Jaka wizja Gocławia?
Pod hasłem „Coraz lepsza Praga Południe” rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru Gocławia w rejonie Wału Miedzeszyńskiego. Potrwają one do 17 grudnia br.
Nie jest tajemnicą, że rozwój każdej dzielnicy zależy od planu miejscowego. Ważne, aby mieszkańcom w ich małych ojczyznach żyło się dobrze, wygodnie i bezpiecznie. Aby poznać potrzeby mieszkańców Gocławia włodarze dzielnicy w imieniu Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy zorganizowały konsultacje społeczne dotyczące miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla Gocławia w rejonie Wału Miedzeszyńskiego.
Zgodnie z uchwałą Nr XCIV/2426/2014 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 6 listopada 2014 roku opracowanie planu obejmuje obszar o powierzchni blisko 143 ha.
Granice jego od północy wyznaczają: oś ul. gen. T. Bora–Komorowskiego od przecięcia z osią ul. Afrykańskiej do osi ul. J. Meissnera, oś ul. J. Meissnera i jej przedłużenie do osi ul. Jugosłowiańskiej, oś ul. Jugosłowiańskiej i jej przedłużenie do osi ul. W. Umińskiego, oś ul. W .Umińskiego do przecięcia z przedłużeniem północnej granicy działki nr ew. 47/11 z obrębu 3-06-06, północna granica działki nr ew. 47/11 z obrębu 3-06-06, linia łącząca styk północnej i wschodniej granicy działki nr ew. 47/11 z obrębu 3-06-06 ze stykiem zachodniej i północnej granicy działki nr ew. 51/5 z obrębu 3-06-06, północna granica działki nr ew. 51/5 z obrębu 3-06-06 i jej przedłużenie do przecięcia ze wschodnią granicą dzielnicy Praga Południe. Natomiast od wschodu granica wspomnianego obszaru biegnie od wschodniej granicy dzielnicy Praga Południe do granicy dzielnicy Mokotów na Wiśle. Od południa: granica dzielnicy Mokotów na Wiśle do przecięcia z odcinkiem stanowiącym przedłużenie osi ul. Afrykańskiej, Z kolei granicę od strony zachodniej wyznacza odcinek stanowiący przedłużenie osi ul. Afrykańskiej od przecięcia z granicą dzielnicy Mokotów na Wiśle i oś ul. Afrykańskiej do przecięcia z osią ul. gen. T. Bora– Komorowskiego.
Główne założenia, jakie powinny zostać uwzględnione w miejscowym planie to między innymi: uporządkowanie istniejącej zabudowy i powiązanie z terenami sąsiadującymi, określenie zasad zagospodarowania zmierzającego do zachowania i właściwego ukształtowania przestrzennego i funkcjonalnego istniejących terenów usługowych, mieszkaniowych oraz struktury przyrodniczej terenów nadwiślańskich i samej Wisły, określenie szczegółowych wytycznych związanych z gabarytami nowej zabudowy w powiązaniu z istniejącą i okoliczną zabudową, także wskazanie rejonów zabudowy usługowej, mieszkaniowej oraz zieleni ze wskazaniem jej charakteru. Istotne jest również określenie jasnych zasad kształtowania zieleni nadwiślańskiej z możliwością realizacji urządzeń o charakterze rekreacyjnym, ciągów pieszych i ścieżek rowerowych oraz uporządkowanie przestrzeni publicznych, aby czytelnie oznaczyć je w krajobrazie miasta. Biorąc pod uwagę planowaną III linię metra wraz z budową stacji należy w rejonie ul. Bora- Komorowskiego zaprojektować odpowiednie węzły przesiadkowe w okolicy istniejącego parkingu. Należy też określić dokładny przebieg Alei Tysiąclecia wraz z lokalizacją węzła tej trasy z Wałem Miedzeszyńskim. Charakter spójności obszaru planu z otoczeniem mają nadać odpowiednio wytyczone nowych ścieżki rowerowe i ciągi piesze.
Opracowane zostały dwie wariantowe koncepcje zagospodarowania terenu objętego planem. Pierwszą zasadą wariantowania jest zróżnicowanie podejścia do zapisów Studium, zaś drugą zróżnicowanie parametrów zabudowy oraz stopnia ingerencji w zastane zagospodarowanie terenu.
