Veturilo po raz siódmy
To już siódmy sezon Veturilo. Od czwartku, 1 marca będzie już można wypożyczać miejskie rowery. W ubiegłym sezonie przejechano na nich aż 10 mln kilometrów, a w tym roku liczymy na jeszcze więcej.
- Zachęcam do przesiadki na rowery. Veturilo jest jednym z największych i najpopularniejszych systemów wypożyczalni rowerów miejskich w Europie. Korzystają z niego użytkownicy ze 164 krajów. W rozpoczynającym się sezonie, który potrwa do końca listopada, do dyspozycji rowerzystów będzie 366 stacji i ponad 5200 rowerów. W tym 60 rowerków dziecięcych, 45 tandemów i aż 110 rowerów elektrycznych – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy.
- Na pewno nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa, a warszawscy rowerzyści mogą się jeszcze spodziewać dobrych informacji w tym roku, bowiem cały czas pracujemy nad pozyskaniem nowych sponsorów – dodaje Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska, operatora systemu.
W ubiegłym sezonie użytkownicy rowery były wypożyczane 5 136 388 razy, a do grona użytkowników dołączyło 164 tys. osób. Łącznie od startu systemu w sierpniu 2012 r. miejskie rowery wypożyczano 13 055 944 razy, a w systemie jest już 610 tys. użytkowników.
Szybko wypożyczysz i zwrócisz
Rowery można wypożyczać przez całą dobę, korzystając z terminala lub aplikacji mobilnych. Z systemu może korzystać praktycznie każdy, wystarczy mieć ukończone 18 lub 13 lat (niepełnoletni muszą przedstawić zgodę rodziców). Osoby rozpoczynające swoją przygodę z Veturilo muszą zarejestrować się w systemie (przez terminal, aplikację, infolinię lub stronę internetową), zaakceptować regulamin, oraz wpłacić na swoje osobiste konto klienta opłatę w wysokości 10 zł.
Miejskie rowery mają wygodną kierownicę, obrotowy dzwonek, przedni bagażnik i szerokie, nieprzemakalne siodełko. Na każdym z nich umieszczono kod QR, który umożliwia jego szybkie wypożyczenie. Nowoczesne terminale z kolorowym wyświetlaczem i ekranem dotykowym zapewniają obsługę płatności zbliżeniowych i są wyposażone w uniwersalną pompkę rowerową. A każdy stojak rowerowy ma diodę, sygnalizującą czy dany rower jest sprawny i można go wypożyczyć.
20 minut bezpłatnie
Pierwsze 20 minut jazdy tradycyjnym rowerem jest bezpłatne. Za kolejne 40 minut wypożyczenia tradycyjnego roweru trzeba zapłacić zaledwie "złotówkę", a za drugą godzinę – 3 złote. Trzecia godzina jazdy kosztuje – 5 zł, a czwarta i każda kolejna – 7 zł.
Rowery elektryczne mają własną taryfę. Bezpłatnie można „kręcić” przez 20 minut, za korzystanie od 21 minut do godziny trzeba zapłacić 6 zł, a druga i każda kolejna godzina wypożyczenia jednośladu ze wspomaganiem kosztuje 14 zł.
Zgłoszenia i uwagi dotyczące funkcjonowania systemu przez całą dobę są przyjmowane przez Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115.
Inwestujemy w infrastrukturę
Wszystkie wpływy z Veturilo - ponad 2 mln zł rocznie są przeznaczane na rozwój infrastruktury rowerowej.
- Miasto stale inwestuje w infrastrukturę i sukcesywnie podnosi standard dróg rowerowych. W ciągu dwunastu lat w stolicy wybudowano i zmodernizowano ponad 338 km infrastruktury rowerowej. Sieć rowerowa w stolicy ma już ponad 531 km (w tym 401 km dróg dla rowerów, 68 km ciągów pieszo-rowerowych i 62 km pasów, kontrapasów i kontraruchu). Niemal 2/3 z nich ma nawierzchnię asfaltową – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Ponadto rowerzyści mogą też korzystać z ponad tysiąca parkingów rowerowych, 141 samoobsługowych stacji naprawy rowerów, ośmiu bezpłatnych wypożyczalni rowerów towarowych oraz dwóch wypożyczalni rowerów trójkołowych dla seniorów.
A popularność roweru, jako środka transportu systematycznie rośnie – w 2015 r. Warszawskie Badanie Ruchu wykazało, że na rowerze odbywa się 3,8% podróży niepieszych a dziś udział ten szacuje się już na 5,5%.