''Właśnie powstaje jeden z największych odkurzaczy w Warszawie” - jak postępują prace nad rozbudową II linii metra?
Rozbudowa II linii warszawskiego metra wraz z zakupem nowego taboru to inwestycja o strategicznym znaczeniu, zarówno dla stolicy, jak i całej Polski. Projekt ten wspiera unijne cele w zakresie energii i klimatu oraz realizuje założenia Porozumienia Paryskiego. Zakończenie prac zaplanowano na listopad 2026 roku.

Co już zostało wykonane, a co jest w trakcie realizacji?
W ramach ostatniego etapu zachodniego odcinka II linii metra - biegnącego od szlaku za stacją C4 Bemowo - powstaną:
- Trzy nowe stacje pasażerskie: Karolin, Chrzanów i Lazurowa, wraz z tunelami szlakowymi i torami odstawczymi,
- Dwie wentylatornie szlakowe: V2 i V3.
- Tunel łączący stację Karolin ze Stacją Techniczno-Postojową,
- Stacja Techniczno-Postojowa Mory – kluczowe zaplecze operacyjne dla linii M2.
Stacja Techniczno-Postojowa Mory – centrum obsługi II linii metra
STP Mory to nowoczesne centrum warsztatowe i administracyjne. To właśnie tutaj będą parkowane i serwisowane pociągi, przeprowadzane okresowe przeglądy techniczne, naprawy oraz konserwacja składów metra.
Obecnie trwają prace nad:
- halą taboru pomocniczego,
- małą elektrowozownią – która jest już ukończona w około 80%,
- komorą odkurzania – zwaną jednym z „największych odkurzaczy w Warszawie”.
Mała elektrowozownia
- Obiekt ten wyposażono w 12 kanałów przeglądowych, w których co 2–3 miesiące będą wykonywane przeglądy niższego rzędu. Cała hala ma długość około 150 metrów - czyli tyle, ile przeciętna stacja metra. Prace nad tą częścią infrastruktury zbliżają się do końca - powiedziała podczas oprowadzania po terenie przedstawicielka Metra Warszawskiego.
Parametry inwestycji:
- Długość III etapu: 4 km,
- Całkowita długość tuneli: 6,4 km,
- Kubatura obiektów (stacje + wentylatornie): 296 285 m³.
Wsparcie z Funduszy Europejskich
Projekt realizowany jest w ramach programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027” i stanowi jedno z kluczowych przedsięwzięć w obszarze zrównoważonego transportu miejskiego. Jego realizacja przyczyni się do: ograniczenia emisji zanieczyszczeń, poprawy jakości powietrza w mieście, zwiększenia dostępności komunikacyjnej zachodniej części Warszawy.
fot. Karolina Najda