mobile
REKLAMA

Wiadukty na ulicy Towarowej czekają na odbudowę. Wprowadzono zmiany gwarantujące ich użytkowanie do 2027 Roku

Władze stolicy ogłosiły wprowadzenie pakietu doraźnych zmian mających na celu utrzymanie funkcjonalności pięciu wiaduktów nad kolejową linią średnicową przy ulicy Towarowej. Obiekty, liczące ponad 60 lat, wymagają docelowej rozbiórki i odbudowy. Wprowadzone teraz zmiany, rekomendowane przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów, mają zapewnić bezpieczne użytkowanie konstrukcji przez najbliższe dwa lata

oprac. Alicja Jaryczewska
Wiadukty na ulicy Towarowej czekają na odbudowę. Wprowadzono zmiany gwarantujące ich użytkowanie do 2027 Roku

Podjęte działania wynikają ze szczegółowej ekspertyzy technicznej i skupiają się na wydłużeniu żywotności wiaduktów. Wprowadzono już ograniczenie dopuszczalnej masy pojazdów do 3,5 tony na wiaduktach drogowych. Konieczne stało się również wyłączenie lewego pasa ruchu na obu jezdniach oraz zwężenie ciągów dla pieszych i rowerzystów.

– Zmiany dotyczą również wiaduktu tramwajowego, ale zgodnie z ekspertyzą ruch tramwajowy będzie utrzymany. Przejazd tramwajów będzie się odbywał z prędkością zmniejszoną do 10 km/h. Ponadto tramwaje nie powinny się zatrzymywać, przyspieszać ani hamować w rejonie wiaduktu. W związku z tymi zaleceniami w najbliższych dniach Tramwaje Warszawskie rozpoczną budowę nowych platform przystankowych na Towarowej – na wysokości ul. Srebrnej i Muzeum Kolejnictwa – przekazuje ZDM w komunikacie.

Nowe perony zostaną odsunięte od wiaduktu i zastąpią dotychczasowe przystanki Pl. Zawiszy 13 i 14, będąc gotowe do obsługi pasażerów również w trakcie przyszłej odbudowy wiaduktów.

Rozbiórka i odbudowa wiaduktów jest nieunikniona i była planowana od lat. Docelowe prace rozpoczną się nie wcześniej niż w 2027 roku, co zbiegnie się w czasie z planowaną przez PKP PLK przebudową Dworca Wschodniego. Jest to optymalny moment, ponieważ zmniejszony ruch kolejowy pod obiektami minimalizuje uciążliwości dla pasażerów.

– Do tego czasu konieczne jest rozstrzygnięcie przez PKP PLK parametrów nowych wiaduktów tak, aby można było później pod nimi wykonać prace związane z przebudową linii kolejowej. Będzie się to wiązało z rezygnacją z podpór, które dziś zlokalizowane są w miejscu przyszłych torów. Na podstawie koncepcji przygotowanej przez PKP PLK, Zarząd Dróg Miejskich zleci dalsze prace, których końcowym efektem będzie odbudowa wiaduktów. Będą one zatem gotowe zanim PKP PLK przeprowadzi kompleksową przebudowę centralnego odcinka linii średnicowej i będą mogły służyć warszawiakom w czasie tej uciążliwej inwestycji kolejowej – dodaje zarząd.

W ramach przygotowań do prac, Tramwaje Warszawskie pozyskały środki z Krajowego Planu Odbudowy na przebudowę układu torowego na Rondzie Daszyńskiego. Powstaną tam trzy nowe relacje skrętne, które zwiększą elastyczność sieci i umożliwią alternatywne trasowanie w trakcie robót. Ponadto, wyremontowane zostaną tory na ulicy Towarowej, a w rejonie przystanków przed Placem Zawiszy powstanie rozjazd, który umożliwi zawracanie tramwajów dwukierunkowych jadących od Woli. Wszystkie te prace torowe mają zakończyć się przed planowaną odbudową wiaduktu. Wiadukty na Towarowej stanowią jeden z ostatnich warszawskich obiektów mostowych pochodzących z lat 60. i 70. XX wieku, które wymagają gruntownej modernizacji.

 

fot. ZDM 

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda