Dwieście ton wjechało na wiadukt Trasy Łazienkowskiej
Pierwszy z nowych wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli jest już niemal gotowy i przechodzi właśnie badania obciążeniowe. Już w styczniu ma on przejąć ruch w obydwu kierunkach. Wtedy też zamknięty zostanie wiadukt południowy i rozpocznie się jego rozbiórka. Prace przy Agrykoli potrwają do marca 2024 r.
Na nowo wybudowany wiadukt Trasy Łazienkowskiej wjechało sześć obciążonych piaskiem samochodów ciężarowych, z których każdy waży 32 tony. Razem to niemal dwieście ton. To początek statycznych prób obciążeniowych. Pomiary obejmują również etap dynamiczny, podczas którego pojazdy przejeżdżają przez wiadukt – zarówno po równej nawierzchni, jak i przez próg ułożony prostopadle do osi jezdni.
Wyniki prób obciążeniowych potrzebne są do dopuszczenia wiaduktu do użytkowania. Decyzje w tej sprawie wyda nadzór budowlany. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, już na początku 2023 r. wiadukt północny przejmie ruch w obydwu kierunkach. Wtedy też ruszy rozbiórka wiaduktu południowego, po którym obecnie odbywa się przejazd.
Wiadukt północny składa się z siedmiu trójprzęsłowych ramownic. Mierzy blisko 400 metrów długości i 16 metrów szerokości. W ubiegłym tygodniu zakończyło się na nim układanie nawierzchni. Trwa montaż balustrad i barier energochłonnych. Wkrótce pojawi się też oznakowanie.
Przebudowywane wiadukty Trasy Łazienkowskiej przy Parku Agrykola powstały wraz z pozostałą częścią Trasy Łazienkowskiej i są użytkowane od 1974 r. Nowe obiekty będą trwalsze od swoich poprzedników i zostaną wyposażone w obustronne ciągi pieszo-rowerowe, nowoczesne oświetlenie i pochylnie poprawiające dostępność Trasy Łazienkowskiej dla osób z ograniczeniami ruchowymi. Inwestycja realizowana przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta potrwa do marca 2024 r.
fot. um warszawa