Warszaw bez samochodów?
Liczba mieszkańców polskich miast wzrasta, a wraz z nią liczba samochodów na ulicach. Już dziś na 1000 warszawiaków przypada ponad 921 pojazdów, a samochody szukające miejsca do zaparkowania generują ponad 30% ruchu w centrach miast. Powoduje to coraz większą presję, aby powstawały nowe przestrzenie parkingowe. Jednak miasta nie są z gumy – nie da się w nieskończoność zwiększać liczby miejsc parkingowych.
Zespół Doradców Gospodarczych TOR przygotował raport, który analizuje politykę parkingową w Polsce i stawia konkretne postulaty, by pomóc polskim miastom złapać oddech. Jednym z możliwych rozwiązań jest wykorzystanie na szerszą skalę rozwiązań z obszaru gospodarki współdzielenia. Już ponad 31% warszawiaków korzysta z Ubera lub innych, podobnych aplikacji, a 66% mieszkańców miasta uważa, że aplikacje do zamawiania przejazdów mogą ograniczyć liczbę aut na ulicach.
Wykorzystując dane z raportu jak również z innych źródeł, m.in. raportu przygotowanego przez ORB International w 10 europejskich miastach, Uber stworzył stronę, która odpowiada na pytanie jak mogłoby wyglądać miasto (w tym wypadku Warszawa), w której samochody i parkingi nie przytłaczają przestrzeni miejskiej. Przykład poniżej: