Umowa na nowy projekt przeprawy przez Wisłę podpisana!
Nowa przeprawa na wysokości ul. Karowej i S. Okrzei połączy rewitalizowane obecnie obszary prawobrzeżnej Warszawy z bulwarami wiślanymi, tworząc spacerowy ciąg pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem i Krakowskim Przedmieściem. A dzięki włączeniu mostu w istniejący i planowany układ dróg rowerowych po obu stronach Wisły, powstanie korytarz łączący Pragę i Targówek z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą.
– Przybliżamy Wisłę mieszkańcom. Nowa, ponad 400-metrowa przeprawa, doskonale dopełni bulwary i ułatwi spacerowiczom przedostanie się na drugi brzeg rzeki. Podpisana właśnie umowa ze zwycięzcą naszego międzynarodowego konkursu to kolejny krok do realizacji tej jakże ważnej inwestycji – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy.
Projekt budowlany, który opracuje spółka Schuessler-Plan Inżynierzy, ma być gotowy na początku przyszłego roku. Wartość umowy z to 6 678 900 zł. Kolejny etap to ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy obiektu.
Oryginalny projekt
Projekt architektoniczny mostu pieszo-rowerowego został wybrany w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 roku i rozstrzygniętym we wrześniu 2017 roku. Zgłoszono w nim aż 40 prac konkursowych, z czego 6 z zagranicy. Pierwszą nagrodę w wysokości 100 tys. zł oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki otrzymała spółka Schuessler-Plan Inżynierzy. Ich koncepcję nagrodzono m.in. za powściągliwą i niezwykle elegancką formę, wpisującą się w pejzaż tej części miasta oraz wysoką jakość architektury. Projektanci "zachowując oryginalny i niepowtarzalny wygląd przeprawy, nie starali się konkurować z charakterystycznymi obiektami zlokalizowanymi w sąsiedztwie mostu", jury doceniło także możliwość sprawnej i efektywnej realizacji tego projektu. Ciekawostką jest to, że most nie będzie prostą "belką" przerzuconą pomiędzy brzegami, do czego jesteśmy przyzwyczajeni. Otóż osie ulic Karowej i S. Okrzei nie są w jednej linii i dlatego most będzie "przełamany" w okolicach przyczółków. Aż do drugiej podpory na jednym i drugim brzegu będzie w osi ulic a pomiędzy nimi będzie przebiegał skośnie. Punkty załamań staną się naturalnymi punktami widokowymi zapraszającymi do zatrzymania się i podziwiania wiślanego krajobrazu.
Prace oceniło jury w składzie: Marek Mikos – przewodniczący, zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, Renata Kaznowska – zastępca Prezydenta m.st. Warszawy, Rainer Mahlamäki – fiński architekt (projektant POLIN), Wojciech Wagner – zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, Łukasz Puchalski – dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, Jacek Grunt-Mejer – Pełnomocnik Prezydenta ds. rewitalizacji, Ewa Kuryłowicz i Maciej Mąka – OW SARP, Agnieszka Kulesza – Zarząd Dróg Miejskich, Hubert Markowski – Politechnika Warszawska Wydział Architektury, Wojciech Zabłocki – architekt, Patryk Zaręba – architekt krajobrazu i Henryk Zobel – Politechnika Warszawska Wydział Inżynierii Lądowej.