Zmiany w organizacji ruchu w Alejach Jerozolimskich – budowa tunelu tramwajowego
W nocy z 18 na 19 października wprowadzone zostaną istotne zmiany w ruchu drogowym w okolicy Dworca Zachodniego. Rozpoczyna się bowiem budowa kolejnego etapu tunelu tramwajowego, który połączy Aleje Jerozolimskie z trasą do Dworca Zachodniego. Od tej pory ruch pojazdów będzie odbywał się tylko po północnej jezdni, gdzie kierowcy będą mieli do dyspozycji trzy pasy w każdą stronę, w tym buspasy
Rozszerzenie prac budowlanych
Wykonawca trasy tramwajowej przygotowuje się do intensyfikacji prac na wysokości Alej Jerozolimskich. Budowa tunelu tramwajowego wymaga zamknięcia jezdni południowej, prowadzącej w kierunku centrum. Od sobotniej nocy (18/19 października), ruch w obu kierunkach zostanie przeniesiony na północną nitkę. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ogólnodostępne oraz buspasy.
Utrudnienia pojawią się już na odcinku za skrzyżowaniem z ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r., gdzie kierowcy jadący do centrum stracą jeden pas. Następnie, po kilkudziesięciu metrach, zostaną skierowani na przeciwny pas ruchu, by na właściwą trasę powrócić przed skrzyżowaniem z ulicą Sokołowskiego „Grzymały”. Z kolei dla jadących w kierunku Włoch, zamknięty zostanie lewy pas od skrzyżowania z ulicą „Grzymały”, a dla kierowców od strony centrum wyznaczono dodatkowy pas do zawracania.
Zmiany dla pieszych, rowerzystów i komunikacji miejskiej
Ruch pieszych i rowerzystów również ulegnie modyfikacji. Wzdłuż Alej Jerozolimskich, po stronie parku Pięciu Sióstr, zajęty zostanie chodnik oraz ścieżka rowerowa. Tymczasowo wytyczony zostanie wspólny ciąg pieszo-rowerowy o szerokości trzech metrów, który będzie przebiegał przez plac budowy. Na odcinku pomiędzy ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. a strefą robót, rowerzyści będą musieli dzielić przestrzeń z pieszymi.
Podziemne przejście pod Alejami Jerozolimskimi pozostanie dostępne, jednak zamknięte zostaną jedne z prowadzących do niego schodów po stronie parku. Warto również pamiętać, że chodnik po północnej stronie przy Dworcu Zachodnim zostanie zwężony o kilkadziesiąt centymetrów.
Dla pasażerów komunikacji miejskiej również zaplanowano zmiany. Autobusy będą kursować buspasami wytyczonymi na północnej jezdni. Przystanek dla linii jadących w kierunku Włoch i Woli pozostanie na dotychczasowej lokalizacji, natomiast przystanek w stronę centrum zostanie przesunięty bliżej ulicy Sokołowskiego „Grzymały”.
Alternatywne trasy
W związku z utrudnieniami na głównej trasie, wykonawca zachęca kierowców do korzystania z objazdów. Aby zmniejszyć korki, w tunelu pod rondem Zesłańców Syberyjskich (łączącym Aleje Jerozolimskie z al. Prymasa Tysiąclecia) oraz w części tunelu pod torami al. Prymasa Tysiąclecia, wytyczone zostaną dwa pasy ruchu. Zmiany te będą wprowadzane stopniowo w kolejnym tygodniu.
Jak przebiegnie budowa?
Budowa tunelu tramwajowego będzie realizowana tzw. metodą podstropową. Pierwszym etapem będzie demontaż obecnej nawierzchni i usunięcie kolizji infrastrukturalnych. Następnie ruszą prace nad murami prowadzącymi dla ścian szczelinowych oraz przesłoną zabezpieczającą przed wodami gruntowymi, którą wykonawca zamierza zrealizować techniką iniekcji strumieniowej (jet-grouting). Po wykonaniu ścian i górnego stropu, teren zostanie przywrócony do stanu pierwotnego, a kolejne prace będą już odbywać się pod ziemią.
Kolejne zmiany w ruchu
W najbliższych miesiącach zaplanowane są dalsze zmiany w organizacji ruchu w Alejach Jerozolimskich, które będą wdrażane etapami. Pomimo prowadzonych prac, ulica pozostanie przejezdna, choć kierowcy muszą liczyć się z przekładaniem ruchu na kolejne odcinki. Utrudnienia w tym rejonie potrwają do wakacji 2025 roku.
Dodatkowo, na przełomie października i listopada br. prace budowlane rozpoczną się również na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku, na odcinku pomiędzy ulicami Szczęśliwicką a Grójecką. Podobnie jak w Alejach Jerozolimskich, ruch będzie odbywał się jedną jezdnią w obu kierunkach.
Fot.: Tramwaje Warszawskie