Warto w tym miejscu jednocześnie podkreślić, że wariantowaniu nie podlegały m.in.: lokalizacja przestrzeni publicznej zaproponowanej w obu wariantach w rejonie Kościoła Rzymskokatolickiego p.w. Św. Ojca Pio oraz Hangarów przy ul. Wał Miedzeszyński.
Wariant I (zgodny z założeniami Studium) uwzględnia nie tylko zachowanie terenów zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i jednorodzinnej z ograniczoną możliwością dogęszczania stanu istniejącego nową zabudową. Swoje odzwierciedlenie znajdują tu także zapisy w zakresie rozwiązań komunikacyjnych i komunikacji zbiorowej: zachowanie przebiegu projektowanej Alei Tysiąclecia z możliwością zawężenia jej pasa drogowego oraz uwzględnienie projektowanego przebiegu III linii metra wraz z rejonem stacji i projektowanego przebiegu linii tramwajowej na Gocław wraz z pętlą i parkingiem P&R.
Koncepcja ta zakłada również zagospodarowanie terenów nadbrzeżnej Wisły w zielone enklawy rekreacyjno-wypoczynkowe dostępne dla wszystkich wraz z możliwością pojawienia się terenowych urządzeń turystycznych oraz obiektów nietrwale powiązanych z gruntem w rejonie wskazanych plaż. Także wzdłuż ul. Wał Miedzeszyński po stronie północnej oraz wzdłuż Alei Tysiąclecia po wschodniej stronie miałby powstać obszar zieleni z dopuszczeniem terenowych urządzeń sportowych. W miejscu istniejącego bazaru handlowego przy skrzyżowaniu ul. Władysława Umińskiego i ul. gen. T. Bora-Komorowskiego wyznaczony zostanie teren usługowy ze wskazaniem przekształcenia formy istniejącej funkcji z dopuszczeniem budowy parkingu wielopoziomowego.
Wariant II (częściowo niezgodny ze Studium) zakłada rezygnację z lokalizacji Trasy Tysiąclecia i wykorzystania rezerwy pod tereny zieleni. Wnioski do planu dotyczą także uwzględnienia możliwości lokalizacji nowego mostu tramwajowo-pieszo-rowerowego na przedłużeniu ulicy Fieldorfa lub w innej lokalizacji. Zgodnie z tą koncepcją obszar objęty planem będzie miał charakter zdecydowanie bardziej miejski przez czytelne zdefiniowanie przestrzeni ulic przy zachowaniu modernistycznego dziedzictwa osiedla. W miejscu, który dzisiaj stanowi rezerwę pod Trasę Tysiąclecia, powstałby rozległy „Park Tysiąclecia” z zielenią o różnorodnym charakterze i z zachowaniem fragmentów rosnącej tam obecnie dzikiej roślinności typu krzewy i drzewa owocowe. Park byłby połączony z sąsiednimi terenami rekreacyjnymi w strukturę o charakterze liniowym. Trasa tego ciągu rekreacyjnego biegłaby od Parku Skaryszewskiego, wzdłuż Kanału Wystawowego aż po tereny nadwiślańskie na wysokości opracowywanego Planu. Parkingi kilkupoziomowe zastąpią obecne parkingi terenowe. Zachowany też zostanie istniejący bazarek na rogu ul. Bora-Komorowskiego i Umińskiego.
W obu wariantach znalazła się między innymi propozycja zlokalizowania na terenach WS – rzeka Wisła śródlądowej drogi wodnej.
Z koncepcjami planu i rysunkami wariantowymi mieszkańcy mogą zapoznać się na wystawie przy skrzyżowaniu ulic Jugosłowiańskiej i Fieldorfa oraz na stronie internetowej www.konsultacje.um.warszawa.pl. Swoją opinię można również przesłać na adres mailowy: dialogwplanowaniu@um.warszawa.pl
Konsultacje społeczne potrwają do 17 grudnia br.
Najbliższe spotkanie konsultacyjne będzie 29 listopada (10:00 - 18:00) w Bibliotece Publicznej przy ul. J. Meissnera 5
fot. Piofol, źródło: wikipedia.pl