Trasa rowerowa wzdłuż Żwirki i Wigury gotowa
Zakończono drugi etap budowy trasy rowerowej wzdłuż Żwirki i Wigury. Ścieżka biegnie wśród drzew, jest bezpieczna i przyjazna dla rowerzystów w każdym wieku.
Zarząd Dróg Miejskich w połowie maja ogłosił koniec drugiego etapu przebudowy infrastruktury dla pieszych i rowerzystów wzdłuż ulicy Żwirki i Wigury, zapraszając tym samym do korzystania ze zmodernizowanej ścieżki rowerowej. Przed rozpoczęciem prac ciągi komunikacyjne były nieprzyjazne zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów. Chodniki zbudowane były ze starych płyt, które z biegiem czasu uległy połamaniu i przekrzywieniu, znacznie utrudniając poruszanie się, zarówno w przypadku osób pieszych, jak i jadących na rowerach, rolkach, hulajnogach czy prowadzących wózki.
Decyzja o budowie nowoczesnej, wygodnej ścieżki pieszo-rowerowej zapadła już kilka lat temu. Projekt natrafił jednak na przeszkodę w postaci szpaleru lip, ciągnącego się wzdłuż całej ulicy, objętego ochroną prawną. Ścisłą ochroną objętych jest ponad tysiąc drzew. Ze względu na zabytkowy charakter wspomnianej zieleni miejskiej konieczne było uzyskanie specjalnych pozwoleń na prowadzenie robót budowlanych. Każdy szczegół projektu musiał być uzgadniany z Biurem Ochrony Środowiska. Pojawiło się wiele ograniczeń wynikających z konieczności dostosowania infrastruktury do objętych ochroną drzew. Wszystko to miało na celu zachowanie charakteru otoczenia ulicy Żwirki i Wigury, a także ochronę korzeni i koron lip rosnących tam od dziesięcioleci.
Co więcej, problematyczne okazały się także warunki gruntowe. Podczas prac wykryto pokłady nieprzepuszczalnej gliny, co wiązało się z koniecznością zastosowania odmiennej technologii. Zastosowana nawierzchnia mineralna, charakteryzująca się wodoprzepuszczalnością, pozwoliła zapewnić dostęp wody do korzeni drzew. Obostrzenia związane z modernizacją ciągu pieszo-rowerowego wśród zabytkowych lip przełożyły się na długi czas realizacji inwestycji. Bez wątpienia jednak warto było czekać, ponieważ efektem prac jest wygodna ścieżka w pięknym, zielonym otoczeniu. W ramach przebudowy zwężone zostały pasy ruchu dla samochodów, w wyniku czego udało się wytyczyć dwa szerokie ciągi pieszo-rowerowe wykonane z asfaltu. Przebudowany został także wiadukt nad torami kolejowymi.
Przy okazji zmodernizowano również sygnalizację świetlną, tak aby dostosowana była do ruchu rowerowego. Przebudową nie został objęty odcinek pomiędzy ulicą 1 Sierpnia a ulicą Hynka, ze względu na konieczność przeprowadzenia w pierwszej kolejności prac związanych ze znajdującymi się tam instalacjami podziemnymi.
fot/http://rowery.um.warszawa.pl/