Żoliborz po raz trzeci z rzędu „Złotą Gminą na 5!”
W najnowszym raporcie „Gmina na 5!” badającym dobre praktyki w obsłudze przedsiębiorców, Żoliborz trzeci raz z rzędu zdobył tytuł „Złotej Gminy na 5!”. Z liczbą punktów 29,5 uplasowaliśmy się na 4 pozycji rankingu wśród 714 gmin i 18 dzielnic Warszawy biorących udział w badaniu
10 już edycja zrealizowana została przez Studenckie Koło Naukowe Akceleracji, działające przy Instytucie Przedsiębiorstwa Szkoły Głównej Handlowe w Warszawie. Tytuł Złotej Gminy na 5! przyznawany jest gminom, które co najmniej trzy razy z rzędu zdobyły tytuł „Gmina na 5!”.
W gronie laureatów tytułu „Złota Gmina na 5!” znalazło się łącznie 11 gmin z całej Polski, a tytułem „Gminy na 5! nagrodzono w tym roku 53 gminy.
- Jestem niezwykle dumna z pracowników naszego urzędu, bo to dzięki ich profesjonalnemu podejściu do obsługi klienta, po raz kolejny znaleźliśmy się w rankingowej czołówce gmin przyjaznych przedsiębiorcom i uzyskaliśmy tytuł „Złotej Gminy na 5!”. Ten rok jest szczególny również dlatego, że ruszyliśmy z nową ofertą skierowaną do przedsiębiorców działających na Żoliborzu. Udostępniamy im bezpłatną przestrzeń targową, organizujemy szkolenia, warsztaty i mixery biznesowe, podczas których mają możliwość prezentacji swoich działań i wymiany doświadczeń. W planach mamy stworzenie interaktywnej i analogowej „turystycznej” mapy przedsiębiorców działających w naszej dzielnicy. Otrzymujemy sygnały, że nasze działania spotykają się z pozytywnym odbiorem wśród działających na Żoliborzu przedsiębiorców – mówi Agata Marciniak-Różak, zastępca burmistrza Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy.
Jaki jest cel badania
Głównym celem badania „Gmina na 5!” jest analiza funkcjonowania gmin w Polsce i dobre praktyki w obsłudze przedsiębiorców. Zadaniem Zespołu Badawczego SGH jest wyłonienie gmin, które wykazują ponadprzeciętną skuteczność w obsłudze potencjalnych przedsiębiorców i inwestorów, a także wdrażają godne wyróżnienia innowacje i dobre praktyki. Oceniany był m.in. pierwszy kontakt przedsiębiorcy z urzędem, jakość i poziom komunikacji z potencjalnymi inwestorami i przedsiębiorcami drogą elektroniczną.
Do badanych aspektów kontaktu urzędów z interesantami brany był pod uwagę również dostęp do informacji i jakość Oficjalnych Witryn Internetowych. Ocenie poddawano komunikację jednostronną, czyli przekazywanie informacji z wykorzystaniem oficjalnych portali internetowych, jak również komunikacja dwustronna z wykorzystaniem poczty elektronicznej. Badania komunikacji dwustronnej przeprowadzone zostały w dwóch językach – polskim oraz angielskim w formule „tajemniczego klienta”.
Podstawą przyjazny klimat dla firm
Badacze zwracali uwagę na praktyki związane z tworzeniem przyjaznego klimatu proinwestycyjnego i proprzedsiębiorczego oraz związane z efektywną prezentacją informacji z wykorzystaniem przejrzystych i wygodnych narzędzi. W tym roku za istotne uznali nie tylko dobre praktyki podejmowane przez gminy w kierunku przedsiębiorców czy inwestorów, ale także mieszkańców oraz turystów.
Autorzy raportu zauważają, na przestrzeni ostatnich kilku lat, ogólną tendencję wzrostową w odniesieniu do jakości badanych stron internetowych oraz wiadomości e-mail otrzymywanych od gmin. Według badaczy witryny internetowe gmin z roku na rok są bardziej czytelne, użyteczne oraz łatwiejsze w obsłudze. Ponadto odpowiedzi mailowe przesyłane przez gminy stają się coraz bardziej merytoryczne.
Podobnie jak w ubiegłym roku część raportu poświęcono działaniom samorządów w obliczu wojny na Ukrainie. Żoliborz wyróżniono m.in. za szybką i doraźną pomoc dla Ukraińców – dostosowaną do ich potrzeb.
Żoliborz po raz pierwszy w swojej historii zdobył tytuł „Gmina na 5!” w 2019 roku. Od tego czasu co roku znajduje się w rankingowej czołówce gmin przyjaznych przedsiębiorcom. Od 2021 roku otrzymuje tytuł „Złotej Gminy na 5!”.
Tegoroczny raport przygotowany został w oparciu o badanie przeprowadzone w 1 kw. 2023 roku.
fot.UDŻoliborz