Ruszyła 6. edycja budżetu obywatelskiego!
Już po raz szósty warszawiacy i warszawianki podejmą decyzję, na co przeznaczyć część budżetu miasta. Do dyspozycji mieszkańców przygotowano ponad 83 mln zł.
Od 20 maja do 10 czerwca mieszkańcy mogą zgłaszać swoje pomysły dotyczące rozwoju Warszawy. Po raz pierwszy przewidziano możliwość złożenia projektów ogólnomiejskich – dotyczących kilku dzielnic lub całej Warszawy.
- W ciągu pięciu edycji budżetu obywatelskiego warszawianki i warszawiacy rozdysponowali ponad 260 milionów złotych na ponad trzy tysiące projektów, które zostały wybrane z ponad dwunastu tysięcy zgłoszonych. Budżet w tej edycji będzie się rządził nowymi zasadami, które określiła Rada miasta w uchwale przyjętej 11 kwietnia. Zasady będą nowe, ale liczymy na niezmienny entuzjazm mieszkanek i mieszkańców w zmienianiu swojej najbliższej okolicy i decydowaniu o mieście – mówi Magdalena Roguska, radna m.st. Warszawy.
Co nowego w 6. edycji?
- Większa kwota przeznaczona do dyspozycji mieszkańców – 83 mln złotych, czyli prawie 20 mln więcej niż w poprzednim roku, na realizację projektów warszawiaków.
- Poziom ogólnomiejski – możliwość zgłoszenia nie tylko projektów dzielnicowych, ale również ogólnomiejskich, dotyczących całego miasta lub kilku dzielnic.
- To samo kryterium ogólnodostępności we wszystkich dzielnicach. Zmiana jest odpowiedzią na uwagi mieszkańców zgłaszane podczas konsultacji społecznych dotyczące potrzeby ujednolicenia zasad.
- Zmiana nazwy z „budżet partycypacyjny” na „budżet obywatelski”, zgodnie z regulacjami ustawowymi.
- Liczba wymaganych podpisów na liście poparcia – zgłaszając projekt dzielnicowy należy dostarczyć listę poparcia zawierającą podpisy 20 mieszkańców z danej dzielnicy, z kolei do projektu ogólnomiejskiego trzeba dołączyć 40 podpisów mieszkańców Warszawy.
- Zasady głosowania – każdy mieszkaniec będzie mógł zagłosować na maksymalnie 15 projektów na poziomie dzielnicowym i 10 projektów na poziomie ogólnomiejskim.
- Więcej głosów decyduje o skierowaniu projektów do realizacji. Na poziomie ogólnomiejskim projekt będzie musiał uzyskać co najmniej 100 ważnych głosów, zaś na poziomie dzielnicowym – co najmniej 50.
Jak zgłosić projekt?
Projekt można zgłosić przez internet – na stronie app.twojbudzet.um.warszawa.pl lub w formie papierowej. Wypełniony formularz należy złożyć osobiście lub przesłać na adres urzędu dzielnicy z dopiskiem „Budżet obywatelski”. Propozycję dotyczącą poziomu ogólnomiejskiego można przesłać także na adres Centrum Komunikacji Społecznej.
Wsparcie oferowane mieszkańcom podczas etapu zgłaszania projektów:
- Dla mieszkańców potrzebujących pomocy w przygotowaniu i zgłoszeniu projektu będą organizowane różne formy wsparcia, m.in. maratony pisania projektów czy dyżury konsultacyjne. Będą to m.in.:
- Ogólnomiejski dyżur dot. projektów zieleni – 23 maja, godz. 17:00-20:30, Centrum Komunikacji Społecznej (CKS), ul. Senatorska 27, sala konferencyjna, I piętro,
- Ogólnomiejski dyżur dot. projektów miękkich – 28 maja, godz. 17:00-20:30, CKS,
- Ogólnomiejski dyżur dot. projektów drogowych – 4 czerwca, godz. 17:00-20:30, CKS,
- Ogólnomiejski maraton pisania projektów – 8 czerwca, Centrum Kreatywności Targowa, ul. Targowa 56.
Harmonogram VI edycji budżetu obywatelskiego w Warszawie:
- Zgłaszanie projektów - 20 maja – 10 czerwca 2019 r.
- Ocena zgłoszonych projektów - 11 czerwca – 8 sierpnia 2019 r.
- Odwołania od niedopuszczenia projektów do głosowania i ewentualna ponowna ocena - 9 – 26 sierpnia 2019 r.
- Głosowanie na projekty - 6 września – 23 września 2019 r.
- Ogłoszenie wyników głosowania - 3 października 2019 r.
- Realizacja zwycięskich pomysłów - 2020 r.
Wszystkie informacje dotyczące nowej edycji można znaleźć tutaj.
źródło: Urząd m.st. Warszawy