Warszawa nagrodziła najlepszych w edukacji kulturalnej
Po raz szesnasty przyznano Warszawską Nagrodę Edukacji Kulturalnej – wyróżnienie dla osób i instytucji, które inspirują mieszkańców do twórczego działania i budowania więzi poprzez kulturę. W tym roku uhonorowano 20 wyjątkowych projektów oraz przyznano Nagrodę Specjalną.

– Mam ten przywilej, że edukację kulturalną w Warszawie obserwuję od kilkunastu lat i co roku, kiedy poznaję te projekty i ludzi, którzy za nimi stoją, jestem pełna zachwytu. Edukacja kulturalna jest ważna dla społeczeństwa, bezpieczeństwa i odporności na to, co nas otacza i jak zmienia się współczesny świat – mówiła Aldona Machnowska-Góra, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy.
Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono 164 projekty. Pula nagród, podobnie jak w ubiegłym roku, wyniosła 120 tysięcy złotych.
Grand Prix zdobyły Anna Skatulska i Justyna Gumienna z Bemowskiego Centrum Kultury za projekt „Teatr Społecznościowy On The Stage”, który w lekki i radosny sposób wzmacnia lokalną społeczność. Nagrodę Specjalną otrzymała Alicja Borkowska, współzałożycielka Strefy Wolnosłowej, wyróżniona za wieloletnią działalność artystyczną i społeczną na rzecz migrantów oraz budowanie relacji międzykulturowych.
W poszczególnych kategoriach nagrodzono:
Dziedzictwo kulturowe i tożsamość
-
I miejsce: Maria Kuczyńska, Katarzyna Anuszewska i Mariusz Grabarski – „Tajemnice Mordoru... i okolic”, Dom Kultury KADR.
-
III miejsce: Mirosława Niemirska-Wilk, Aneta Mrozek, Aneta Netzel, Joanna Braun Pacek i Karina Drachal – „Na ludowo z Ochotą”, Szkoła Podstawowa nr 280 im. Tytusa Chałubińskiego.
Różnorodne i wielokulturowe społeczeństwo
-
II miejsce ex aequo: Dorota Kowalkowska i Dominika Górecka – „FORUM. SEND ME S.O.S”, Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży Assitej; Shin Mazur i Anna Zubelewicz-Jeruzalska – „Speed debating – otwarte spotkania dla osób, które lubią rozmawiać”.
-
III miejsce: Anna Bińka i Katarzyna Mill – „Mapa wielokulturowego Mazowsza”, Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna im. Witolda Dynowskiego.
Środowisko naturalne i klimat
-
II miejsce: Julia Sarzyńska – „Warsztaty leśne. Odkrywamy tajemnice Natury”.
-
III miejsce: Daria Idzik-Kober i Izabela Jastrzębowska – „Dzieci i młodzież segregują odzież, czyli sposoby na tekstylia w Szkole Podstawowej nr 319”.
Procesy twórcze
-
I miejsce: Dorota Ogrodzka i Iga Dzięgielewska – „Młodzieżowa Koalicja Performatywna na Czas Chaosu”, Stowarzyszenie Pedagogów i Pedagożek Teatru.
-
II miejsce: Damian Kalita i Katarzyna Tadeusz – „Elementarz teatralny”, Teatr Studio.
-
III miejsce: Aneta Brzozowicz i Ilona Osemka – „Dotknąć muzyki i emocji”, Przedszkole Publiczne nr 143 „Mali odkrywcy”.
Kompetencje przyszłości
-
I miejsce: Agnieszka Saks i Leszek Nurzyński – „Wszystko jest w porządku”, Żoliborski Dom Kultury.
-
II miejsce: Hanna Kłoszewska, Katarzyna Kulińska i Alicja Balcerak – „Chewruta. Lekcje rozmowy”, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
-
III miejsce: Marta Przybył, Karolina Iwańczyk i Maria Nowak – „Letnia Szkoła dla edukatorów i edukatorek”, Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
Wspólnoty lokalne
-
I miejsce: Izabela Krużyńska, Kajetan Gołębiowski, Agnieszka Dołęga, Zofia Dworakowska, Natalia Gretzyngier, Michał Dębski, Julia Mazur, Mikołaj Makutunowicz i Katarzyna Lewandowska – „Nasz dom. Historie Smolnej 8”, Dom w Alejach i Zespół Sztuk Społecznych przy współpracy z Uniwersytetem Warszawskim.
-
II miejsce: Agata Brzozowicz i Julia Kunikowska – „Ursynowscy wytwórcy w oczach najmłodszych”, Ursynowskie Centrum Kultury Alternatywy.
-
III miejsce: Marta Palińska, Ewa Pietraszek, Dorota Stolarska-Kultys i Dorian Widawski – „W stronę historii oddolnych. Powołanie Grochowskiego Archiwum Społecznego”, Dom Sztuki.
Procesy włączające i dostępność
-
I miejsce: Aleksandra Smereczyńska i Tomasz Korpanty – „Muzyka nie wyklucza”, Klubokawiarnia „Życie jest fajne” oraz Jerry Music School.
-
II miejsce: Katarzyna Wodarska-Ogidel, Agnieszka Leśniak i Marta Zembrzuska-Kasprzak – „Dotknąć teatru”, Teatr Wielki – Opera Narodowa.
-
III miejsce: Martyna Skrednów i Tomasz Daszczuk – „Sztuka Działa 2025”, Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej.
Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej od 2009 roku promuje najciekawsze inicjatywy rozwijające wrażliwość artystyczną, kreatywność i integrację społeczną mieszkańców stolicy.