Wiemy, jak doszło do wypadku na przejeździe kolejowym w Nowej Suchej
Ranni pasażerowie, straty w infrastrukturze w wysokości kilku milionów, opóźnienia pociągów na ponad 3,5 tysiąca minut, blokada magistrali E20 to bilans strat po wczorajszym wypadku na przejeździe kolejowym w Nowej Suchej. PKP PLK udostępniło film z momentu zdarzenia. Jak wskazują w komunikacie - Wszystko to spowodowane przez jednego kierowcę, który zlekceważył sygnalizację świetlną na przejeździe kolejowo-drogowym
Jak pisaliśmy wczoraj na przejeździe kolejowym w Nowej Suchej doszło do zderzenia pociągu pasażerskiego z ciężarówką. Siedem osób zostało poszkodowanych. Występowały duże utrudnienia w ruchu kolejowym na trasie Warszawa – Łowicz.
Jak dziś podało PKP PLK łączne opóźnienia pociągów wyniosły 3,5 tys. minut. Wg PKP PLK do wypadku doszło w wyniku zlekceważenia przez kierowcę ciężarówki sygnalizacji świetlnej na przejeździe kolejowo - drogowym.
Prezentujemy relację PKP PLK z wypadku:
- Kierowca wjeżdża na przejazd mimo włączonego pulsującego czerwonego światła na sygnalizatorze, przy nie w pełni podniesionych rogatkach (wjazd na przejazd możliwy jest tylko wtedy, gdy sygnalizatory są całkowicie wyłączone, a rogatki ustawione pionowo. Jest to szczególnie ważna zasada na liniach dwutorowych);
- Kierowca wyłamuje rogatkę wjazdową, wjeżdżając na przejazd i zatrzymuje się na torach (w takiej sytuacji, kiedy rogatki opadają, a kierowca wjechał na tor, należy jak najszybciej z nich zjechać, wyłamując rogatkę zjazdową z przejazdu);
- Kierowca wysiada z pojazdu, bez wzięcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo osoby która z nim podróżowała (kierowca jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje, osób, które z nim podróżują oraz pasażerów pociągu
PKP PLK policzyło również dokładnie skutki wypadku i wysokość strat
- 7 rannych pasażerów
- Zniszczenia infrastruktury kolejowej (koszt naprawy zniszczonej nawierzchni to 0,5 mln złotych, naprawienie zniszczonych urządzeń sterowania ruchem kolejowym będzie kosztować ok. 1,5 mln złotych)
- Zniszczony tabor (straty szacowane na ok. 10 mln złotych)
- Blokada magistrali E20 wczoraj od 12:30 do 19:10
- Opóźnienia 210 pociągów na łączną sumę 3,5 tysiąca minut, objazdem pojechało 30 pociągów.
Ruch pociągów na trasie między Bednarami a Sochaczewem po jednym torze został wznowiony wczoraj dopiero w godzinach wieczornych.
- Szacujemy, że dziś wieczorem wznowimy ruch pociągów po drugim torze. Do czasu naprawy urządzeń sterowania ruchem, na przejeździe będzie obowiązywać ograniczenie prędkości dla pociągów do 20 km/h– mówi Rusłana Krzemińska, szefowa Biura prasowego PLK SA.
Konsekwencje dla kierowcy ciężarówki
Sprawca zostanie obciążony kosztami za uszkodzenie infrastruktury, taboru oraz akcji ratunkowej. Choć kary mogą być dotkliwie odczuwalne, są koniecznie: prowadzone z sercem i od wielu lat kampanie i akcje informacyjne nadal nie przynoszą zadowalających efektów, a za taki uznajemy świadomych kierowców, dla których życie i bezpieczeństwo stanowią najwyższą wartość – dodaje Krzemińska.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Zbliżając się do przejazdu kolejowego warto pamiętać o kilku ważnych zasadach:
- Kiedy zbliżasz się do przejazdu, zwolnij i zachowaj szczególną ostrożność;
- Zawsze zatrzymuj się przed znakiem STOP lub migającym czerwonym światłem;
- Gdy rogatki zamknęły się lub nawet dopiero opadają – nigdy nie próbuj ich omijać. Poczekaj, aż znowu będą w pełni podniesione, a sygnalizator się wyłączy – dopiero wtedy kontynuuj jazdę;
- Nie wjeżdżaj na tory, jeśli nie masz możliwości zjazdu z drugiej strony;
- Jeśli jesteś zagrożony na przejeździe lub jesteś świadkiem niebezpiecznej sytuacji – skorzystaj z Żółtej Naklejki PLK.
Ze statystyk PKP PLK wynika, że aż 99 proc. wypadków na przejazdach kolejowych powstaje z winy kierowców i co ciekawe 1/3 z nich powodują kierowcy zawodowi.
Źródło/fot. PKP PLK