mobile
REKLAMA

Coraz mniej barier architektonicznych w stolicy

Równe chodniki, niskie krawężniki i podjazdy dla wózków – dzięki takiej infrastrukturze korzystanie z miejskich dróg staje się łatwiejsze dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów i opiekunów z wózkami dziecięcymi. Co roku Warszawa finansuje dzielnicowe projekty usuwania barier architektonicznych. W 2023 roku znikną one z ponad 50 miejsc w stolicy

Informacja prasowa
Coraz mniej barier architektonicznych w stolicy

W ciągu ostatnich ośmiu lat, dzięki programowi stołecznego Biura Infrastruktury, udało się usunąć bariery architektoniczne z ponad 1 tys. miejsc w Warszawie. Wśród zakończonych inwestycji były projekty polegające m.in. na obniżeniu krawężników, montażu żółtych pasów ostrzegawczych informujących o zbliżaniu się do krawędzi ulicy czy wymianie nierównych płyt chodnikowych. Te drobne prace mają wielkie znaczenie, wpływają na wygodę wszystkich pieszych, w tym osób z niepełnosprawnościami, seniorów, osób z dużymi bagażami czy wózkami dziecięcymi. Dotychczas na ten cel wydano ponad 8,6 mln zł.

Jak to się zaczęło?

Pomysł systemowego usuwania ze stołecznych ulic barier architektonicznych powstał w 2014 roku dzięki współpracy twórców Warszawskiej Mapy Barier, Biura Infrastruktury oraz zarządców dróg. Od tamtej pory rokrocznie realizowanych jest kilkadziesiąt projektów. Choć koszt ich realizacji waha się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, te pozoru niewielkie inwestycje przyczyniają się do systematycznej poprawy dostępności stołecznych ulic dla wszystkich użytkowników.

31 inwestycji w 7 dzielnicach

Tylko w 2022 r. ze środków Biura Infrastruktury na dzielnicowe roboty przeznaczono 600 tys. złotych. Kwota ta pozwoliła na przeprowadzenie 31 inwestycji na terenie siedmiu dzielnic.

Największe kwoty, po 150 tys. zł, otrzymały Bielany i Wesoła. Z tych środków wyremontowano i uzupełniono chodnik nieopodal Węzła Komunikacyjnego Młociny, na ul. Kaliszówka – na odcinku od ul. Sokratesa do Nocznickiego. Stare, popękane i „klawiszujące” płyty zastąpiono nowymi i estetycznymi, a sam trotuar wreszcie łączy się z ulicą Nocznickiego. Przy przejściach przez jezdnię obniżone zostały tu krawężniki – w taki sposób, aby z pasów mogły wygodnie korzystać osoby na wózkach i z wadami wzroku.

W Wesołej roboty przeprowadzono na trzech ulicach. Wyremontowane zostały chodniki na wewnętrznej części ul. Warszawskiej, nieopodal budynku pod numerem 3, a także na ul. Szkolnej – na odcinku od ul. Mazowieckiej do Traktu Brzeskiego. Przyznane fundusze pozwoliły też na wykonanie rampy krawężnikowej na ul. Gościniec – przy wejściu na cmentarz.

Pozostałe pieniądze przeznaczone zostały na obniżenie krawężników przy 11 przejściach dla pieszych w dzielnicy Włochy, wymianę nierównego chodnika na ul. Polnej Róży na Ursynowie czy regulację wysokościową krawężników wzdłuż ulicy Pełczyńskiego, a także Borowego i Hery na Bemowie.

Ponad 50 barier do usunięcia w tym roku

Podobnie jak w poprzednich latach, również zimą 2022 r. dzielnice zgłosiły kolejne propozycje barier do usunięcia. Po weryfikacji zgłoszeń do realizacji wybrano 51 projektów, których łączna wartość wynosi ponad 500 tys. zł. W tym roku remonty zostaną przeprowadzone na Mokotowie, Ochocie, Pradze-Północ, Ursynowie, w Śródmieściu, Wilanowie i we Włochach. Znaczna część tych prac będzie polegała na obniżeniu krawężników przy miejscach postojowych dla osób z niepełnosprawnościami.

Najwięcej pieniędzy, bo blisko 150 tys. zł, zostanie wydanych na remonty w Śródmieściu. Przebudowane zostaną m.in. przejścia dla pieszych: u zbiegu Długiej i Barokowej, Przechodniej i Ptasiej. Obniżone zostaną krawężniki i nawierzchnie obok miejsc parkingowych, na przykład na ul. Emilii Plater, Hożej i Polnej.

Ochota przeznaczy 70 tys. zł na wymianę chodnika i obniżenie krawężników wzdłuż ulicy Powstańców Wielkopolskich.

Ponad 62 tys. zł trafi z kolei na Mokotów, gdzie w ośmiu lokalizacjach obniżone zostaną krawężniki, a także przeprowadzone prace uzupełniające związane m.in. z montażem płyt ostrzegawczych.

Szereg mniejszych prac, za łączną kwotę 50 tys. zł, wykona również dzielnica Włochy. Będą one polegać na uzupełnieniu płyt ostrzegawczych na ulicach i w rejonie skrzyżowań – łącznie w 15 lokalizacjach. Prace zrealizowane będą na przykład na ul. Krańcowej 26, 57 oraz Jutrzenki 77, a także u zbiegu ul. Flagowej i Urszuli oraz Tumskiej i Świetlanej.

Zarząd Dróg Miejskich także remontuje

Realizowane przez Zarząd Dróg Miejskich inwestycje i remonty również systematycznie poprawiają dostępność stołecznej infrastruktury drogowej. Konsekwentnie, przy okazji różnego rodzaju robót na drogach, usuwane są kolejne bariery. Okazją są m.in. weekendowe frezowania, tzw. prace utrzymaniowe, a także zaplanowane wcześniej przebudowy i montaże sygnalizacji świetlnej.

Dobrym przykładem takiego działania jest zakończona niedawno budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych przez ul. Krasińskiego w rejonie Wybrzeża Gdyńskiego. Dzięki tej inwestycji poprawiło się nie tylko bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, ale także wzrósł komfort korzystania z miejskiej przestrzeni. Przy okazji tej inwestycji schody zostały nieznacznie przebudowane, a obok nich po zachodniej stronie wybudowana została pochylnia, która ułatwia dostanie się na „zebrę” osobom na i z wózkami.

W tym roku ZDM zaplanował kolejne ogólnomiejskie projekty. Jednym z nich jest „Zielona Marszałkowska”. W ramach budowy drogi dla rowerów, na placu Bankowym, nieopodal pomnika Juliusza Słowackiego, dobudowana zostanie pochylnia na schodach. Sam chodnik również zyska nowe oblicze. Po remoncie piesi nie będą już musieli poruszać się po nierównym asfalcie.

Udogodnienia na pl. Na Rozdrożu

W tym roku największą inwestycją niwelującą miejskie bariery architektoniczne będzie przebudowa pl. Na Rozdrożu. Zakłada ona przede wszystkim budowę wind do przystanków autobusowych na Trasie Łazienkowskiej oraz remont schodów i samych przystanków. Windy będą ogromnym ułatwieniem dla osób starszych, z niepełnosprawnościami czy opiekunów z dziećmi, dla których dziś to miejsce jest zupełnie niedostępne. To jednak nie koniec ułatwień – perony zostaną poszerzone, wyposażone w więcej miejsc do siedzenia oraz wyższy, profilowany krawężnik, który ułatwi wsiadanie do autobusu.

fot.Infoulice Warszawa/UMW

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda