Jest decyzja stołecznego ratusza. Górczewska zostanie zwężona!
Zakończenie prac związanych z budową II linii metra na odcinku zachodnim przyniesie dla mieszkańców Woli i Bemowa wielkie zmiany. Wraz z uruchomieniem podziemnej kolejki urzędnicy postanowili, że zwężona zostanie kluczowa wolska arteria - ulica Górczewska.
– Wiemy, jak ulica Górczewska jest istotna dla mieszkańców Bemowa i Woli. Pokazały to konsultacje społeczne, ale także sesje rad dzielnic. Należy jednak pamiętać, że przy okazji tak dużych inwestycji warto wykorzystać szansę na zmiany – podkreśla Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy. – Arteria ta do tej pory niemal wtłaczała do centrum stolicy tysiące samochodów. Chcemy to zmienić. Budowa II linii metra, parkingów Parkuj i Jedź czy poprawa siatki połączeń komunikacji miejskiej to sposoby zachęcenia mieszkańców do tego, by korzystali z transportu zbiorowego. Dlatego też podjęliśmy decyzję o zwężeniu wolskiego odcinka ulicy Górczewskiej do dwóch pasów - dodaje wiceprezydent stolicy.
Początkowo zmiany dotyczyły będą tylko wolskiego odcinka. Od al. Prymasa Tysiąclecia do ul. Młynarskiej arteria będzie miała po dwa pasy ruchu w obydwu kierunkach. - Dodatkowo na skrzyżowaniu z ul. Syreny pojawi się możliwości skrętu we wszystkich kierunkach. Pasy do skrętu w prawo zostaną natomiast zlikwidowane na skrzyżowaniu z ulicą Płocką - informuje stołeczny ratusz.
- Znacząco poprawi się komfort pieszych. Spacerujących od jezdni oddzieli pas zieleni, droga dla rowerów i kolejny ciąg zieleni. Chodniki zaprojektowano tak, by jak najrzadziej krzyżowały się z ciągami rowerowymi. Dodatkowo wszystkie przejścia dla pieszych przez jezdnie ulicy Górczewskiej będą wyposażone w sygnalizację świetlną. Lokalizacje obecnie istniejących przejść zostaną niemal w całości zachowane, ale też pojawi się nowe w rejonie ul. Sokołowskiej w obszarze stacji metra Młynów - zakomunikowali miejscy urzędnicy. Wzdłuż Górczewskiej mają pojawić się drogi rowerowe po obydwu stronach ulicy. Pojawią się także nowe stacje Warszawskiego Roweru Publicznego Veturilo.
Kluczowa arteria na Woli stanie się też bardziej zielona. - Wysokie drzewa, a także szpalery krzewów i zieleni niskiej nie tylko poprawią estetykę ulicy i umożliwią skuteczną separację ruchu pieszego i rowerowego od jezdni, ale pochłoną również znaczną ilość szkodliwych pyłów i gazów. Niemal wzdłuż całej ulicy pojawi się szpaler drzew, a pieszym towarzyszyć będą pasy zieleni o szerokości dwóch metrów i więcej. Projekt przewiduje zachowanie wszystkich cennych drzew i krzewów obecnie rosnących w przekroju ulicy - czytamy w komunikacie prasowym warszawskiego ratusza. - Przy ul. Górczewskiej pojawią się również mocno postulowane przez warszawiaków miejsca parkingowe. Ulokowano je przede wszystkim w pobliżu punktów usługowo-handlowych, a także instytucji publicznych. Tam gdzie tylko było to możliwe, miejsca parkingowe przy jezdni zaprojektowano w układzie dwa miejsca – drzewo. Dzięki temu wyraźnie podkreślony zostanie zielony, miejski charakter ulicy - dodają stołeczni urzędnicy. Przy stacji metra Płocka natomiast ma powstać miejsce chwilowego zatrzymania "Kiss & Ride" mające pozwolić na bezpieczne wyjście do stacji metra osobom, które do tej stacji będą podjeżdżały samochodami.
Decyzja władz miasta stołecznego jest sprzeczna z podjętymi działaniami włodarzy Woli. Na ostatniej sesji Rada Dzielnicy Wola przegłosowała stanowisko w sprawie ulicy Górczewskiej. "Ze względu na niezwykle ważną funkcję ulicy Górczewskiej w układzie komunikacyjnym Warszawy, Rada Dzielnicy Wola m. st. Warszawy uważa, że pomimo wybudowania metra, zwężenie lub ograniczenie w inny sposób przepustowości infrastruktury transportowej ulicy Górczewskiej jest niedopuszczalne. Jednocześnie Rada Dzielnicy Wola m. st. Warszawy zdecydowanie popiera opracowanie i realizację koncepcji, której celem jest poprawa estetyki, funkcjonalności oraz zwiększenie przepustowości infrastruktury transportowej ulicy Górczewskiej, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji miejskiej, ścieżek rowerowych oraz ciągów pieszych" - napisali rajcy. Dwudziestu czterech z dwudziestu pięciu radnych było przeciwnych zwężeniu wolskiej arterii…