Warszawa rozwija Zintegrowany System Zarządzania Ruchem. Nowa umowa obejmie kolejne 6 lat
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem (ZSZR) w stolicy przejdzie znaczącą modernizację. Niedawno zakończono przyjmowanie ofert na stanowisko operatora systemu na najbliższe 6 lat. Firma Yunex z Warszawy zgłosiła się z propozycją wartą ponad 223,5 mln zł, a jej oferta jest aktualnie analizowana. Czy wprowadzenie w życie planu o ,,cyfrowym bliźniaku" miasta stanie się możliwe?

ZSZR funkcjonuje w stolicy od 2008 roku. Początkowo obejmował 37 skrzyżowań. Dziś działa już na ponad 450 z nich i pozwala na adaptacyjne sterowanie ruchem na głównych arteriach miasta. Nowa umowa ma nie tylko utrzymać dotychczasowy standard, ale przede wszystkim rozwinąć system i wprowadzić nowe możliwości.
W ramach nowej strategii zarządzania ruchem planowane jest przejście z obsługi pojedynczych skrzyżowań na sterowanie całymi korytarzami komunikacyjnymi. Algorytm sterujący będzie wzbogacony o dane z Automatycznych Pomiarów Ruchu (APR), co umożliwi szybszą reakcję na nieprzewidziane zdarzenia drogowe oraz efektywniejsze kierowanie ruchem.
System będzie nadal priorytetyzować transport publiczny i umożliwi dynamiczne zarządzanie ruchem w czasie masowych wydarzeń - szczególnie w okolicach Stadionu Narodowego - oraz w razie awarii tunelu Wisłostrady. Centrum Sterowania będzie działać całodobowo, zapewniając zarówno automatyczne, jak i ręczne interwencje w ruchu miejskim.
Planowane są również szeroko zakrojone prace konserwacyjne i modernizacyjne. Od 2026 roku operator obejmie utrzymanie 480 skrzyżowań, tuneli (Wisłostrady i pod rondem Zesłańców Syberyjskich), 127 punktów APR, znaków zmiennej treści oraz totemów rowerowych. Wymienione zostaną urządzenia na ok. 50 skrzyżowaniach, 300 słupów, 30 km okablowania oraz 720 detektorów. Zmodernizowane zostaną też systemy bezpieczeństwa w tunelach.
W ciągu sześciu lat planowane jest włączenie do ZSZR około 20 nowych skrzyżowań rocznie oraz rozbudowa systemu pomiarowego o kolejne 26 punktów. Do systemu zostanie również przyłączona aleja Niepodległości, a wraz z nią zaprojektowana nowa infrastruktura rowerowa.
Nowa umowa obejmuje także testowanie innowacyjnych rozwiązań cyfrowych. Przewidywane jest stworzenie „cyfrowego bliźniaka” miasta - platformy do wirtualnego testowania zmian w organizacji ruchu, która z czasem będzie się uczyć i doskonalić prognozy. System ma również zostać zintegrowany z innymi miejskimi danymi, m.in. pomiarami jakości powietrza, co umożliwi np. ograniczanie wjazdu do niektórych obszarów w przypadku wysokiego zanieczyszczenia.
Warszawski ZSZR już teraz wzbudza zainteresowanie zagranicznych partnerów. Podczas 17. Polskiego Kongresu ITS zaprezentowano go m.in. delegacji z tureckiego Gaziantep, która odwiedziła centrum sterowania i zapoznała się z działaniem systemu w praktyce.
fot. Zarząd Dróg Miejskich