SBM FFestival 2024 odbędzie się na terenie AWF
- W dniach 29 sierpnia - 1 września 2024 r. na terenie Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego przy ul. Marymonckiej 34 odbędą się trzy imprezy masowe. Organizator uzyskał pozytywną opinię Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy, a w ślad za tym miasto jest zobowiązane wydać pozytywną decyzję dla organizacji tych imprez - przekazał stołeczny ratusz. Poniżej prezentujemy uzasadnienie decyzji
"Na początku sierpnia w Stołecznym Centrum Bezpieczeństwa odbyło się spotkanie z udziałem organizatora imprezy, przedstawicieli władz Akademii Wychowania Fizycznego, a także: Komendy Rejonowej Policji Warszawa V, Stołecznego Stanowiska Kierowania Komendy Stołecznej Policji, Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy, Straży Miejskiej m.st. Warszawy, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie, Urzędu Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy, Biura Marketingu Miasta oraz Biura Ochrony Środowiska. Szeroko omówiono uciążliwości, jakie tego rodzaju imprezy będą powodowały dla mieszkańców okolicznych osiedli, pacjentów szpitala oraz środowiska naturalnego. Poinformowano również organizatora o obowiązujących przepisach. Pomimo zgłaszanych przez miasto oraz służby zastrzeżeń, organizatorzy jak i AWF potrzymali wolę organizacji wydarzenia.
W dniu 20 sierpnia 2024 r. w imieniu Prezydenta m.st. Warszawy wydana została decyzja odmawiająca wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprez. Powodem odmowy była negatywna opinia Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy, w której wskazano uchybienia organizatora imprez masowych. W decyzji wspomniano także rozbieżności pod kątem kwestii związanych ze stoiskami gastronomicznymi.
W procedurze wydawania decyzji administracyjnej przewidziana jest prawna możliwość uzupełninia dokumentów, a także droga odwoławcza. Organizator podjął działania w celu spełnienia warunków i w dniu 22 sierpnia 2024 r. uzyskał pozytywną opinię Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy, którą 26 sierpnia 2024 r. złożył w Urzędzie m.st. Warszawy, wraz odwołaniem od wydanej decyzji oraz nową opinią Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w m.st. Warszawie.
Prezydent m.st. Warszawy nie ma żadnej prawnej możliwości zakazania imprezy, ograniczenia czasu jej trwania lub wydania decyzji odmawiającej wydania zezwolenia w przypadku, gdy organizator przeszedł całą procedurę i dostarczył wymagane przepisami dokumenty, w tym pozytywne opinie Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego oraz Inspektora Sanitarnego. Dostarczenie wszystkich dokumentów skutkuje wydaniem zezwolenia.
Decyzja administracyjna Prezydenta Miasta, zezwalająca na przeprowadzenie imprezy masowej, wynika wprost z przepisów ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych i odnosi się wyłącznie do określenia warunków niezbędnych dla zachowania bezpieczeństwa uczestników, zasad i trybu wydawania zezwoleń, gromadzenia i przetwarzania informacji oraz odpowiedzialności za szkody, wyrządzone w związku z organizacją imprez.
Hałas
Obowiązujące przepisy nie pozwalają na wprowadzenie jakichkolwiek ograniczeń dotyczących poziomu emitowanego dźwięku. Prawo ochrony środowiska nie daje legitymacji do określania, w drodze decyzji administracyjnej, dopuszczalnego poziomu hałasu w trakcie trwania imprez. Przepisy ochrony środowiska nie mają zatem zastosowania w odniesieniu do procedury wydania decyzji zezwalającej na organizację imprez masowych, ale trzeba podkreślić, że uzyskanie przez organizatora takiego zezwolenia nie zwalnia go z obowiązku przestrzegania innych obowiązujących w polskim porządku prawnym przepisów, o czym informowany jest on w treści wydawanej decyzji administracyjnej, przekazywanej m.in. do wiadomości właściwej jednostki Policji. Dlatego jeśli w trakcie imprezy będą łamane przepisy porządkowe lub dotyczące m.in. ochrony przed hałasem, służby mają podstawę do interwencji.
Podjęcie skutecznych działań administracyjnych przez organ gminy wymagałoby wprowadzenia zmian w obowiązujących przepisach prawa. Możliwe rozwiązania to np. wprowadzenie ograniczenia czasu trwania imprez masowych na terenach zurbanizowanych, czy określenie norm hałasu oraz metodologii ich pomiaru. Takie regulacje pozwalałyby oddziaływać na organizatorów imprez narzucając rygory i wartości graniczne, których przekroczenie objęte byłoby sankcjami. W tej sprawie w ostatnim czasie prowadzona była korespondencja pomiędzy Urzędem m.st. Warszawy a Rzecznikiem Praw Obywatelskich, który również dostrzega narastający problem.
Miasto ma świadomość dolegliwości, powodowanych przez różnego rodzaju imprezy, odbywające się na terenach zurbanizowanych w godzinach wieczornych i nocnych. Dlatego, od kwietnia 2015 r. obowiązuje Zarządzenie Nr 536/2015 w sprawie ograniczania możliwości korzystania z nieruchomości stanowiących mienie lub pozostających w zarządzie albo stanowiących własność Skarbu Państwa, którymi gospodaruje Prezydent m.st. Warszawy, w szczególności w zakresie używania instalacji lub urządzeń nagłaśniających pomiędzy godz. 23.00 a godz. 7.00 - niestety nie może to dotyczyć imprez i wydarzeń organizowanych na terenach zarządzanych przez inne podmioty."
Ze stawianymi przez Urząd Miasta zarzutami nie zgadza się Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie.
Poniżej publikujemy treść informacji przesłanej do naszej redkacji:
" AWF nie jest organizatorem festiwalu, a jedynie udostępnia teren kampusu AWF. Zgoda na organizację tego wydarzenia została wydana przez upoważnione do tego organy administracji samorządowej tj. przez Prezydenta m.st. Warszawy. Bezpodstawny jest stwierdzenie Władz Miasta st. Warszawy, że wolą uczelni jest organizacja imprezy mimo wskazanych wątpliwości. W związku z tym prosimy o usunięcie tej informacji.
Podkreślamy ponownie, że uczelnia otrzymała od organizatora festiwalu zapewnienie przestrzegania przepisów prawa w czasie jego trwania, a wszelkie konsekwencje i odpowiedzialność ponosi organizator."
fot pixabay