Spis Powszechny: Warszawa ze stanowiskiem obsługi dla osób głuchoniemych
Trwa Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań. Z inicjatywy Urzędu m.st. Warszawy zostanie uruchomione stanowisko samospisowe przystosowane do osób posługujących się polskim językiem migowym. W stolicy może to dotyczyć nawet 25 tys. osób.
Główną formą spisu powszechnego będzie samospis internetowy w specjalnej aplikacji interaktywnej na stronie GUS. Takie rozwiązanie przyjęto nie tylko ze względu na pandemię, ale również wygodę wypełniania takiego formularza - spisu możemy dokonać o dowolnej godzinie przez 7 dni w tygodniu.
Stanowisko samospisowe dla głuchoniemych
Osoby, które nie mają możliwości dokonania samospisu, mogą skorzystać z wywiadu przeprowadzonego bezpośrednio lub telefonicznie przez rachmistrza. Jednak dla osób głuchoniemych ten wymóg jest nie do zrealizowania, gdyż komunikują się tylko z osobami posługującymi się polskim językiem migowym. Pytania w kwestionariuszu dla części z nich mogą być niezrozumiałe, gdyż język migowy różni się od języka polskiego.
Dlatego Urząd m.st. Warszawy 1 kwietnia uruchomi stanowisko samospisowe przystosowane dla osób głuchoniemych, które posługują się polskim językiem migowym lub korzystają z systemu języka migowego.
Punkt ten będzie czynny codziennie w Urzędzie m.st. Warszawy, przy ul. Kruczkowskiego 2, sala obsługi 0.28, stanowisko nr 5, w godz. 9.00-15.00.
By skorzystać ze stanowiska samospisowego, należy wcześniej się umówić pod adresem e-mail: nsp2021@um.warszawa.pl. Stanowisko samospisowe dla osób głuchoniemych znajduje się na parterze budynku, w sali obsługi Biura Administracji i Spraw Obywatelskich.
O Narodowym Spisie Powszechnym
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań jest przeprowadzany co 10 lat. Ostatni spis odbył się w 2011 roku. Tegoroczny rozpocznie się 1 kwietnia i potrwa do 30 czerwca 2021 r. Obecnie procedowana jest zmiana ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz.U. poz. 1775 oraz z 2020 r. poz. 1486) wydłużająca czas trwania spisu do 30 września 2021 r.
Spis Powszechny dostarcza urzędom statystycznym szczegółowych informacji o liczbie ludności i jej rozmieszczeniu, strukturze demograficznej i zawodowej, sytuacji ekonomicznej i społecznej gospodarstw domowych wraz z informacją o ich warunkach mieszkaniowych.
Obowiązkiem spisowym są objęte osoby fizyczne stale zamieszkałe i czasowo przebywające w mieszkaniach, budynkach i innych zamieszkanych pomieszczeniach nie będących mieszkaniami na terenie Polski, osoby fizyczne nie mające miejsca zamieszkania. Obowiązkowi spisowemu podlegają również mieszkania, budynki, obiekty zbiorowego zakwaterowania i inne zamieszkane pomieszczenia nie będące mieszkaniami.
Jak się spisać
Spisać możemy się na kilka sposobów: przez internet, telefonicznie, bezpośrednio. Najbezpieczniejsze i najszybsze jest skorzystanie z aplikacji spisowej na stronie internetowej Narodowego Spisu Powszechnego. Osoby, które nie mają w domu komputera i internetu, mogą zgłosić się do urzędu dzielnicy i skorzystać z punktu do samospisu internetowego. Przez infolinię 22 279 99 99 można spisać się telefonicznie.
Rachmistrzowie spisowi będą zbierać informacje na dwa sposoby: poprzez wywiad telefoniczny i – jeśli pozwolą na to warunki epidemiczne – bezpośrednio. Aby potwierdzić tożsamość rachmistrza wystarczy:
- skontaktować się z infolinią spisową – 22 279 99 99
- skorzystać z aplikacji „Sprawdź rachmistrza” na spis.gov.pl
- sprawdzić rachmistrza na stronie internetowej Urzędu Statystycznego w Warszawie
Narodowy spis Powszechny Ludności i Mieszkań przeprowadza Główny Urząd Statystyczny.
Fot. GUS