Budowa mostu na Pragę - rzeczne podpory prawie gotowe
Wykonawca, firma Budimex, finalizuje zaplanowane na 2022 r. prace na budowie mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę. W sobotę zakończy betonowanie filarów dwóch ostatnich rzecznych podpór, oznaczonych symbolami P3 i P4. Potem zacznie przygotowania do robót w okresie zimowym, związanych z montażem elementów konstrukcji przeprawy.
asadnicze roboty związane z budową mostu trwają od marca. Najpierw wiązały się z wbijaniem pali w miejscach podpór obiektu, potrzebnych do wciśnięcia 584 stalowych grodzic. Następnie je pogrążono, co pozwoliło odgrodzić od wody tereny podpór i umożliwiło rozpoczęcie przy nich prac żelbetowych.
Podpory składają się z trzech elementów: tzw. korka betonowego, fundamentu i filara. Dwa pierwsze znajdują się poniżej istniejącego poziomu terenu, a trzeci jako jedyny „wyrasta” ponad poziom wody lub gruntu. Dlatego, że to właśnie na filarach oparty zostanie ustrój nośny, czyli stalowa konstrukcja mostu.
Jako pierwsze zostały wykonane podpory lądowe. Dwa takie elementy (P1 i P1a) powstały na bulwarach wiślanych, a trzy (P5, P6 i P7) po stronie Pragi. Konstrukcje stoją od końca wakacji, a dopiero jesienią zaczęły dołączać do nich już te ulokowane na Wiśle. Jako pierwszą rzeczną podporę Budimex wykonał tę o symbolu P2, usytuowaną najbliżej lewego brzegu rzeki. Jednocześnie wybetonował mur oporowy przy podporze P7 i następnie częściowo przykrył go ziemią (tzw. zasypką inżynierską).
OD NOWEGO ROKU DALBY
Obecnie wykonawca kończy betonowanie filarów dwóch ostatnich podpór rzecznych – P3 i P4. Przygotowując ich zbrojenie, wykorzystał łącznie 31 ton stali. Zbrojenia obu konstrukcji zostaną pokryte w sumie 309 m sześc. betonu. Betonowanie zakończy się w sobotę, 10 grudnia. Tym samym sfinalizowane zostaną wszystkie prace zaplanowane na 2022 r. Pozostanie jedynie zdjąć szalunki obu podpór, ale nastąpi to tuż przed świętami, bo do tego czasu beton musi odpowiednio związać.
Jednocześnie Budimex rozpocznie przygotowania do robót w okresie zimowym. Będą wiązały się z wbijaniem dalb (grubych pali) w dno Wisły, będącymi podporami tymczasowymi pod montaż konstrukcji stalowej (ustroju nośnego mostu). Obecnie elementy te są wytwarzane, a na plac budowy powinny dotrzeć wczesną wiosną.
Prace zaplanowane na 2023 r. będą wiązały się przede wszystkim z montażem konstrukcji stalowej, a w dalszej kolejności z robotami wykończeniowymi, czyli m.in. układaniem nawierzchnio-izolacji przeprawy oraz montażem elementów wyposażenia mostu, m.in. balustrad, ławek, kamer i oświetlenia.
fot. zdm warszawa