W Warszawie powstanie nowocześniejszy system zarządzania ruchem - o co dokładnie chodzi?
Warszawa wprowadza nową generację Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem (ZSZR). Ma on usprawnić przejazd ulicami stolicy, poprawić bezpieczeństwo i priorytetyzować poruszanie się komunikacją miejską. Zarząd Dróg Miejskich podpisał sześcioletnią umowę na obsługę i rozbudowę systemu z firmą Yunex. Wartość kontraktu wynosi ponad 223,5 mln zł.
Inwestycja w bezpieczeństwo i płynność ruchu
- Podpisaliśmy umowę na jeszcze bardziej nowoczesny i inteligentny system zarządzania ruchem, wykorzystujący m.in. sztuczną inteligencję - podkreśla prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Miasto od kilku lat zwiększa nakłady na poprawę bezpieczeństwa. W ubiegłym roku na doświetlanie przejść dla pieszych i inne podobne działania przeznaczono 164 mln zł.
Prawie 500 skrzyżowań pod kontrolą
Warszawski ZSZR działa od 2008 roku - początkowo obejmował jedynie 37 skrzyżowań. Dziś system zarządza już 479 sygnalizacjami, zlokalizowanymi głównie w najważniejszych arteriach miasta. Nowy operator będzie odpowiadał za ich bieżącą pracę oraz rozwój technologiczny systemu.
ZSZR obejmuje m.in.:
- system sterowania ruchem drogowym z detektorami, kamerami i zestawem zmiennych programów sygnalizacji,
- priorytet dla komunikacji miejskiej, działający na podstawie GPS-ów w tramwajach,
- monitoring wizyjny z 240 kamerami,
- system zarządzania tunelem Wisłostrady z 80 kamerami wykrywającymi zdarzenia,
- zdalne stacje pomiaru ruchu, tablice informacyjne, system pogodowy i serwis internetowy prezentujący warunki na ulicach,
- narzędzia do symulacji ruchu.
Szybsza reakcja na korki i nieprzewidziane zdarzenia
Nowa wersja systemu ma działać bardziej kompleksowo - zamiast sterowania pojedynczymi skrzyżowaniami miasto chce zarządzać całymi korytarzami drogowymi. ZSZR będzie skuteczniej rozładowywać zatory, dopasowując cykle świateł oraz kierując kierowców na trasy alternatywne.
Niezmiennie ważną rolę odgrywać będą operatorzy Centrum Sterowania Ruchem, którzy całą dobę będą mogli wprowadzać ręczne korekty tam, gdzie będzie tego wymagać sytuacja drogowa.
AI w służbie mobilności
System ma być zasilany większą liczbą danych, m.in. z Automatycznych Pomiarów Ruchu. W przyszłości ZSZR ma wykorzystywać narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, w tym tzw. cyfrowego bliźniaka - model pozwalający testować i przewidywać zmiany w ruchu oraz planować optymalne rozwiązania.
- Cyfrowa, samoucząca się platforma będzie analizowała zdarzenia i projektowała coraz lepsze rozwiązania - zapowiada Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM.
Modernizacja i rozbudowa
W ramach umowy operator:
- co roku podłączy ok. 20 nowych skrzyżowań,
- wymieni ok. 50 urządzeń detekcji, 300 słupów, 30 km kabli i 720 czujników,
- zmodernizuje systemy bezpieczeństwa w tunelu Wisłostrady,
- włączy do systemu al. Niepodległości (wraz z projektem trasy rowerowej),
- przygotuje projekt stałego wprowadzenia dwóch pasów ruchu w tunelu przy rondzie Zesłańców Syberyjskich.
Nowy Zintegrowany System Zarządzania Ruchem ma stopniowo przekształcić się w jeden z najnowocześniejszych miejskich systemów sterowania ruchem w Europie - bardziej inteligentny, zautomatyzowany i w większym stopniu oparty na danych.
fot. pixabay
















![[KONKURS] Spektakl „Przyjazne dusze” wygraj podwójną wejściówkę](/uploads/artykuly/zdjecie/k_280x150/ef75a4089afa1555855eab4428efe7e0224f5a34.jpeg)
![[Rozwiązanie konkursu] Wygraj dwuosobowe zaproszenie na spektakl „Kiedy kota nie ma...” w Teatrze Capitol](/uploads/artykuly/zdjecie/k_280x150/617b5d8494693a51b7177fcd81f8b7a6732a16b9.jpeg)
![[Rozwiązanie konkursu] "Królestwa” w teatrze Guliwer. Wygraj wejściówki](/uploads/artykuly/zdjecie/k_280x150/c0a11177299647a0b33804552a3034ee69d6ac5e.png)
![[KONKURS] Wygraj dwuosobowe zaproszenie na spektakl „Kiedy kota nie ma...” w Teatrze Capitol](/uploads/artykuly/zdjecie/k_280x150/4825147c3d89655a2314d4eb4fdadee5b55d2cdd.jpeg)















