, na Oczki. I przy Włodarzewskiej róg Maszynowej. I tu się rodzi pytanie, czy nie byłoby zasadne utrzymanie stacji Veturilo przy Włodarzewskiej?. To miejsce aż się prosi o stację. - Jest tam wiele nowych budynków mieszkalnych, więc chyba ta stacja przydałaby się. To pod rozwagę. Jest możliwość, o czym już wspomniano, utrzymania, czy uzupełnienia sieci stacji w ramach środków budżetowych, np. dzielnicy.
Ogólnie, należy przyznać, że sieć stacji Veturilo na Ochocie wygląda dobrze. Oprócz dotychczas istniejących stacji ZDM negocjuje utworzenie w Al. Jerozolimskich 3 stacji, tzw. komercyjnych, na mocy umów z podmiotami prywatnymi. Uwzględniając te stacje komercyjne w sumie na Ochocie będzie ich 24.