Warszawa sprawdza swoje zebry – reaudyt 89 przejść dla pieszych ujawni, czy modernizacje rzeczywiście poprawiły bezpieczeństwo
Czy warszawskie zebry są naprawdę bezpieczniejsze? Rusza reaudyt 89 przejść dla pieszych, które przeszły modernizację w ostatnich latach. Eksperci sprawdzą skuteczność wprowadzonych zmian i ocenią, czy potrzebne są kolejne kroki w poprawie bezpieczeństwa pieszych

Warszawa kontynuuje działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych. Jak przekazał Zarząd Dróg Miejskich otwarto oferty na ponowny audyt 89 przejść, które w ostatnich latach zostały zmodernizowane. Teraz eksperci przeanalizują, jak skutecznie wdrożone rozwiązania wpływają na ochronę pieszych.
Dlaczego ponowna analiza?
W lutym miasto ogłosiło przetarg na audyt ponad 90 przejść, w tym wielu lokalizacji, które wcześniej nie były objęte kontrolą. W poprzednich latach poprawiano bezpieczeństwo na zebrach poprzez montaż azylów, progów i skracanie przejść.
Jak podkreśla ZDM dotychczasowe dane pokazują pozytywne efekty tych zmian – liczba wypadków na przejściach bez sygnalizacji spadła z 172 w 2016 roku do 67 w 2024 roku. Teraz audytorzy chcą sprawdzić, które rozwiązania sprawdzają się najlepiej i czy potrzebne są kolejne usprawnienia.
Które przejścia zostaną skontrolowane?
Do ponownego audytu wybrano 89 lokalizacji w 15 dzielnicach, gdzie bezpieczeństwo wcześniej oceniano na maksymalnie „2” w skali 0–5. Na liście znalazły się:
-
22 przejścia na ulicach Umińskiego, Abrahama i Meissnera – ograniczono tam parkowanie i skrócono przejścia.
-
6 przejść na ul. Mickiewicza, gdzie przeprowadzono kompleksową modernizację.
-
4 przejścia na ulicach Perzyńskiego i Rudnickiego, gdzie zastosowano azyle.
-
4 zebry na ul. Idzikowskiego, które będą podlegać również osobnemu audytowi.
Sprawdzone zostaną także pojedyncze przejścia,m.in.. na skrzyżowaniu ulic Chełmżyńskiej i Meblowej, gdzie wybudowano azyl, oraz przy Gościncu i Łososiowej, gdzie zamontowano progi.
Koszty i harmonogram prac
Do przeprowadzenia audytu zgłosiły się dwie firmy, oferując kwoty w wysokości ponad 66 tys. zł oraz niecałe 100 tys. zł. Wybrany wykonawca będzie miał 4 miesiące na analizę bezpieczeństwa przejść.
W ciągu ostatnich lat zmodernizowano ok. 670 przejść, a kolejne inwestycje planowane są po 2025 roku. Efekty ponownego audytu mogą wskazać kierunki dalszych zmian, które jeszcze bardziej poprawią bezpieczeństwo pieszych w stolicy.